Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud mot blyammunition på TV4

Featured Replies

Publicerat

Det måste vara minimala mängder, jag skär iallafall bort rätt mycket runtomkring skotthålet

Publicerat

Bortsett från att norrbaggen verkade rätt flummig så får dom göra vad dom vill,efter den förra vändan detta diskuterades så har jag bunkrat så jag klarar mig resten av livet i samtliga kalibrar i mitt skåpB)

/Mike

Publicerat
7 minutes ago Mad Mike sa:

Bortsett från att norrbaggen verkade rätt flummig så får dom göra vad dom vill,efter den förra vändan detta diskuterades så har jag bunkrat så jag klarar mig resten av livet i samtliga kalibrar i mitt skåpB)

/Mike

Jag är bara ngr mil bort så finns säkert prylar jag kan sno B)

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Jag är bara ngr mil bort så finns säkert prylar jag kan sno B)

Du kommer aldrig in i mitt ammoskåp igen:biggrin:

Over my dead mutilated body!

/Mike

Publicerat
14 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

Konservativ bakåtsträvare,  jajjemän.  Mer göbbgrinighet åt folket :thumbsup:

:lol:

Publicerat
57 minutes ago Mad Mike sa:

Du kommer aldrig in i mitt ammoskåp igen:biggrin:

Over my dead mutilated body!

/Mike

Kränkande!!

Jag skötte mej EXEMPLARISKT! sist.. vadan denna kovändning?? :D

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Kränkande!!

Jag skötte mej EXEMPLARISKT! sist.. vadan denna kovändning?? :D

Jag minns en gång när du knappt kunde lyfta benen på väg ut ur huset pga de enorma mängderna hagelammunition du proppat ner i benfickor,byxfickor,bakfickor och jag undrar än idag om det inte var plugg i fillingarna också :biggrin:;)

/Mike

Publicerat

Nu har jag inte sett detta TV-inslag men jag har läst ett par rader på nätet vad det handlar om och det jag läste där kunde jag verkligen inte bejaka eller stå för.

Att vi skulle bli dödssjuka och dö av att vi använder blyhagel och blykulor som ammunition är lögn och förbannad dikt för då hade halva världen redan strukit med för över 100 år sedan. Ser man inte det så är man inte bara blind utan man är dum i huvudet på riktigt!

Fåglar däremot mår inte så bra av att äta bly och det vet vi redan och där kan vi göra någonting åt saken, men man löser inga problem med förbud - speciellt när det i flera fall inte alltid är lämpligt att använda annat än bly i ammunitionen. Då är det bättre att se till att det finns bra miljöklassad ammunition i stället för kostade Bismuth bara lite mer än bly, jämfört med nästan kilopriset på guld som det kostar i dag, så hade fler folk använt det. Svårare än så är det inte.

I dag har vi ett regelverk som är till för att skydda våra fåglar så vad gäller blyhagel så torde den frågan vara löst och när det gäller blyfragment i slaktkropparna så känner jag ingen som inte putsar bort det som är sönderskjutet. Däremot är det många som lämnar dessa slaktresterna så att fåglarna kommer åt det och här tycker jag att vi borde kunna utbilda jägarkåren på att göra annorlunda, men något underlag för ett blyförbud tycker jag inte alls det är - och då skall man veta att jag enbart jagar med Eley Bismuth sedan många år tillbaka, även på svårtfågel och liknande!

Bly i ammunition är inte miljöfarligt. En gräsklippare släpper ut hundratals gånger mer skit i miljön än hela den svenska jägarkåren gör under ett år! (vill minnas att siffran var 1:100000 eller något i den stilen... har skrivit om det för ett par år sedan när jag hade en färsk beräkning varför det var så men detaljerna minns jag inte längre...)

Publicerat

Fyll i 3 exemplar och skicka 2 till personen som kränkt er....

13891856_471575456366687_7279538997736930013_n_zpsxjggxwt5.jpg