Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tight pipa och tolkar?

Featured Replies

Publicerat

Mina laddningar ger högre och högre tryck (tror jag). Tändhattarna flög ur hyllsorna och jag (ni) trodde krutet kanske var gammalt. Med pinfärsk krut men med samma gamla laddningar och kulor sitter tändhattarna kvar men är platta. Börjar fundera på pipan. Någon nämnde att den kan vara tight. Kan det även vara kopparrester kvar? Jag gjorde bräjk in enligt konstens alla regler. Har skjutit 300-400 skott men aldrig mer än 20-30 utan att grundligt rengöra med både ShootersChoise och Sweets. Kan det ändå bygga? Måste jag köra med pasta? Måste jsg kolla pipan med tolkar och vem kan ha sådana till .243/6xc? Måste man optiskt kolla den invändigt?

1474742329156-580791955.jpg

• Svar 56
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Annars har jag varit grymt nöjd med min Bartleinpipa!

20160924_171407.jpg

Publicerat
  • Författare

Men det är olika... Sköt ett par äldre, med det gamla torra krutet, men med en cci-tändhatt. Samma kula, samma laddning och samma laddning. De blir inte utsmetadade på samma sätt. Ska det vara tändhattarna? Den mässingsformade är en Winchester.

1474745045712130175572.jpg

Publicerat

Vad skjuter du för kula och vad är det för längd på dem vid bomkontakt?

Inte helt ovanligt att 6XC har kort throt så att kulan sitter djupt då kommer trycket när man får munkring som nyper. Beroende på kalibrering kommer den olika fort ett enkelt test är att testa en kula i en skjuten hylsa och se om den fastnar och hur långt ut den då sticker.

Sedan beror smetade hattar ofta på kraftig kalibrering har alla hylsor kalibrerats lika?

Publicerat
  • Författare

Jag skjuter Lapua Scenar L 105 gr till fågel. Friflykten är 0,5-1 mm. COL 67,05. Hylsorna den här gången är nya, kalibrerar enbart i halsen och trimmade till...... eh, kommer inte ihåg. Men jag har dem nog 0,5 mm kortare än de skall vara. Skjutna hylsor brukar jag bara halskalibrera. De går liiiite trögt att repetera in men det har jag vant mig vid. Det är enbart nya som ramlar in. Har försökt mixtra med att trycka tillbaka hylsbröstet men det har aldrig gjort någon skillnad.

Publicerat

Ok då är det gränsfall att kulan sitter lite för djupt. Men är hylsorna ny är det helt normalt med platta hattar. Då headspace är rejält hoppar hatten först ut lite av trycket och smetas sedan in mot hylsbotten. Testa samma i engångs skjuten halskalibrerad hylsa då bör det inte vara platta hattar.

Publicerat

Platta hattar betyder att något inte är bra, dessvärre säger det inget om vad som inte är bra.

Kalibrering är välden den mest sannolika felkällan men även hur du sätter i hatten spelar roll.

T

Publicerat

Är dom laddningarna som inte visar trycktecken skjutna med äldre Norma hylsor?

Publicerat
  • Författare

L

11 minutes ago Mannlicherman sa:

Är dom laddningarna som inte visar trycktecken skjutna med äldre Norma hylsor?

Jo, så är det nog!

45 minutes ago pmt sa:

Platta hattar betyder att något inte är bra, dessvärre säger det inget om vad som inte är bra.

Kalibrering är välden den mest sannolika felkällan men även hur du sätter i hatten spelar roll.

T

Sätter i och sätter i? Jag har liksom en liten mojäng som fixar det där efter att hålet är rent och snyggt.  Kan man göra på många olika sätt?

HRN0500021.jpg

Publicerat

Jag gissar att patronläget i din pipa är gjord med en PTG brotch? I så fall kan jag nog med ganska stor säkerhet säga att det är den som felar?! ((Tydligen allmänt känt på andra sidan pölen att den inte är helt ok för dom nya Norma hylsorna)

Är ju själv på gång med ett 6XC projekt, och min smed har precis beställt en brotch som är gjord för att matcha Normas nya 6XC hylsor!

Publicerat
  • Författare

Alltså måste jag till smeden igen. Det måste ju vara enklare att anpassa patronläge efter nya hylsor än anpassa nya hylsor efter ett gammalt patronläge. Eller???

Publicerat

OM det är det som felar? Så ska du självklart göra ett patronläge som både matchar kulor och hylsor du använder dig av!!!

Publicerat
4 hours ago josc72 sa:

Sätter i och sätter i? Jag har liksom en liten mojäng som fixar det där efter att hålet är rent och snyggt.  Kan man göra på många olika sätt?

Kanske inte på direkt olika vis, men väl olika djupt och hatten kan sitta olika hårt. Om sedan därtill "rensar" läget en smula ivrigt hamnar hatten för djupt och sitter för löst -> platt hatt även för ytterst modesta tryck.

T

Publicerat
2 hours ago josc72 sa:

Alltså måste jag till smeden igen. Det måste ju vara enklare att anpassa patronläge efter nya hylsor än anpassa nya hylsor efter ett gammalt patronläge. Eller???

Egentligen inte.... Hylsa och patronläge ska ha mått som är väldigt lika - då expanderar hylsan minimalt vilket ökar hylsan livslängd.

Så om du får ett XXL patronläge men kör med ett XS verktyg blir diffen för stor mellan hylsa och patronläge -> hylsan överexpanderar. 

T

Publicerat
  • Författare

Hur funkar det då när tändhattsproblemet gäller nya hylsor som jag inte nitisk polerat läget på? 

Om jag har gamlaRedding-verktyg som passar det gamla patronläge borde det väll vara ok? Vad skiljer de nya hylsorna från de gamla? Det är väl i så fall där jag borde tänka till för att kompensera det som blivit fel.

Publicerat

Svårare/trögare att öppna bolten efter du skjutit dom hylsorna som ger trycktecken?

Publicerat
  • Författare

Nä, inte att få ut dem. Men svårare att mata in dem efter att jag halskslibrerat och satt i kulor. Då är de tajta som bara det. I alla fall nästan.

Publicerat

Vad händer om du laddar dom nya hylsorna med CCI?

Publicerat
3 hours ago josc72 sa:

Hur funkar det då när tändhattsproblemet gäller nya hylsor som jag inte nitisk polerat läget på? 

Då är det mjuka hattar, en hatt som inte passar hylsan eller sättdjupet som spökar.

3 hours ago josc72 sa:

Om jag har gamlaRedding-verktyg som passar det gamla patronläge borde det väll vara ok? Vad skiljer de nya hylsorna från de gamla? Det är väl i så fall där jag borde tänka till för att kompensera det som blivit fel.

Förmodligen tolleranserna.....

/T

Publicerat
  • Författare

Jag har laddat efter ett gammalt test ur en jakttidning eftersom jag aldrig fann några data för Lapua-kulor. Där laddade skribenten Lapua Scenar 105 gr med 35 gr Norma 203B. Det ligger UNDER min-laddning för Bergers mollade i samma vikt som Norma har i sina laddata. Men inom gränserna om man kollar Norma SP 100 gr. Det är svårt att gissa för en kula som är nästan samma men ändå inte. Vågar man gå längre ner än de 35 gr jag laddar med?

Publicerat
  • Författare

Är den här ok?

20160825_153750.jpg

Publicerat

När jag hade 6XC, så laddade jag samtliga105gr kulor med 37gr 203-B!

Publicerat

Nu laddar jag med mollade kulor men jag laddar 36,5 grain 150 krut till alla mina 105:or, jag har laddat högre men det slet ut hylsorna på kort tid.

/C

Publicerat
  • Författare

jöss! Jag kanske ligger farligt lågt!! Det stökiga är att jag inte kan hitta Lapua Scenar. Den enda i ungefär samma vikt och form är ju mollad och det torde väll göra att den glider lättare och kräver en annan mängd krut. Jag får dra i 37 gr i en och trycka av bakom knuten...