Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Framtida inköp, märke, kaliber, optik etc

Featured Replies

Publicerat

Om ni skulle köpa en klass etta under 20.000kr, vad skulle ni köpa för nåt då?

Jag har kollat lite på olika tikka-paket och funderat på .308. Den kalibern känns allround och tillräckligt slagkraftig. 

Nu kommer jag få svaret "beror på vad du ska jaga med den" och svaret på det blir Gris och Älg, och förmodligen div. småvilt som rådjur och räv etc.

Min 6,5 förblir nog mer en klass två-studsare framöver. För rävvak och lite annat.

Publicerat

Sauer 202 går att få för ca 20000 idag. 

Även Blaser R93 finns att hitta. 

308 är bra, även 30 06 är fin

Publicerat

Hade jag varit i samma sits, så skulle jag förmodligen ha siktat en Sauer 101. Har en Sako A7:a, som ligger ungefär i samma prisspann, skjuter visserligen som en dröm, men är något missnöjd med inpassingen. Så skulle som sagt ha skaffat en Sauer 101 idag. 

För de jaktformer du specificerar så tycker jag att 8x57 låter som ypperlig kaliber. ☺

Publicerat

Inte prövat Mauser själv men någon av kompisarna har Mauser. 

Dom är jätte nöjda. Just M03 är extra bra med sitt pipbytes system. Enda smolket i bägaren på den bössan är att vissa tycker den är lite tung. Fast det är ju en smak sak från gubbe till gubbe:D

Publicerat

Har en M03 Extreme i 9,3x62 samt 6,5x55 och är väldigt nöjd med den. Dock är det en ganska rejäl bössa så med kikare och ev. dämpare så blir det lite vikt att släpa på...men det är det värt när man väl skjuter...för den är otroligt trevlig att skjuta med tycker jag! :thumbsup:

Är det något särskilt du undrar över?

Dock anser jag också numer att alla de återkommande tips som angetts i flertalet historiska trådar, e.g. Tikka M55/65, Sako AII, CG 1900 etc. erbjuder mycket mer Bang for the buck och har du inget behov av pipbytare eller spänntangent hade jag absolut börjat med att titta på dem. Har faktiskt själv kompletterat med en M55 i .308 och den går inte heller av för hackor! :)

Publicerat

Jag hade byggt en custom/halvcustom på en kort Sakolåda,eller möjligen en Rugerlåda,och pipat den i 358. win. Men det är ju jag det.:rolleyes:

Publicerat

Och då hade du byggt något som i prestanda ligger mycket nära 9,3X57- men till ett mycket högre pris ;)

Publicerat

Japp. Men 9,3x57 går väl inte i en kort mekanism? 

Publicerat

hade köpt en begagnad 308:a och sedan köpt "dyr" optik

/Tony

Publicerat

20 000 är en hyffsad budget. Jag hade åkt till Torsbo och kikat på vad som finns hemma. Kalibern behöver inte diktera valet. För den prislappen kan man nog få med hyffsad begagnad optik. Det är i sig viktigare. Och sedan är vi alla skapta lite olika vad gäller vilka kolvar man gillar osv. Vintlotten är om du hittar en bössa där någon satt raspen i kolven och hans anpassningar även passar dig. Brukar bli billigare då...

Publicerat

Det är så jävla långt till Torsbo!

Ska kika på de olika förslagen :)

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Appropå M03 såg jag denna nu.

Tycker den ligger klart vettigt i pris med tanke på vad som ingår...dessutom i en trevlig kaliber! :)

https://www.blocket.se/sodermanland/Mauser_M03_8x57JS___Beretta_DT11_69380845.htm?ca=10&w=3

Ser kanon ut.

Å är det älg å gris i första hand så är ju 8-57 underbar.

Å den fungerar ju också fint på Hjort å Rådjur:)

Publicerat
1 minute ago Sjöfaran sa:

Ser kanon ut.

Å är det älg å gris i första hand så är ju 8-57 underbar.

Å den fungerar ju också fint på Hjort å Rådjur:)

Jo, hade jag varit på jakt efter en M03 hade jag iaf. ringt på den...

Publicerat
Just now Holz sa:

Jo, hade jag varit på jakt efter en M03 hade jag iaf. ringt på den...

Samma här Holz. 

Nästan tur att garderoben är fullB).

6,5-55 tar ju sedan allt det mindre som man kan tänkas villa skjuta lika bra eller bättre en någon klass2 studsare :D.

Publicerat

Ångrar inte en sekund att jag skaffade en t3 308. 

hittils bara skjutit rådjur och gris med den men den är kanon till båda :)

en beggad t3 308 och vettig optik så är du hemma i min värld :)

Publicerat

Hade nog själv valt en R93'a, gillar Blaser och inte sett eller hört om en som har skjutit dåligt än.

Men sen beror det ju på om det 20000:- för komplett bössa med optik eller för enbart bössan.

Ska du med optik så hade jag nog kollat på någon äldre Tikka, Sako eller Sauer str, och sen satsat större delen av budgeten på optik.

/Baner

Publicerat

Jag ska ta och införskaffa ett nytt kikarsikte till 308an. Har dock inte bestämt än vad jag ska ha elr hur mkt jag är beredd att betala så vi får se vad det blir. Något bättre än 3ggrs fast förstoring ska jag iaf ha. Även funderat på att testa ett gunskin men tror inte riktigt på dom. Nån som ha erfarenhet av dessa? 

Publicerat
7 hours ago Stefa7n sa:

Jag ska ta och införskaffa ett nytt kikarsikte till 308an. Har dock inte bestämt än vad jag ska ha elr hur mkt jag är beredd att betala så vi får se vad det blir. Något bättre än 3ggrs fast förstoring ska jag iaf ha. Även funderat på att testa ett gunskin men tror inte riktigt på dom. Nån som ha erfarenhet av dessa? 

Planen är en finare begagnad .308 eller så och ett http://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.235.5369/ultimax-ultimax-3-12x56-belyst-gen-2?q=Ultimax 3-12x56 belyst Gen 2 .

Kommer flytta mitt Burris 3-9x40 Fullfield E1 från 6,5an till nya klassettan och sätta ultimakikaren på 6,5an.

Nu återstår bara att hitta en bra klassetta i lämplig kaliber.

Publicerat

Okej så du rekomenderar alltså inte gunskin? Jag älskar bössan men hade gärna haft annat utseende på den. :D

Publicerat

Jag drar inget korvskinn över min bössa i alla fall :)

Du kan ju lämna in kolven och få den lackad eller duracoatad eller vad det heter.

En på skjutbanan hade lämnat in sin frugan 6,5 och fått kolven i rosa camo :)