Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krieghoff

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Jag har lite fundering kring värdet på ett vapen jag antagligen kommer att fått ärva!

Det är en Krieghoff neptun drilling med kalliber 12-12-5,6-52R!
Det jag fått veta hittills är att den är i väldigt bra skicka och har " extra allt" vad det nu innebär?
Jag vet att den har sidostycken med både graveringar där och under.

Tacksam för svar!

Publicerat

Vet inget om värdet men det lät som en fin bössa, så stort grattis, om man nu kan säga så om ett arv :) 

Publicerat

Vad är funderingen? Den är värd pengar- helt klart. Hur mycket beror på skicket, och hade den haft klass 1 kula med randpatron hade värdet varit även högre i dagsläget i Sverige....

Men vem kollar tänderna på en häst man får till skänks?

Det är bara att tacka och ta emot :) 

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Airfalken sa:

Hej på er!

Jag har lite fundering kring värdet på ett vapen jag antagligen kommer att fått ärva!

Det är en Krieghoff neptun drilling med kalliber 12-12-5,6-52R!
Det jag fått veta hittills är att den är i väldigt bra skicka och har " extra allt" vad det nu innebär?
Jag vet att den har sidostycken med både graveringar där och under.

Tacksam för svar!

Jo, jag har förstått att bössan är av väldigt god kvalité!

Ingen fara med ett grattis, fadern lever fortfarande, men har kommit till åren, och tycker den borde användas, istället för att för att stå inlåst för jämnan.:)

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Dansken sa:

Vad är funderingen? Den är värd pengar- helt klart. Hur mycket beror på skicket, och hade den haft klass 1 kula med randpatron hade värdet varit även högre i dagsläget i Sverige....

Men vem kollar tänderna på en häst man får till skänks?

Det är bara att tacka och ta emot :) 

Självklart är det bara att tacka och ta i mot :)

Men känner att det skulle vara roligt att ungefär veta värdet. Pappsen har ingen aning själv :)

Publicerat

Svårt med värdet, det är ett väldigt fint vapen som jag gärna hade haft själv men klass 2 drillingar är notoriskt svårsålda i Sverige vilket sänker värdet.

Ta emot, använd, var glad och var stolt. :) och kom ihåg att tvinga gubben att sätta på kaffe när du vart ute med den så du kan komma förbi och berätta hur det gick.

Publicerat

Värdet är precis så mycket som någon är beredd att betala för den och vad det är vet man inte innan man provar ;)

Inte det svaret du letade efter men det finns inga exakta summor på vapen eftersom det beror på så många faktorer, men jag har sett Krieghoff Neptun i klass 2 gå för så lite som 15000 kr för en tidig bössa med enklare träbit och upp till 100k för en Primus i nyskick med klass 1 randpatron.

Eftersom det är en klass 2 drilling det handlar om så kommer aldrig priset att nå några astronomiska summor om du inte hittar två personer som vill ha just din bössa och priset inte är relevant, men hur ofta händer det liksom...

Som sagt, var glad över det minst sagt jättetrevliga vapnet du fått ärva och så hoppas vi att du har bra rådjursmarker med även lite småvilt på! 

Publicerat

Du kan alltid kolla slutpriser på walterborgs auktioner,  det säljs en hel del drillingar där.  Ligger en neptun klass 1 ute för +30k utrop,  å andra sidan en trumpf klass1 för 22k och en trumpf klass 2 för 6k.  Således skamligt låga priser för 2 or.  Sälj den dyrt till en gotlänning eller behåll o njut av den! 

Publicerat
  • Författare

Supertack för alla svar!

Kommer självklart att använda och att njuta av bössan själv :)

Men det är lite kul att forska i värdet!

Sen är väl frågan, vad man ska uppge för försäkringsvärde till försäkringsbolaget. Men det kanske dom själva har koll på!

Är lite nyfiken på att få höra skillnaden på en Neptune och en Primus, eller är en Primus också en Neptune och bara med Primus som tillägg? Blev krångligt formulerat det där, men hoppas ni förstår :)

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej igen!

Har fått hem bössan och lägger upp lite bilder.

Så jag tar gärna all info om bössan, ni kan få ut av bilderna.

Tyvärr blev skärpan lite sämre, då jag var tvungen att förminska bilderna.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg