Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öppen licens, hur "öppen" kan den vara?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Funderingarna kring ny hagelbössa fortgår...
men med tanke på handläggningstider och tanken att göra en plats tillgänglig genom att slänga iväg en bössa via auktion, funderar jag i följande banor.

Om jag idag lämnar in en bössa till WB auktion utan reservation, så avregistreras denna från mitt innehav direkt.
För att sen slippa diskussion avseende behovsmotivering, så ansöker jag om en öppen licens på ett nytt hagelvapen.

Men hur mycket måste jag specificera i den öppna ansökan?
Kaliber
Tillverkare
Typ (SbS/Bock)

Helst skulle jag bara skriva hagelvapen, och inget mer, men gissar att polisen inte riktigt köper det...

Tacksam för input!

// J

Publicerat

Intressant detta ska jag följa. :)

Publicerat

Idag kräver de i stort sett allt utom serienummer tyvärr.

Publicerat

Jag tror att det räcker med och skriva hagel kal 12.

Publicerat

Tror den kan vara ganska öppen och sen kommer de börja kräva in lite kompletterande uppgifter vad det lider men då har du ju redan din plats i kön så att säga så när du väl får serienumret så bör det gå ganska fort.

Enklast är väl att ringa till dem å fråga, deras öppettider lämnar iofs mer att önska :)

Publicerat

Rätt eller fel men jag behövde skriva tillverkare, vapentyp, modell, kaliber och magasinskapacitet.

Publicerat

Det beror tills största delen på handläggaren - det finns liksom inget regelmässigt man kan luta sig på i frågan. Extremt godtyckligt mao.

/T

Publicerat

Numer finns det en speciell blankett för "öppet" tillstånd.

https://polisen.se/Service/Blanketter/Vapen/Vanliga-blanketter/Ansokan-om-inkopstillstand/

Dock är det bara serienummer och se-nummer som kan lämnas därhän. Dvs Allt annat ska anges. Prövade själv för ett tag sedan att bara söka på kulgevär klass ett men blev uppringd av en handläggare som tydligt meddelade att de kräver vapentyp, märke, modell, kaliber, piplängd etc för att över huvud taget påbörja handläggningen..

Så nu verkar det vara väldigt knepigt att kunna ta ett tillfälle som ges. Orsaken till att man blivit mer restriktiv är ju att de finns de som sökt på exempelvis ett kulgevär som inte är godkänt för exempelvis jakt pga av diverse godtyckliga orsaker såsom utseende etc. Tyvärr straffas alla pga detta.

Men som pmt skriver så varierar det säkert mellan de olika distrikten och handläggarna. 

Publicerat
30 minutes ago json sa:

Numer finns det en speciell blankett för "öppet" tillstånd.

https://polisen.se/Service/Blanketter/Vapen/Vanliga-blanketter/Ansokan-om-inkopstillstand/

Dock är det bara serienummer och se-nummer som kan lämnas därhän. Dvs Allt annat ska anges. Prövade själv för ett tag sedan att bara söka på kulgevär klass ett men blev uppringd av en handläggare som tydligt meddelade att de kräver vapentyp, märke, modell, kaliber, piplängd etc för att över huvud taget påbörja handläggningen..

Så nu verkar det vara väldigt knepigt att kunna ta ett tillfälle som ges. Orsaken till att man blivit mer restriktiv är ju att de finns de som sökt på exempelvis ett kulgevär som inte är godkänt för exempelvis jakt pga av diverse godtyckliga orsaker såsom utseende etc. Tyvärr straffas alla pga detta.

Men som pmt skriver så varierar det säkert mellan de olika distrikten och handläggarna. 

Fast om polisen höll sig till lagar och regler och skipoade sitt utseendefixerade dravvel vore det hela tämligen enkelt. Så skyll inte på de sökande, skyll på de som styr baserat på hitte-på.

Publicerat

Bevisligen är det ju så att det beviljas inte tillstånd på vad som helst. Tyvärr är det ju inte de som söker som styr detta urval utan de som beviljar tillstånden. Oavsett vad det är baserat på så är det enkelt men ack så tråkigt.

Publicerat
  • Författare

Tack för informationen.

Man blir lätt frustrerad över, hur hårt PM anstränger sig för att göra ett vapenbyte så omständigt som möjligt....

// J