Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grytjakt do's and don'ts.

Featured Replies

Publicerat

Jag har under senaste tiden snubblat över en hel del gryt och fält där grävling grävt/bökat efter föda i markerna.

Som det ser ut nu har jag 4-5 aktiva gryt med grävling och ev räv, och det finns stora stora arealer kvar att utforska.

En grej alla gryten har gemensamt är att de ligger rätt nära en å.

Jag hittade nyss ett femte gryt som jag tänkte prova att vaka på ikväll.

Då har jag en stilla undran eller fem;

Igår när jag vakade på ett gryt så stod jag till jag inte längre kunde skjuta pga ljusbristen. Hade grävlingen skyggat från att gå ut om jag stått med pannlampa på efter mörkrets inbrott?

När lämnar grävlingarna gryten? Före, under eller efter skymning?

Vad avslöjar mig mest? Om jag syns? Den känner vittring? Ljus?

Jag vill viltvårda alla dessa grävlingar till sömns innan idet gör det.

Rådjursstammen i markerna är nästan obefintlig och jag tror inte vargen är enda boven, det finns mycket grävling och räv.

Grytjakter, rävlock och rävvak kommer vara prio ett en bra tid framöver så alla tips ni kan ge är välkomna!

Publicerat

Jag blir förvånad om du får se någon Grävling med pannlampa igång på passet. 

Ibland har jag lyckats dra ut grävlingen tidigare genom att lägga något gott utanför grytöppningen så vinden för lite golukt med sig ner i grytet . 

Går du nära ett gryt så inbillar jag mig att dina steg hörs tydligt under jord så att smyga är viktigt. 

Annars är fälla att rekommendera för grävling men det brukar kräva lite längre framförhållning med inmatning osv..

Eller varför inte bjuda in någon med grythund det borde ju vara effektivt.. 

Publicerat

Jag har bekant med laika som kan ställa dem men han kommer inte loss från familjen som jag gör. Han har en bit att åka medan jag bara kliver av tomten ut i markerna. :D

Blir nog att skaffa grythund till våren!

Vad lägger du utanför grytet som dom vill snutta på?

Publicerat

Smyg dig fram till grytet och var noga med vinden. Grävlingen har bra nos så vittringen måste du tänka på. Vid 20.30 lämnar de gryten oftast..men ibland är de utanför och grejar även på dagtid om grytet ligger ostört. Finns det många öppningar så kan viltstigen vara bättre att passa på.. tänk på att släppa ut grävlingen en bit så du hinner skjuta ett extra skott om det skulle behövas. Tänk även på att hagelsvärmen inte är så stor om grävlingen kommer riktigt nära..  Åtla upp en yta en bit ifrån grytet med hjälp av hundfoder.. Ska du prova fällfångst så är m/butorp och m/lillienberg bra fällor. Plommon,sirap ägg och honung brukar vara bra beten. Ska ni släppa grythund så måste grytet vara grävbart..grävlingen förskansar sig i en ändgång och lämnar inte grytet.. enda gången den gör det är när den är på fel plats när hunden dyker ner..men det är sällsynt. I oktober månad ligger ofta flera grävlingar inne..

Jag har grythund om du bor i krokarna av gbg..

Publicerat
12 hours ago 6.5x55SM sa:

Jag har bekant med laika som kan ställa dem men han kommer inte loss från familjen som jag gör. Han har en bit att åka medan jag bara kliver av tomten ut i markerna. :D

Blir nog att skaffa grythund till våren!

Vad lägger du utanför grytet som dom vill snutta på?

Jag tar dagens rester av kött från bordet eller kanske lite fiskrens osv

Hundfoder som vildmark är inne på är ju ingen dum ide för det är ju lätt att ha med sig.

Själv så vakar jag grävling med 222:an för jag tycker grävlingen är lite hårdskjuten med hagel.

Publicerat

Gryten är som oftast gjorda i stenig terräng och där föredrar jag hagel.. likaså kan man hysta upp bössan snabbt i en snabb situation och få iväg både ett och två skott.. Men har man möjlighet att sitta en bit ifrån och mjukare mark runtomkring så funkar studsaren alldeles förträffligt.. 

Publicerat
11 hours ago vildmark sa:

Smyg dig fram till grytet och var noga med vinden. Grävlingen har bra nos så vittringen måste du tänka på. Vid 20.30 lämnar de gryten oftast..men ibland är de utanför och grejar även på dagtid om grytet ligger ostört. Finns det många öppningar så kan viltstigen vara bättre att passa på.. tänk på att släppa ut grävlingen en bit så du hinner skjuta ett extra skott om det skulle behövas. Tänk även på att hagelsvärmen inte är så stor om grävlingen kommer riktigt nära..  Åtla upp en yta en bit ifrån grytet med hjälp av hundfoder.. Ska du prova fällfångst så är m/butorp och m/lillienberg bra fällor. Plommon,sirap ägg och honung brukar vara bra beten. Ska ni släppa grythund så måste grytet vara grävbart..grävlingen förskansar sig i en ändgång och lämnar inte grytet.. enda gången den gör det är när den är på fel plats när hunden dyker ner..men det är sällsynt. I oktober månad ligger ofta flera grävlingar inne..

Jag har grythund om du bor i krokarna av gbg..

Okey! Bor i Dalarna. :(

Jag hade listat ut det där med utgrävningen själv nästan!

Det är det tråkiga, det är mest sten, mycket stora stenar. Ett gryt är i en liten bergsklyfta/ravin. Ett par av dem går nog att gräva i dock.

Det blir ju så mörkt i skogen så snabbt. Vid 19.30 är det så mörkt att jag inte ser kornet på hagelbössan knappt.

Om inte starka lampor funkar måste den ut innan det blir mörkt. Ska testa åtla ut den.

Igår kväll vakade jag längs en väg med två stora gryt på vardera sida och kl 19.20 ungefär hörde jag de mest underliga ljuden jag någonsin hört i skogen. Jag undrar vad det var som lät :D

Fällor är effektiva men de tar lite charmen från det hela. Jag vill ju vänta ut dem och skjuta dem. De måste få en ärlig chans hehe!