Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarmontage - tillräckligt stabilt?

Featured Replies

Publicerat

Det här är min första jaktsäsong och för att börja med någonting så köpte jag en ombyggd m/96 med ett äldre Leupold 3-9x42 monterat. Siktet har fungerar bra när det är ljust, men det lämnar lite att önska när det börjar skymma, och med de jaktmöjligheter jag har, kommer det nog mest att bli vakjakt på vildsvin, rå och räv. Jag funderar därför på att uppgradera siktet till någon modernare med belyst riktmedel. Kolven är beställd hos en kolvmakare av förra ägaren, men passar mig väldigt bra och jag vill ogärna höja siktlinjen då jag hamnar helt rätt vid anläggning. Jag har mätt och räknat och kommit fram till att jag faktiskt precis kan få in ett 56mm med samma höjd på montaget (i alla fall den modellen jag är intresserad av).

Klackarna är av aluminium och verkar vara både skruvade och limmade till lådan, och jag har inte märkt några konstigheter. Min fundering är dock om klackarna kommer att klara att man klämmer dit ett drygt dubbelt så tungt sikte (740g) mot Leupoldens ca 320g?

Nästa fundering är om man monterar ett stort sikte så lågt som jag funderar på att göra (ca 2mm frigång mot pipan) finns det då risk att man kommer att se pipan i siktet och upplever det som störande?

Råd mottages tacksamt!

DSC_1773 (Large).JPG

pappkikare.jpg

Publicerat

Klackarna håller. Nej, du kommer inte se pipan, kanske om siktet har lägsta förstorning nedåt 1x.

Vad är det för sikte du är intresserad av?

Många tillverkare idag anger på sin hemsida de yttre måtten för sina tuber, gissar det är där du tagit mått att göra din mall ?

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Siktet jag funderar på är ett Delta Optical 2.5-10x56 HD. Hittade inga mått på det, men fick hjälp från Astrosweden som mätte upp siktet åt mig. Med samma höjd på siktlinjen så blir det ca 2mm spel mot pipan. Gäller bara att hitta ringar som har rätt höjd eftersom det nya siktet har 30mm tub och det gamla 1".

M'96 Receiver.JPG

Publicerat

Kolla på racerback, han brukar ha väldigt konkurrenskraftiga priser på warne's ringar, både fasta och QD.

Publicerat
  • Författare

Tack ska kolla!

Kom på att det bliir tight att få in ett linsskydd med bibehållen siktlinje. Men om man höjer 2-3mm kanske inte spelar så stor roll. Får som sagt kolla vad det finns för ringhöjder att tillgå.

Publicerat

Skär ett "hack" i linsskyddet

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Dansken sa:

Skär ett "hack" i linsskyddet

Den tanken slog mig också :)
Vore synd att gå ned på 50mm sikte om man nu vill ha så mycket ljusinsläpp som möjligt.

Publicerat

Betänk även skillnaderna i vikt och hur höjden på den vikten blir, desto större sikte desto mer topprankt.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Finskavapen sa:

Betänk även skillnaderna i vikt och hur höjden på den vikten blir, desto större sikte desto mer topprankt.

Skiljer knappt någonting i vikt på 50 och 56mm av detta sikte (700g mot 730g) om det var så du menade?
Du tänker att bössan blir "vingligare" med ett tyngre sikte/högre montage?

Publicerat

Ja, större sikte ger högre tyngdpunkt, och jag tycker det märks skillnad på att ha 50 mot 56 objektiv pga vikt och storlek.

Publicerat

Jag kanske är ute och cyklar, men en pipa flexar ju en del i skottet, vill minnas att jag fått rekommendationer om 5mm spel mellan objektiv och pipa? Säkert någon som vet detta bättre än jag, är nyfiken själv!

Publicerat
  • Författare

5mm flex i pipan inne vid siktet? Då kan man ju skjuta runt hörn! :)
Nej, det låter inte rimligt! Men om någon kan utveckla detta är jag också idel öra.

Publicerat

jag föredrar 2-3 mm för att vara på säkra sidan, modesta klass 1 kalibrar har jag svårt att tro att det flexar mer än 1-2 mm med,

förövrigt är det inte pipan som flexar, det är optiken som gör det. Ju mer massa i optiken, desto större flex.

Ovanstående enbart inlagt som en förevisning om vad som flexar inget annat. /C

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Christian N sa:

jag föredrar 2-3 mm för att vara på säkra sidan, modesta klass 1 kalibrar har jag svårt att tro att det flexar mer än 1-2 mm med,

förövrigt är det inte pipan som flexar, det är optiken som gör det. Ju mer massa i optiken, desto större flex.

Ovanstående enbart inlagt som en förevisning om vad som flexar inget annat. /C

Jag tycker det ser ut som om den mesta rörelsen är i basen. Den ser inte ut att sitta fast överhuvudtaget i bakkant. Här är en annan film där problemet verkar sitta i framkant på basen:

Vore intressant att se en motsvarande film med ett mer typiskt jaktvapen med bra kikarmontage.

Publicerat

Det är nog en så korrekt iakttagelse, men som sagt det är tuben som flexar mest i jmfr med pipan, särskilt inne vid lådan, 30 o 34 mm mellanrör är då givetvis styvare än motsvarande 1 tums rör,

jag har hört om den som provat med Karbonpapper mellan tub och pipa för att se om det genererar utslag.

För de av er som är unga Karbonpapper 

/C

Publicerat

Pipan flexar när man skjuter eftersom den rör sig som en stämgaffel och alla pipor har en självresonans. Hur mycket den flexar beror på många parametrar men det blir mindre rörelse i en pipa med tjockt gods.

