Publicerat September 29, 20169 yr Nybörjarjägare här. Nån som kan tipsa om ett vettigt kikarsikte för max 6000kr? Får man något vettigt för den summan eller ska man sikta på nåt dyrare? Hellre låg vikt än superstort förstoringsspann. Den ska sitta på en tikka t3x 308w och ev ibland kunna flyttas till en annan klass 1 bössa vid behov.
Publicerat September 29, 20169 yr Standardsvaret du kommer att få är att köpa en begagnad tysk. Fundera på vad du i huvudsak ska ägna dig åt för typ av jakt. För drevjakt och kortare avstånd vill du kanske ha ett sikte med 1-6ggr förstoring eller ett rödpunktssikte, medan för vaktjakt kanske du vill ha någonstans 4-12. Ska du mest jaga i skymning/mörker vill du ha stor frontlins och ett belyst riktmedel, medan om du bara kommer att jaga dagtid klarar du dig antagligen utan. Större frontlins driver upp vikten. Tänkt också på att ringarna kostar en slant och räkna in det i totalpriset.
Publicerat September 29, 20169 yr sitter själv på en tysk jag la ut på annons i våras, hamnade dock på bössan och varit med på bockjakten, kommer ev bli till salu igen, kanske inte riktigt för 6000:- men strax över.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr JG i partile har 30% på Trijicon sikten. Där kan du få ett hyggligt för runt 6000 just nu.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Något som funkar börjar vid Leupold VXR, Meopta eller Trijicon... Ungefär inom din budget.. Annars en begagnat Tysk/ Österikare. Ska du köpa billigt skit "så länge" så tag det direkt från Ali i stället för att stoppa 4kkr i fickan på någon nasare som "garanterar att den är lika bra som z****s " (och det är ändå gjort i Kinesien) Efter ett tag ser du vad du behöver och kan köpa "rätt grej" och sätta mongolgluggen på en .22:a Ring till George eller Janne på Astro Sweden för proffs råd och vägledning.... Igen kommer jag tillbaka till mitt favorit citat: Var inne på en firma i Texas som trimmar Harley motorer där det stod över disken: Speed cost Money- how fast can you afford to go? Det är ungefär samma med optik
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Nytt: Skulle titta närmare på just Leupold VXR, verkar vara vettiga sikten för pengarna och de som jag tittade på innan handlaren satte Meopta R2 och Zeiss V8 i händerna på mig..smart handlare. Så nu blir det till att tjata och spara. Annars standardrådet: kolla begagnat tyskt.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Burris Fullfield E1, det är nog någonstans vid undre gränsen för ett brukligt sikte. http://www.handladigitalt.se/burris-fullfield-e1-39x40-belyst-ballistic-plex-e1-kikarsikte-p-6580.html Raggarö
Publicerat November 2, 20169 yr På 2016-10-29 at 10:16 Sjöfaran sa: JG i partile har 30% på Trijicon sikten. Där kan du få ett hyggligt för runt 6000 just nu. Kikade i ett trijicon som jag tror var 3-9x42 en kväll på älgbanan och det var riktigt nice för pengarna. Själv funderar jag på ett lågförstorande Delta till nästa säsong, http://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.39.4402/delta-optical-delta-optical-titanium-1-58x24-fd-be Köpte en Deltahandkikare och imponeras av hur bra pang för pengarna den är. Är siktena i närheten så är det väldigt bra. Delta Titanium sägs vara riktigt bra. Ska kika själv när jag får möjlighet.
Publicerat November 2, 20169 yr Begagnad tysk börjar fan gå mej på nerverna!!!! En god vän köpte en zeiss 1-6x42 på inrådan av själv utnämnda optik experter vid inskjutning nyper förstorings vredet! Kikaren skickas till zeiss Sverige som skickar vidare till Tyskland. Två veckor senare kommer kikaren åter med en lapp. Ej värd att reparera. 5000kr för ett långrevssänke! Håller med Dansken. Kolla med Astro. Har gjort tre optik affärer med dom och det tänker jag fortsätta med. Lägg till 500-1000kr och få ett delta 2,5-10x56 //K
Publicerat November 2, 20169 yr 1 hour ago Ken1 sa: Begagnad tysk börjar fan gå mej på nerverna!!!! En god vän köpte en zeiss 1-6x42 på inrådan av själv utnämnda optik experter vid inskjutning nyper förstorings vredet! Kikaren skickas till zeiss Sverige som skickar vidare till Tyskland. Två veckor senare kommer kikaren åter med en lapp. Ej värd att reparera. 5000kr för ett långrevssänke! Håller med Dansken. Kolla med Astro. Har gjort tre optik affärer med dom och det tänker jag fortsätta med. Lägg till 500-1000kr och få ett delta 2,5-10x56 //K Jag har med en dåres envishet ett antal år nu hävdat att begagnad tysk för 5-6000:- är rena lotteriet,detta mantra hade sin relevans en gång i tiden för ungefär 10-15 år sedan men idag om man inte ska riskera att få sopor i handen så måste en begagnad tysk kosta 10-12000:- om det ska vara något att ha. För 5-6000:- är det nu mellanklass som gäller,såväl prestandamässigt som tekniskt. /Mike
Publicerat November 3, 20169 yr Har tänkt lägga ut ett tag nu en Burris 3-12*56, belyst. Kan även tänka mig att sälja ringarna (burris) som jag har på. Kan detta vara något av intresse? Så gott som nytt kan även tilläggas.
Publicerat November 4, 20169 yr Äh! köp min tysk! doctern jag länkade till ovan för en 6600:- så får du en 3 år gammal kikare med "no quesitions asked"-garanti. Tyckte belysningen släckte sig själv i våras, så skickade ner den till tyskland och fick den tillbaka 3v senare fixad och servad på kuppen, allt gratis, betalade bara rek-frakt på ca 180kr till tyskland.
Publicerat December 9, 20169 yr Författare Det blev en Zeiss 3-12x50 för 5700:- på black friday-rean på XXL. Så jag klarade mig under 6k spärren iaf.
Publicerat December 9, 20169 yr lär säkert vara nån rea på zeiss HD5 3-15 på xxl under mellandagarna, brukar gå för 4995:-. /Baner
Publicerat December 12, 20169 yr Hej Kjells vapen i Götene har meopta r1 3-10x50 för 5500kr köpte en själv och är jävligt nöjd med den Med vänlig hälsning affe