Publicerat Oktober 6, 20169 yr Ska på min första andjakt på söndag och alternativ hagel är krav. Hade vägarna förbi en vapenhandlare och köpte stålpatroner i form av Lyalvale express hunting steel 32 3or och 5or. Väl hemma så slog tanken mig, är det US eller Uk storlek på haglen. Ett mail till Lyalvale och ett trevligt svar senare så visar det sig att storlek 3 har diametern 3,25 mm och femmorna 2,75. Det vill säga US4 och 6. Kan jag med gott samvete använda femmorna (eller US6) till änderna? Eller är det för klent? Mängden hagel i en patron blev med detsamma väldigt stor så trängre choke än kvart blir inte aktuell. Edit: Rättar mig själv något. Enligt tabellerna på shotgun.se verkar Uk3 stämma med tysk/fransk fyra. Storleken på femmorna stämmer med tysk/fransk sexa men inte Uk5. Nog om det, grundfrågan kvarstår.
Publicerat Oktober 6, 20169 yr Håller du dig bara inom vettiga avstånd så kommer änderna att dö och det spelar ingen roll om det är 3:or, 4:or eller 5:or, (mindre hagel än så tycker inte jag att man skall använda på annat än svartfågel och duvor - min åsikt) men valet av choker är viktigare än en halv millimeter skillnad i hagelstorlek om vi ser till helheten. Själv svär jag vid UK4 när jag skjuter bly och bismuth. Stål tar jag inte i med tång... (men det är en annan femma) Sen måste jag bara rekommendera att man inte köper olika sorters hagel och olika storlekar för då vet man aldrig riktigt hur det fungerar. Det är bättre att välja en patron och sen enbart köra med den! Då lär man sig rätt fort hur mycket framförhållning man behöver och hur de fungerar i ens egen bössa och choker och på vilka avstånd det funkar! 3:or och 5:or kan bete sig markant annorlunda en bit ut i luften och när man skjuter hagel så skall man inte fundera så mycket utan bara använda instinkten.
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Tror det ska funka bra, kvart för fyrorna cylinder för femmorna så har du konceptet klart.
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Författare Nu vet jag inte om jag är skytt nog att märka av några skillnader i patronens prestanda. Men det finns säkert en poäng i att styra maxavstånd för skyttet med choke och träffbild, än energin i enskilda hagel även när det gäller stål. Anledningen till att jag köpte olika storlekar var just för att kompensera hageltäthet mot choke, teoretiskt i alla fall. Så istället för kvart och halv lutar det mer åt hipshots förslag med kvart och cylinder. Skjutavståndet lär inte bli längre än 30 meter och trängre choker kommer nog förstöra mer än ge utökat maxavstånd.
Publicerat Oktober 8, 20169 yr Skjut ett par smällar på 35m och en 70-80cm skiva elr papp, första smällen kanske blir på 30m men om den är dålig så ska ju täckningen räcka till en skammad på lite till . Grovt stål behöver öppnare choker och med grovt menar jag 2-BB , klenare stål skjuter mer likt bly än många tror . Prova åtminstone halv på 35m och återkom gärna och säg om jag hade fel. /P
Publicerat Oktober 10, 20169 yr Författare Igår fick jag facit. Ankorna dog snällt, nu har jag inget gediget underlag, men två smällar på 25-30 meter och båda trillade. I övrigt fantastiskt kul jaktform, tyvärr gick uppfloget inte över mig och kvällssträcket gav några enstaka änder som störtdök ner. Kul att se hundarna arbeta med apportering och att stöta upp fågel.
Publicerat Oktober 10, 20169 yr Då får jag säga grattis - både till de två änderna men också till att du bara sköt på de som var inom rätt håll! Dock måste du vara lite försiktig när du tar rätt på änderna och använd en magnet, eller ännu bättre om du har en metalldetektor, för stålhagel och tänder blir väldigt dyrt hos tandläkaren samt att det sabbar eggen på knivarna. Detta är en av de två anledningarna varför jag vägrar använda stålhagel. Blyhagel och de bismuth jag använder kan man bita i utan att en tand spricker eller skadas och de är mjukare än mina köksknivar. Får du mersmak av andjakten och du har tillgång till lite jakter så kan jag rekommendera att du köper bismuth i stället. Visst är de lite dyrare per smäll men jag tycker de har bättre effekt längre ut och så sparar man som sagt tänderna. Jag kör med bismuth på i princip allt och det är inte ovanligt att det ligger lite hagel i mina toaletter som inte går att spola ner...
Publicerat Oktober 11, 20169 yr Författare Tack så mycket. Jag ska vara väldigt noggran, är dessutom nyfiken på hur träffarna tagit och hur skadorna blivit. Tankarna kring andra typer av alternativhagel har redan börjat snurra och då eventuellt rakt av till matvilt. Har inte särskilt stor tillgång till den här typen av jakter, så antalet skott lär inte bli många per säsong. Exponeras redan tillräckligt för div. metaller och kemikalier genom jobbet så kan andra källor hållas nere så är jag nöjd.