Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nekas ersättning för skadad studsarkolv av postnord

Featured Replies

• Svar 52
  • Visningar 4,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• PESTnord

• Jag säger bara en sak: Gör Karl- Bertil Jonsson till Generaldirektör för PestNord.....

• simonarvestrand
    simonarvestrand

Det kommer bli en diskussion om detta för att köra med annat bolag i framtiden , inte vi som bestämt nu.  problemet med dom andra är att dom bara kör hit en gång i veckan vilket kan strula till d

Posted Images

Publicerat

Är det någon som är förvånad? 

Det mest imponerande i historian är ju ändå att paketet överhuvudtaget kom fram! Av 9 paket som jag har beställt med PostNord har endast 1 (ETT) levererats... Ett av paketen sket föraren att leverera trots att hennes chef på PostNord ringde henne två gånger under loppet att tre timmar, men likförbannat så sket personen i det - eftersom jag bor på landet...

Jag har som praxis i dag att dra allt till sin spets när det gäller PostNord och det minsta de gör dumheter så anmäler jag direkt och är så otrevlig jag bara kan för det måste bli slut på dessa dumheterna nu! 

Han borde bestrida och överklaga detta beslutet eftersom en kolv faktiskt inte är en licenspliktig del utan bara en "träbit". Detta borde en advokat klara av att ro i hamn, annars skulle varenda träbit man skickar som paket kunna vara en teoretisk "vapendel" och således falla utanför ramarna för vad de tar ansvar för.

Att det varit olagligt att skicka "vapendelar" eller ammunitionskomponenter med vanlig post sedan 70-talet var en nyhet för mig i alla fall... Vapen eller licenspliktiga delar - absolut, men en påse tomhylsor eller ringar till optik köper jag inte alls och säger humbug till detta!

Publicerat

Det får vi tacka en annan statlig myndighet för. Nämligen den som har att kontrollera att lagen efterföljs.....

Och deras nya mantra är ju enkelt - ser det ut som ett vapen eller en vapendel ÄR det en vapendel. För att begära att de som är satta att hantera vapen i praktiken absolut inte ska kunna avkrävas någon som helst kunskap eller kompetens på området.

Så post nords agerande är full logiskt och helt i linje med vad den andra myndigheten ser som önskvärt.

T

Publicerat
  • Författare

Det finns en separat tråd som enbart handlar om Postnord o deras dåliga service.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=216796

Vi ska kanske starta en egen tråd om Posten. En ny gnälltråd.:(

Publicerat

Vart själv hotad med polisanmälan av någon fjant på posten när jag skickade med ett gäng med tomhylsor(dom såg det som ammunition) med en bössa jag sålde.

Fick ringa till säkerhets ansvarige på flygplatsen innan det löste sig, fick sedan tipset att man skriver på paketet om det innehåller tomhylsor eller klickpatroner.

Så litar inte heller speciellt mycket på posten...

/Baner

Publicerat

PostMord. 

Publicerat

Och jag som bara har goda erfarenheter av postnord :)

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hubler sa:

Och jag som bara har goda erfarenheter av postnord :)

Peppar peppar det har jag också än så länge!:) Något brev har varit en el. 2 dagar sent.

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

Peppar peppar det har jag också än så länge!:) Något brev har varit en el. 2 dagar sent.

Hmm, väntade brev från läkarn, tog dem 2 veckor att leverera det på ett avstånd som tar 30 min att gå ... ångrar mitt beslut att inte personligen åka/gå å hämta det...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Björnstigen sa:

Hmm, väntade brev från läkarn, tog dem 2 veckor att leverera det på ett avstånd som tar 30 min att gå ... ångrar mitt beslut att inte personligen åka/gå å hämta det...

Ja, det är orimligt att det ska ta så lång tid för ett brev bara. Ja, det förstår jag mycket väl att du gör. 

Publicerat

Kul det är att beställa från icke EU land. Går superfort fram tills Pesten hugger tag i sakerna, 1v för att förtulla ett paket och så har de mage att begära 100kr i avgift för att de gjort den "tjänsten" åt en. 

