Publicerat September 24, 20169 yr En kompis har blivit erbjuden att köpa en Mauser mod66. Fick klämma lite på den idag och jisses vilken trevlig liten pang. Bössan är i absolut ny skick några små märken i stock thats It. Denna är försedd med snelltryck dvs ser ut som dubbla avtryckare. Det är toppad med en zeiss 1,5-6x42. Vad är en sådan tingest värd?
Publicerat September 24, 20169 yr 1 hour ago Ken1 sa: En kompis har blivit erbjuden att köpa en Mauser mod66. Fick klämma lite på den idag och jisses vilken trevlig liten pang. Bössan är i absolut ny skick några små märken i stock thats It. Denna är försedd med snelltryck dvs ser ut som dubbla avtryckare. Det är toppad med en zeiss 1,5-6x42. Vad är en sådan tingest värd? Grymt trevlig bössa! Jag lyckades få min mamma att köpa en i 308win dels för att jag tyckte att det var en spännande konstruktion men även för att det precis som du säger är en kort och smidig bössa. Denna var dessutom kortad till 32cm i LOP. Tyvärr var det exemplaret utrustat med ett hakmontage och ett Zeiss 1,5-6x42 vilket blev väldigt högt. Så med hak eller vridmontage rekommenderar jag att man budgeterar en ställbar kolvkam. Det andra trista är att just varianten med snälltryck är svårt att få vettigt justerat. Efter mycket om och men så fick jag till direkttrycket hyfsat, men då blev snälltrycket sunkigt. Tog kontakt med Håkan Spuhr som hade/har ett "singel" direkttrycke på sin M66S. Detta trycket från Recknagel gick inte att jämföra med orginal - grym skillnad - tyvärr var ju priset på ca 3500kr även det i en klass för sig. Värdet är mycket beroende på modell. Om det är en M66S (sidosäkring av Weatherby MarkV typ) så är den säljbar om än svår att sälja då det är en udda skapelse som det inte nyproduceras några utbytespipor eller liknande till. Jag skulle vilja värdera en slik till 6-9000kr någonstans beroende på montage osv. Står en i 270win på karlssonsjakt i enköping (med singeltrycke) för 6500kr om jag minns rätt. Är det däremot en vanlig M66 med säkringen som en tvärgående bult längst bak i kistan då är de numera i princip osäljbara. En annan detalj som skiljer modell S från den vanliga är att dom vinklat slutstyckeshandtaget något bakåt på modell S vilket gör repeteringsprocessen något snabbare och mer ergonomisk. Precis som jag nämnde innan i förbifarten så är det ju en pipbytare av rang - Blasers förebild/föregångare. Begagnade pipor köps med fördel på Egun.de Mvh Joacim
Publicerat September 24, 20169 yr Författare Grejen är som sådan. 1st Mauser mod66 med zeiss 1-6x42 i 99% skick 1st Skb 605 med choker i ny skick (1 hare och 2 duvor skjutet) 2st napier fodral. 1st norlyx 6an Gti vapenskåp. + jakt och övnings ammo till bägge och vapenvårdsprodukter. 15000kr jag sa köp.....
Publicerat September 24, 20169 yr 12 minutes ago Ken1 sa: Grejen är som sådan. 1st Mauser mod66 med zeiss 1-6x42 i 99% skick 1st Skb 605 med choker i ny skick (1 hare och 2 duvor skjutet) 2st napier fodral. 1st norlyx 6an Gti vapenskåp. + jakt och övnings ammo till bägge och vapenvårdsprodukter. 15000kr jag sa köp..... Helt klart billigt. Vad är det för kaliber på M66:an? Och vilken modell är det - med eller utan S? Mvh
Publicerat September 25, 20169 yr 1 hour ago Ken1 sa: 3006 vet ej om det är S Ok Här ser du tydligt skillnaden utan Smed S Mvh
Publicerat September 25, 20169 yr 3 minutes ago Ken1 sa: Ok utan S Det är nog fortfarande en väldigt bra affär. Jag är dock inte rätt man att bedömma värdet på SKB:n. Mvh
Publicerat Augusti 30, 20187 yr Ken1, för ett tag sedan skrev du om en Mauser 66s som var till salu, vet du vad som hände den? Jag har 2st varav en 66s, söker fler pipor, tacksam för svar
Publicerat Augusti 30, 20187 yr 49 minutes ago zebb444 sa: Ken1, för ett tag sedan skrev du om en Mauser 66s som var till salu, vet du vad som hände den? Jag har 2st varav en 66s, söker fler pipor, tacksam för svar Vad har du för kalibrar idag? Här är en om du söker nått klenare http://egun.de/market/item.php?id=7094517 Magnum? http://egun.de/market/item.php?id=7096413
Publicerat Augusti 30, 20187 yr Författare 4 hours ago zebb444 sa: Ken1, för ett tag sedan skrev du om en Mauser 66s som var till salu, vet du vad som hände den? Jag har 2st varav en 66s, söker fler pipor, tacksam för svar Polarn köpte den men den kan vara till salu. Kan fråga.
Publicerat Augusti 31, 20187 yr 11 minutes ago Sjöfaran sa: Varför är det dubbla avtryckare på en del av påkarna?? Snälltryck. Ena avtryckaren spänner upp det och den andra avfyrar vapnet.
Publicerat Augusti 31, 20187 yr 6 hours ago TekDr sa: Snälltryck. Ena avtryckaren spänner upp det och den andra avfyrar vapnet. Ok, intressant lösning. Tack för svar?