Publicerat Oktober 7, 20169 yr Är det ok att förvara ammunition i skåpet nedan? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80100190/#/10251451
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Som jag har förstått det hela så ska det göra det. Verkar som om det inte är krav på säkerhetsskåp för ammunition, utan ska räcka med att ammunitionen hålls "inlåst". Kanske inte det utförliga och 100% säkra svar du önskar men... /Tony
Publicerat Oktober 7, 20169 yr 2 § När skjutvapen inte brukas, skall de förvaras i säkerhetsskåp eller i något annat lika säkert förvaringsutrymme. Trots vad som sägs i första stycket får effektbegränsade skjutvapen samt sådana föremål som enligt 1 kap. 3 § jämställs med skjutvapen förvaras på annat betryggande sätt så att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt dem. Ammunition skall förvaras under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt. Lag (2000:147). Det går nog bra men ett säkert lås är det ju absolut inte och din fru, barn eller gäst kan ju bryta upp skåpet med en gaffel från bestikslådan. så jag skulle säga att det är rummet som det skall stå i som är avgörande
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Författare Vad är definitionen av säkert lås då? Högst otydlig lag som vanligt.
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Vad ammunition och dess förvaring anbelangar är det ganska öppet för tolkning. "Ammunition skall förvaras under säkert lås eller på något annatlika betryggande sätt " Kan ju tolkas lite hur som helst ... Tex. som att IKEAs skåp du länkat till är ett annat betryggande sätt eftersom det står i klädkammaren som är låst, vad vet jag. Själv tänkte jag förvara min ammo i vapenskåpet
Publicerat Oktober 10, 20169 yr Det finns ju även de som vill varna för vissa risker i samband med brand om man har för mycket röksvagt krut "instängt" så att trycket kan galoppera om krutet antänds.
Publicerat Oktober 10, 20169 yr Brinner det så pass att skåpet smäller så spelar det nog ingen större roll...
Publicerat December 10, 20169 yr Ganska säker på att der räcker med att det är inlåst i hemmet,ytterdörren låst! Omöjligt att tolka våra lagar med eller utan jurist utbildning. Men visst, ju mer inlåst desto bättre.