Denna rörelsen kommer givetvis att fortplanta sig till optiken och montaget och det enda sättet att motverka detta är att montera en skena. Dock spelar det föga roll om man har en picatinny som bara sitter fast i två punkter för den kommer också att flexa.

Tuben kommer också att flexa om resten av riggen gör det och det är här som billiga tuber tappar zero om man säger så...

Så tjockare pipa, tjockare tub monterad i skena, monterad i picatinny som sitter ordentligt fast ger minimalt med flex.

Jag testade detta med en höghastighetskamera på min förra rigg jag byggde och med dämpare och skena så flexade optiken inte alls, men då hade jag också skruvat på ett 34mm Premier Heritage 5-25x56 i skena som tål att köras över med stridsvagn och ändå inte tappa zero, och dessutom skjuta (visserligen tämligen styvt laddade) .308w som inte direkt är någon direkt sparkande kaliber.

Titta på en Sako TRG42 med 338 Lapua så får ni se hur både pipa och tub flexar när man skjuter. En riktig tub tål detta. Det är också anledningen varför man inte kan köpa ett OXO eller liknande för de är knappt skottfasta på ett luftgevär...

Skjuter man grova kalibrar som .50 BMG så spelar det ingen roll hur riggen ser ut för det kommer att flexa ändå, och så är fallet med många klenare kalibrar också, men när man har accepterat att det faktiskt både kommer och skall flexa, och ser till att man har prylar som tål detta och att det finns marginaler så att inte främre delen av optiken slår i pipan så är det ett icke-problem.

Publicerat
  • Författare

Karbonpapper! Får se om jag har några gamla postgiroblanketter liggandes! :lol:

Bra sammanfattning Wizard! Utan att grotta för mycket i mekanikteorierna bakom svängningar så kan man konstatera att tyngre bitar (kikare, dämpare mm) kommer att ge större amplitud på svängningarna och styvare bitar (tjockare tuber och pipor) kommer att ge mindre amplitud.

Frågan går tillbaka till min 6,5x55 med klackar och Delta Optical-siktet med 30mm tub. Klarar man sig med ca 2mm frigång, eller riskerar man att det slår i?

Med en sadelhöjd på ringarna på 1/4" (6,7mm) får jag ca 2mm frigång och någon mm lägre siktlinje än idag. Kan jag hitta 30mm ringar som är runt 9mm så tror jag jag är hemma både med frigång och siktlinje.

Publicerat

2mm räcker, det kommer inte slå i. Haft under 1 mm utan det slagit i.

Publicerat

2 mm är i minsta laget om man inte har tjock varmint/matchpipa och snällare kaliber. 5 mm är snarare att se som minimum anser jag. På 6.5x55 så borde 2 mm inte vara ett problem men ingen garanti. Kolla med karbonpapper som sagt.

Extremt lågt montage är inget man behöver sträva efter när man ändå skall inpassa kolven efter skytten och montagets höjd reglerar man med kindstöd. (fast man skall undvika skyhöga montage men det har nog alla fattat ;) )

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Wizard sa:

2 mm är i minsta laget om man inte har tjock varmint/matchpipa och snällare kaliber. 5 mm är snarare att se som minimum anser jag. På 6.5x55 så borde 2 mm inte vara ett problem men ingen garanti. Kolla med karbonpapper som sagt.

Extremt lågt montage är inget man behöver sträva efter när man ändå skall inpassa kolven efter skytten och montagets höjd reglerar man med kindstöd. (fast man skall undvika skyhöga montage men det har nog alla fattat ;) )

Jo, det var ju där någonstans tråden började med att jag tycker kindstödet passar väldigt bra som det är nu, och jag därför inte vill höja siktlinjen för då måste jag börja trixa med kolvkammen.

Kanske är nog med teorier nu och dags att börja handla prylar och faktiskt testa! :)

Publicerat
37 minutes ago Wizard sa:

Vi får väl vara överens om att vi inte är överens på den punkten. ;)

Publicerat

Kindstödet får du vara beredd att justera varje gång du byter optik eller baser/ringar, och det kan även krävas justering mellan sommartid och vintertid. Går du upp, eller ner, i vikt så kan det också krävas justering... Givetvis beroende på hur petig man är, men för mig är det ett krav att alla vapen är skräddarsydda.

Publicerat
Just now Finskavapen sa:

Vi får väl vara överens om att vi inte är överens på den punkten. ;)

Japp. Har dock sett några tuber slå i pipan vilket kom som en överraskning för ägarna... :P (och träffbilderna...)

Skjuter man 6.5x55 eller liknande så är det inget man behöver fundera så mycket på om man har normala prylar och ett vettigt montage, men när det börjar blir lite grövre och snabbare kalibrar så börjar det bli en parameter att ta i beaktande. Det finns många slow-motion klipp på gevär när man tydligt ser hur det flexar när man skjuter, men oftast är det tuben som inte tål rekylen snarare att den tar i pipan, men vid små marginaler bör man ha koll på detta - framförallt om man har en lång tub.

Inser dock att oftast faller "vanliga jaktvapen" utanför ramarna för detta fenomen eftersom man sällan har dessa långa högförstorande sikten på de bössorna, men vi som fuskar lite i träsket med bukskytte bör ha koll på faktumet att prylarna rör på sig en hel del.

Lyckligtvis är det ju snorenkelt att kolla om optiken tar i pipan!