Publicerat

Jag måste instämma i missnöjet med Post Nord. Känns alltid som ett lotteri att skicka med dom. Många försändelser som helt hamnat i limbo, räkningar som inte kommer fram. Listan kan göras lång bara för min egen del.

Nu bor jag på så kallad landsbygd så att samhällsservicen är miserabel är något som tyvärr blivit en realitet.

Funderar starkt på att skicka några små paket med gps spårare samt med metallbleck som indikerar om det öppnas. Tekniken finns ju till överkomlig kostnad.

Då ser man vad de möter för öde samt vart det svarta hålet är.

Publicerat

funkar inte så bra med gps innomhus, men man kunde prova med dom billiga bluetooth som finns

vore värt att prova att ha några som skickar till varandra med regelbundenhet och redovisa vad som händer

Publicerat

GPS är inte lika intressant som att sätta ett accelerator-chip i paketet och sedan logga rörelserna mot ett klockslag så ser man hur de hanterar paketet, men det är bra att få GPS data när det är möjligt eftersom det skulle underlätta eventuell bevisföring efteråt.

En kille i Danmark gjorde detta + att han monterade en kamera inuti paketet som via ett litet hål i paketet filmade hela resan och sen publicerade filmen. Denna gången var danska posten duktiga och gjorde allt som de skulle, och det var häftigt att se paketet åka genom sorteringen - men det är olagligt i de flesta länder att filma inne på statliga myndigheter så det blev lite tjorv för killen efteråt men jag vill minnas att det löste sig. Hade posten gjort några dumheter hade de nog åtalat honom gissningsvis...

Men en liten mikrokontroller med en GPS och en accelerometer som loggar till ett minneskort skulle jag snickra ihop på en eftermiddag om någon vill göra allvar av saken. GPS tycker jag definitivt man skall ha med om någon stjäl paketet eller i klassiskt PostNord manér låtsas som du inte är hemma eller helt enkelt skiter att åka ens i närheten av där du bor men då måste man också kunna sända ut datan med en mobiltelefon i paketet men med en gammal mobiltelefon och ett kontantkort är det också en smal sak!

Sen kunde man skicka paketet kors och tvärs genom landet och föra statistik över hur våra paket hanteras och hur de misshandlas! Man skulle lätt hamna på löpsedlarna när man väl presenterar resultatet ;) 

Publicerat

Nu börjar det bli intressant :) uppskattningsvis blir jag av med 1 av 10 försändelser minst så att få fram något borde ju inte vara svårt

Publicerat
10 hours ago Wizard sa:

GPS är inte lika intressant som att sätta ett accelerator-chip i paketet och sedan logga rörelserna mot ett klockslag så ser man hur de hanterar paketet, men det är bra att få GPS data när det är möjligt eftersom det skulle underlätta eventuell bevisföring efteråt.

En kille i Danmark gjorde detta + att han monterade en kamera inuti paketet som via ett litet hål i paketet filmade hela resan och sen publicerade filmen. Denna gången var danska posten duktiga och gjorde allt som de skulle, och det var häftigt att se paketet åka genom sorteringen - men det är olagligt i de flesta länder att filma inne på statliga myndigheter så det blev lite tjorv för killen efteråt men jag vill minnas att det löste sig. Hade posten gjort några dumheter hade de nog åtalat honom gissningsvis...

Men en liten mikrokontroller med en GPS och en accelerometer som loggar till ett minneskort skulle jag snickra ihop på en eftermiddag om någon vill göra allvar av saken. GPS tycker jag definitivt man skall ha med om någon stjäl paketet eller i klassiskt PostNord manér låtsas som du inte är hemma eller helt enkelt skiter att åka ens i närheten av där du bor men då måste man också kunna sända ut datan med en mobiltelefon i paketet men med en gammal mobiltelefon och ett kontantkort är det också en smal sak!

