Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Improviserad kulutdragare

Featured Replies

Publicerat

Fick med en ansenlig mängd kronammunition när jag köpte min bössa. En del känns tvivelaktig om man ska skjuta prj m/94 och några riiktigt gamla prj m/41 som verkar vara av kopparnickel.  Funderade på att dra ut kulan och ladda om med någon varmintkula för rävjakt. Rådslog lite med en kompis som handladdar och han tyckte inte det var lönt att ta ut kulorna med kulhammare. Eftersom jag inte kan något om handladdning så tänkte jag i mina egna banor och fräste till en liten hållare för hylsan. Sen satte jag det i min lilla pelarborr och drog enkelt ut kulorna. Kanske inte helt utan att lämna spår i dem, men jag tänkte ändå inte återanvända dem.

Nu får jag säkert på skallen av förståsigpåarna, men det skiter jag i ! :D

(Det är inte hylsan som har flyttat sig på sista bilden. Jag glömde bort att ta en bild så jag satte tillbaka den lite slarvigt.)

DSC_1790 (Medium).JPG

DSC_1788 (Medium).JPG

DSC_1789 (Medium).JPG

Publicerat

Ska du använda krut och hylsa menar du?

Publicerat
  • Författare

Nej krutet tror jag inte på att återanvända. Då har man ingen koll på vad som händer.
Däremot hylsa och tändhatt tänkte jag kunde användas en gång innan de får gå i metallåtervinningen.

Publicerat

Då skulle du lika gärna kunna skjuta dom som dom är på pappälgen.

Varför ladda ammo med gamla hylsor? Finns inget att tjäna på det.

Publicerat

haha genial kulutdragarlösning ju!

Publicerat

Kolla noga att det inte finns några krutrester kvar i hylsan.  Krutet som statens är laddat med, klibbar gärna på insidan av hylsan.  Har återanvänt en del kronammo, som var laddade med spårljus, (man vill ju inte sätta fyr på pappälgen :P ), och upptäckte att en av hylsorna blev väldigt full.  När jag hade skrapat den på insidan, så fick jag ut 1.2gr krut, som hade suttit fast på insidan av hylsan.

Kollade sedan samtliga hylsor, och ungefär hälften hade mellan 0.3gr - 0.8gr krut kvar.

Kan ge otrevlig överraskning.

Publicerat
  • Författare
53 minutes ago Islänningen sa:

Kolla noga att det inte finns några krutrester kvar i hylsan.  Krutet som statens är laddat med, klibbar gärna på insidan av hylsan.  Har återanvänt en del kronammo, som var laddade med spårljus, (man vill ju inte sätta fyr på pappälgen :P ), och upptäckte att en av hylsorna blev väldigt full.  När jag hade skrapat den på insidan, så fick jag ut 1.2gr krut, som hade suttit fast på insidan av hylsan.

Kollade sedan samtliga hylsor, och ungefär hälften hade mellan 0.3gr - 0.8gr krut kvar.

Kan ge otrevlig överraskning.

Bra påpekande! Om jag nu kommer att återanvända hylsorna. Vi får se hur det blir. Men nu har jag iallafall en snabb metod att få ut kulorna.

Publicerat

Om du inte ska spara kulorna så kan du ju annars köra upp dom i pressen utan verktyg och greppa kulan med kabelskalare eller annan lämplig tång för att sedan backa ner hylsan. Funkar bra. Vissa kulor går tom att återanvända. Ex de med en sån rill eller vad det heter.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Jb75 sa:

Om du inte ska spara kulorna så kan du ju annars köra upp dom i pressen utan verktyg och greppa kulan med kabelskalare eller annan lämplig tång för att sedan backa ner hylsan. Funkar bra. Vissa kulor går tom att återanvända. Ex de med en sån rill eller vad det heter.

Om jag hade haft en press hade jag kunnat göra så. ;)

Publicerat
9 minutes ago redtop sa:

Om jag hade haft en press hade jag kunnat göra så. ;)

Ingen press:o. Hoppas verkligen att vi får se ett inlägg ifrån dig i "Detta köpte jag idag" tråden snart:yes:.

Publicerat
  • Författare
Just now faxe sa:

Ingen press:o. Hoppas verkligen att vi får se ett inlägg ifrån dig i "Detta köpte jag idag" tråden snart:yes:.

Tänkte jag börjar lite småskaligt och åker över till en kompis och laddar första gången så får vi se sen.
Prylar är ju kul, så det står väl inte på! :)

Publicerat
1 minute ago redtop sa:

Tänkte jag börjar lite småskaligt och åker över till en kompis och laddar första gången så får vi se sen.
Prylar är ju kul, så det står väl inte på! :)

Det låter tryggt:thumbsup:.Förövrigt så är det endast kulorna jag skulle tänka mig att använda i ovan nämda:wink: