Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Känslig fråga

Featured Replies

Publicerat

Om en i ert jakt lag skjutit på en älg med fel vapen,menar nu slugg så klart i magen på en kalv så denne fick ett omfattande eftersök innan X avlivades,hur skulle ni tänka då? Anmäla skytten till polisen? eller låtsas som ingenting?

Den eventuelle jaktledaren vid detta tillfälle visste ingenting utan fick först ett par tre dagar senare reda på att djuret skjutits med "förbjudet" vapen i tillfället...

Skall vederbörande uteslutas ur jaktlaget? Skall det anmälas? Skall detta mörkas? Skall oavsett detta upp i dagens ljus så att allt sker via lagens långa arm?

Obs,detta är ren spekulation,inget annat....?

Vad gör man som jaktledare i detta tillfälle? OBS i detta tillfälle fick endast jakt ledaren ta emot en död älg efter ett lyckat eftersök,hur dödandet gick till framkom först senare...

Ren spekulation......

Publicerat

Vi spekulerar vidare.

Någon måste ha varit utsedd jaktledare vid det aktuella tillfället och varför reagerade inte han/hon direkt då denne om någon måste ha varit införstådd med den aktuella skyttens vapen och byte?

Var skytten införstådd med gällande lagstiftning?

Om denna händelse går till polisanmälan så kan fler än bara skytten bli åtalade beroende på inblandningsgrad.

Jag hade till att börja med samlat alla inblandade för en genomgång,någon form av åtgärd är tvunget.

Vad jag aldrig skulle göra är att bara låta det bero......nästa gång kanske det är en älgtjur som springer in till grannlaget :-

/Micke

Publicerat
Vi spekulerar vidare.

Någon måste ha varit utsedd jaktledare vid det aktuella tillfället och varför reagerade inte han/hon direkt då denne om någon måste ha varit införstådd med den aktuella skyttens vapen och byte?

Var skytten införstådd med gällande lagstiftning?

Om denna händelse går till polisanmälan så kan fler än bara skytten bli åtalade beroende på inblandningsgrad.

Jag hade till att börja med samlat alla inblandade för en genomgång,någon form av åtgärd är tvunget.

Vad jag aldrig skulle göra är att bara låta det bero......nästa gång kanske det är en älgtjur som springer in till grannlaget :-

/Micke

Hej Micke ,jo,en person är avsedd som jaktledare,dagen som denna är mycket folk med och jagar. Alla vet vad som gäller,vi jagar hjort älg gris och rå. Omöjlilen kan en jaktledare kuta runt och titta på allas pangar då man kan byta ut den mot annat vapen man har i bakluckan.

Saken är att alla visste i detta fall vad man skulle jaga för dagen,sen inträffar detta. Jaktledare skall hålla reda på 20 pers. inte kan väl han veta vad för vapen som bärs ut på pass?? Speciellet inte om slug är tillåtet på gris!

Publicerat

Inte för att låta negativ men det är jaktledaren ansvar att alla sköter sig.

Funkar det inte så skicka hem dom som inte sköter sig.

Jaktledaren måste se till att alla har godkända vapen för ändamålet och att dom har licens och statligt jaktkort.

Det är ett stort ansvar att vara jaktledare har själv varit det i 4år men sa upp mig 2005 före jakten.

Publicerat
Inte för att låta negativ men det är jaktledaren ansvar att alla sköter sig.

Funkar det inte så skicka hem dom som inte sköter sig.

Jaktledaren måste se till att alla har godkända vapen för ändamålet och att dom har licens och statligt jaktkort.

Det är ett stort ansvar att vara jaktledare har själv varit det i 4år men sa upp mig 2005 före jakten.

Ni missförstår..för denna dag var det inget fel att ta med sej en slugbössa ut på pass då det är fullt tillåtet att använda den på gris,dock ej på älg,rå eller hjort. Om skytten valt att ta med detta vapen för att endast skjuta gris så är det ju inget fel,men om skytten själv väljer att skjuta på ej tillåtet vilt,på vilket sett kan då jaktledaren belastas för detta. Jakt ledaren står ju knappast och håller skytten i handen under jakten.

Först efteråt framkom det i mitt exempel att skytten skjutit slug mot älg till jaktledaren. Ja till och med flera dagar senare.....

Publicerat

Eftersom alla visste vad som skulle jagas så anser jag att ansvaret ligger på skytten. Skytten skall veta att slug inte är tillåtet på älg.

Väljer han att passa med en slugbössa, så får han allt finna sig i att avstå skott på annat vilt än gris.

Å andra sidan skall jaktledaren säkerställa att alla vet vad som gäller. Om nu skytten inte visste det ena eller andra, så faller en del av ansvaret även på jaktledaren.

Som Mr Mauser säger, saker som denna får inte rinna ut i sanden!

// gAsToN

Publicerat
Å andra sidan skall jaktledaren säkerställa att alla vet vad som gäller. Om nu skytten inte visste det ena eller andra, så faller en del av ansvaret även på jaktledaren.

// gAsToN

Som sagt jaktledaren har ett STORT ansvar han ska se till att sånt inte händer men visste han som sköt om det, så blir det nog han som tar smällen.

Publicerat

Jag håller med er om att jaktledaren har ett stort ansvar,vi får väl anta att skytten är väl insatt i de regler som gäller för att skjuta slug.

Min fråga är nu,Vad skall jaktledaren göra nu?

Publicerat

Det är väl upp till honom om han tar saken vidare.

Publicerat

Polisanmäl händelsen.

Vi kan dessutom inte på ett öppet jaktforum diskutera om man ska göra si eller så mot lagen.

På detta forum måste vi hålla oss inom lagens riktlinjer.

MVH L-O Landén

Publicerat

Att diskutera ansvarsfrågan är bra, även om det är fejkad jakt.

Folk hittar på både det ena och andra, saker som är olagliga eller bara övrigt galna.

Det finns ganska bra metoder för att skydda sig som jaktledare, eller rättare sagt definiera ansvarsfrågan mera exakt.

På SJF jaktledarkurser lär man sig mera om detta.

Publicerat

Visst är det en fejkad historia som inte har nått samband med verkligheten,men jag tyckte detta kunde vara intressant att diskutera även på ett öppet forum vilket ansvar en jaktledare faktist har.Som om tex.jaktledaren enligt lag är skydig att rapportera till polis,vid misstanke om jaktbrott.

Naturligtvis slutar jag att fråga om detta ,om det på något sett skulle väcka anstöt.

Publicerat

PM! Se till att skriva PM inför jakten!

Där kan man ta upp ett antal viktiga punkter bland annat vilket vapen som används till vad..

Sen, och nu ska jag ut på djupt vatten, så tror jag att det bara finns två moment där jaktledaren är tvingad till ansvar. Det ena är att se till att det finns en fungerande kommunikation mellan jägarna och den andra är att underrätta omgivande jaktlag om ett eftersök gått in på deras mark. Sen finns det väl en del annat där jaktledaren bör agera men där denne delar ansvart med jägarna/jägaren.

Detta är jag som sagt inte helt hundra på men jag tror det stämmer..  :-[

Får man förövrigt inte skjuta hjort med slug?

Mvh!

Publicerat
Naturligtvis slutar jag att fråga om detta ,om det på något sett skulle väcka anstöt.

Frågeställningen är intressant och säkerligen nyttig för många.

Om jag skulle anordna en större jakt så skulle det delas ut ett A4-papper med dagens förutsättningar och regler till samtliga skyttar,det är nog enda sättet att ha ryggen fri som jaktledare vid en situation som denna.

Muntliga direktiv kan missförstås eller försvinna i andras samtal och då faller ansvaret direkt tillbaks på jaktledaren.

Medvetna jaktbrott skall polisanmälas obönhörligen,omedvetna jaktbrott skall också polisanmälas MEN man bör samtidigt vara medveten om att fler än skytten kan behöva infinna sig till förhör inklusive jaktledare=anmälare.

Jag tror nog att de flesta här på jaktsidan oavsett vad dom skriver i den här länken, skulle tänka efter både en och två ggr innan dom polisanmäler sig själva.

Det krävs rätt mycket civilkurage för det.

Inte ens våra folkvalda politiker har tillräckligt med civilkurage för att erkänna Tv-licenssmitning ;)

/Micke

Publicerat

Dovhjort och vildsvin är tillåtet vilt för gris, det VET eller Ska alla  med jägarexamen veta. Skjute man sen en älg med detta vapen har man medvetet gjort ett lag brott som enligt mitt tycke MINST skall leda till uteslutning i jaglaget och skulle det vara en gäst så måste det bli polisanmälan.

Svår sits/ tungt ansvar

Publicerat

Försiktig fråga,gäller inte slug mot dov endast i hägn? Fri levande dov skall väl skjutas med klass 1?

Sen tänkte faktist jag inte på dov,utan mera kron när jag skrev scenariot...bad me

028_2.gif

Publicerat

Slugskytte mot gris ,dov och mufflon är fullt tillåtet av personer med klass 1 behörighet mot såväl hägnade som frilevande djur enligt NFS 2002:18.

/Micke

Publicerat
Slugskytte mot gris ,dov och mufflon är fullt tillåtet av personer med klass 1 behörighet mot såväl hägnade som frilevande djur enligt NFS 2002:18.

/Micke

Okey....horse.gif   Tror jag behöver plugga på...respect.gif

Publicerat

Intressant frågeställning!

Mannen står på pass med en slugbössa och det kom en ko med kalv. Mannen vet vad som gäller, älg, kron och dov får ej skjutas med slug vid normal jakt.

Jag tänker mig två scenarior;

a) Kalven ställer upp sig på 25 m, står stilla. Mannen höjer bössan för att provsikta...plötsligt smäller det och kulan slår in i älgen, dock alldeles för långt bak. En dålig träff i magtrakten..mannen hinner inte skjuta fler skott eftersom halvautomaten inte laddar om p.g.a kylan. Älgen linkar ivär men skjuts senare av en annan passare. Mannen förbannar sig själv hur kunde han vara så dum.

Situationen blir pinsam för mannen då det uppdagas att olagligt vapen använts.

B) Man kan ju också tänka sig alternativet att kulan slår in högt i bogen och kalven tippar på platsen, mannen är snabbt framme och skjuter ett fångskott på nära håll. Kalven är död.

Detta kunde vara en kul historia att berätta för sina vänner, men kan ej rekommenderas eftersom det är olagligt.

En erfaren jägare och skytt som använder ett vapen som han är väl förtrogen med för att döda ett djur under en jakt är en bra avslutning på jakten. Det viktiga är att viltet avlivas snabbt och på ett skonsamt sätt. Om det sedan är en 9 g kula från en 6,5 på 200 m eller en 28g slug på 25 m har inte någon betydelse ur djurets synvinkel.

Viktigare, tycker jag det är, om man chansat på djurets bekostnad. Jag avserfrågeställningar som; stod djurer stilla?, kom det snabbt?, hur långt skotthåll var det?

Publicerat

Om man nu vil sitta på pass med en slugbössa så ska man också avstå att skjuta äg med den, gör man inte det så får man ta konsekvenserna, det är som om någon skulle skjuta en älg med en 222rem under en kombinerad älg och rådjursjakt, väljer jag att inte ta med godkänt vapen så ska jag inte heller skjuta på en älg.

Det är jaktledarens ansvar att se till att jakten sköts på ett riktigt sätt, men det är skytten som gjort fel och skjutit med fel vapen, jobbigt läge men det är polisanmälan, PM innan jakten är en bra grej särskilt om man har gäster som vill veta vad som gäller för dagens jakt så slipper alla fråga.

Publicerat

klurigt läge men vi har alltid pm och samling innan jakten för gå igenom allt när vi har nya ansikten med,men det är juh ett jakt brott så även fast det är en bra kompis som gjort det måste man ta tjuren i hornet,och tyvärr och polisanmäla det fast det känns surt,för det kan juh bli massa snack och bli negativit i gruppen plus att det är hans skyldighet..Jag hade personligen gjort så tyvärr men kommer inte sätta mig i den position så att jag måste, jag e för dum snäll..

• 2 weeks later...
Publicerat

Ett jaktbrott är "när man skjuter en älg med hagelgevär" citat från Nya jägarskolan. Om man med det avser även slugbössor förtäljer ej texten. Påfäljeden av ett jaktbrott är böter eller fängelse i högst ett år.

Utan att vara jurist så tycker jag inte att det låter som att jaktbrott. Skulle snarare kalle det "förseelse". Viktigare än vapenvalet är troligen övriga omständighter i fallet.

Publicerat
Ni missförstår..för denna dag var det inget fel att ta med sej en slugbössa ut på pass då det är fullt tillåtet att använda den på gris,dock ej på älg,rå eller hjort. Om skytten valt att ta med detta vapen för att endast skjuta gris så är det ju inget fel,men om skytten själv väljer att skjuta på ej tillåtet vilt,på vilket sett kan då jaktledaren belastas för detta. Jakt ledaren står ju knappast och håller skytten i handen under jakten.

Först efteråt framkom det i mitt exempel att skytten skjutit slug mot älg till jaktledaren. Ja till och med flera dagar senare.....

Hade han en drilling med sig och valt fel pipa med pipväljaren och råkat sätta den på slugpipa ist för kulpipa ??? Det kan ju vara ett så kallat olycksfall i arb., men jag försvarar inte en jägare som gör en sådan tabbe. Han ska se till att rätt djur skjuts med rätt sorts amnution.

Publicerat
Hade han en drilling med sig och valt fel pipa med pipväljaren och råkat sätta den på slugpipa ist för kulpipa ??? Det kan ju vara ett så kallat olycksfall i arb., men jag försvarar inte en jägare som gör en sådan tabbe. Han ska se till att rätt djur skjuts med rätt sorts amnution.

Nej misstag sker alltid, det gäller bara att undvika dem i bästa mån.

Vad gäller bössan så får man inte ladda dubbelpipiga hagelgevär med slug ;) Men det kan ju vara en dubbelstudsare med extra hagelpipa också.

Publicerat
Nej misstag sker alltid, det gäller bara att undvika dem i bästa mån.

Vad gäller bössan så får man inte ladda dubbelpipiga hagelgevär med slug ;) Men det kan ju vara en dubbelstudsare med extra hagelpipa också.

Helt klart så kan det alltid ske ett misstag, men ett sådant får väl inte ske så att man skjuter älgkalv med slug. >:(