Sen kunde man skicka paketet kors och tvärs genom landet och föra statistik över hur våra paket hanteras och hur de misshandlas! Man skulle lätt hamna på löpsedlarna när man väl presenterar resultatet ;) 

Är väl bara att sätt ihop en lista med folk över hela landet som skulle vara intresserade av en sådan test, skulle vara värt pengarna för porto en gång för att få se hur paketet lyckas levereras till säg 10 olika adresser från norr till söder :)

Publicerat

Jag är med, 5 av 11 brev jag skicka sen mitten av augusti har ej nått mottagaren. Än.

Publicerat

http://www.ebay.com/itm/Kids-Bluetooth-Mini-Smart-Tag-Tracker-Auto-Car-Pets-Key-Finder-Locator-Alarm-/182257965807?var=&hash=item2a6f6bdaef:m:mT8LPhKstTpiqaZq0iHxlyA

skulle vara kul att sätt i breven, har inte provat men kan få några punkter på vägen om man har tur

men att vara några stycken, ha ett schema som gör att man borde få ett brev per dag ,men från olika avsändare och själv posta på samma sätt, jag offrar gärna 10 frimärken för att test

Publicerat
9 hours ago grym sa:

http://www.ebay.com/itm/Kids-Bluetooth-Mini-Smart-Tag-Tracker-Auto-Car-Pets-Key-Finder-Locator-Alarm-/182257965807?var=&hash=item2a6f6bdaef:m:mT8LPhKstTpiqaZq0iHxlyA

skulle vara kul att sätt i breven, har inte provat men kan få några punkter på vägen om man har tur

men att vara några stycken, ha ett schema som gör att man borde få ett brev per dag ,men från olika avsändare och själv posta på samma sätt, jag offrar gärna 10 frimärken för att test

me2

Publicerat

Om man vill komma runt 'vapenproblematiken' med post nord så kan man vid reklammation av icke licenspliktiga delar hänvisa till att det är AirSoft material. En kolv är en kolv.

Publicerat

jag beställde två sådanna där blåtands markörer, tar väl någon vecka innan dom kommer hit, sedan ska jag prova att skicka en till mig själv eller till en frivillig , funkar det så man ens får något på vägen kan man köpa in några och sedan skickar vi testbrev på allvar

Publicerat
5 minutes ago grym sa:

jag beställde två sådanna där blåtands markörer, tar väl någon vecka innan dom kommer hit, sedan ska jag prova att skicka en till mig själv eller till en frivillig , funkar det så man ens får något på vägen kan man köpa in några och sedan skickar vi testbrev på allvar

Om du menar prylen du länkade till här ovan så lär det inte funka eftersom de kräver att de befinner sig inom radioräckvidd till din mobiltelefon och med Bluetooth (om vi inte pratar scatter network - som ändå aldrig fungerade) så snackar vi ändå max 10-15 meter.

Dessa innehåller ett billigt BLE chip och när din telefon tappar kontakten med den så sparar appen (gissningsvis) positionen i telefonen - och på så vis kan du hitta igen prylen, men att den skulle kunna hålla kontakt med din telefon på avstånd finner jag helt omöjligt om den inte har bättre hårdvara för radio typ GPRS/UMTS/HSDPA osv

Our Gadgets Locates Where you last left them to the nearest Street and then give you signal strength

Guiding you to your lost item!! You can even Locate Your Phone by pressing the button on the Gadget it

will send the Phone a Ringing Noise until you locate your phone !!!

Läs stycket "where you last left them" så förstår du att det handlar om en vanlig BLE<->telefon handshake och när den tappas så uppdaterar en app i telefonen Google Maps med en location. Annonsen är möjligen lite sminkad så man skall tro att det är några värre prylar men i verkligheten är det bara ett BLE chip och ett batteri.

Publicerat

japp, beror ju på hur man har gjort det om den kunde nyttja andras mobiler med, får prova har en helt annan sak jag ska ha en till, om det funkar