Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Man tager vad man haver.." ett äkta kajsa varg-projekt

Featured Replies

• 1 month later...
  • Svar 55
  • Visningar 8,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska "tycka" lite om detta projekt är du alldeles för "het" och går ut för hårt utan att ha klart nästa steg i projektet inne i ditt huvud. Läs, kolla, fråga (inte på internetforum) planera

• Ska försöka ta mig i kragen med detta projektet med. Har bett pappa att "damma av" svarven så får vi se om han kör det i den 5-axliga CNC:n eller i den manuella supporten  Eller kanske Tech-in:en. Det

• Du borde ha gått med dom andra och äta i stället 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Ytterliggare en pusselbit på plats - stort tack till Exabit för att jag fick köpa loss dessa av dig! 

20161101_171329.jpg

Nästa steg är att skicka pipa + låda till smeden för inpassning.

Mvh

Publicerat

Hur skall du göra med blåneringen av pipan? 

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago faxe sa:

Hur skall du göra med blåneringen av pipan? 

Den lär få vara "rostfri" till att börja med - den är ju blästrad och matt, vilket är possitivt. Skulle jag sen vilja ha bössan enhetlig så blir det till att kosta på lite duracoat eller ceracoat.

Mvh

Publicerat

Så var det ja. Jag hade glömt att det var en rostfri. Lycka till med projektet. 

Publicerat
  • Författare
1 minute ago faxe sa:

Så var det ja. Jag hade glömt att det var en rostfri. Lycka till med projektet. 

Tackar och bockar :) 

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det kommer att komma en "kovändning" här i tråden inom snar framtid, men jag väljer att hålla på det lite ;) 

Ett knippe hylsor (både 280AI stämplade och omformade 30-06) är på väg till min brevlåda i detta nu tack vare den förra ägaren till pipan :thumbsup:

Mvh

Publicerat

Om du monterar m70 säkring, vad vill du ha för original styrhylsan? Om du kan tänka dig sälja den.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Finskavapen sa:

Om du monterar m70 säkring, vad vill du ha för original styrhylsan? Om du kan tänka dig sälja den.

Du kan få köpa hela M98:an för 800kr + eventuell frakt ;) Det kommer inte att bli den som pipas om längre :P 

Mvh

Publicerat
38 minutes ago Joacim sa:

Du kan få köpa hela M98:an för 800kr + eventuell frakt ;) Det kommer inte att bli den som pipas om längre :P 

Mvh

Har inte plats , jag får leta vidare efter en dylik styrhylsa.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Finskavapen sa:

Har inte plats , jag får leta vidare efter en dylik styrhylsa.

Vad kostar en ny styrhylsa? Köp denna bössan för 800kr och ta alla licensfria prylar och skrota resten? ;) 

Mvh Joacim 

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Sådärja, nu inväntar vi postgången Screenshot_20180227-232850.thumb.png.82835eb8ec11e9ff3ad49ee109797eca.png

Gav Brownells en skrapa i "Feedback fönstret" dessutom. Det är F*N ta mig inte ok att ta ut 155kr i frakt för två tolkar som kan läggas i ett brev och skickas :angry:

Men vad gör väll det - snart ska farsan få varva igång svarven :wub:

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Tog ett möte ihop med en frukostbuffé imorse så nu när alla andra sitter och äter så gör jag lite nytta ;)20180228_121453.thumb.jpg.d72f50ecf78c9b7c01608014a3060a8c.jpg

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Dansken sa:

Du borde ha gått med dom andra och äta i stället ;)

Vad tänker du främst på min danske kompiz? :whistling:

Publicerat

Jag tänker på att "inget hantverk är att förakta om det utförts med en god avsikt" :wacko:

Publicerat
5 hours ago Joacim sa:

Tog ett möte ihop med en frukostbuffé imorse så nu när alla andra sitter och äter så gör jag lite nytta ;)20180228_121453.thumb.jpg.d72f50ecf78c9b7c01608014a3060a8c.jpg

Vad har hänt med trät runt pistolgreppet? :ph34r:

Publicerat
  • Författare
43 minutes ago exabit sa:

Vad har hänt med trät runt pistolgreppet? :ph34r:

Filar in rosetten på plats, därför går jag även ner en bit på pistolgreppet. 

Ska ta en bild när jag kommit lite längre så blir det lättare att förstå. 

Det är den skolan jag gått - rätt eller fel. 

Samma vid inpassning av bakkappor - filar/slipar in det sista ihop med träet.

Publicerat

Du kunde väl gjort en snyggare rosett.... med raka kanter.. och små snygga skruvar... med spåren i linje.

En yrkesman som du kan göra bättre än det där...

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Dansken sa:

Du kunde väl gjort en snyggare rosett.... med raka kanter.. och små snygga skruvar... med spåren i linje.

En yrkesman som du kan göra bättre än det där...

Den är ju knappast klar på bilden ovan, håller fortfarande på att "yxa in" formen. Sedan finns det en del grejer som kunde varit bättre om jag hade haft maskiner till det. Men vi får se vad slutresultatet blir så får vi väll dömma utifrån det. 

Numera har jag visserligen inget att behöva "bevisa" då jag inte gör jobb för någon annan som de behöver betala för. Samtidigt vill man såklart få det så bra och snyggt som möjligt. Men med endast en handborrmaskin till förfogande och ett gäng filar så får vi ta det utifrån förutsättningarna. Hade jag haft en fräs eller en pelarborr med rörligt bord så hade vi givetvis haft ett annat resultat och det hade kanske inte ens behövt läggas en fil på rosetten. 

Publicerat
  • Författare

Dagens lunchnöje :whistling:20180301_121033.thumb.jpg.5a3a470f96930e0b7a590b05243e33f1.jpg

Men det kvittar hur mycket värme eller kraft man använder :wacko:

Publicerat

Vänstergängad? ;)

Publicerat

Nej den ska vara rätt gängad.
Klä bössan av ordentligt innan du börjar arbeta med den: Trycke, klackar etc
Gör ett riktigt block som låser runt hela pipmuttern. Det där ser ut som en "dra-lådan-sned-hållare"
Jag brukar aldrig reta folk som inte kan eller vet bättre- men en sån som du borde förstå...
Det där skit är alldeles för klent..

Publicerat
7 minutes ago Dansken sa:

Jag brukar aldrig reta folk som inte kan eller vet bättre

Förutom igår då :D