Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenheter och tankar kring TSX/TTSX

Featured Replies

Publicerat

Tack för intressant läsning :)

Nyfiken på vilken .224" TTSX du använt? Jag har ju skjutit en bock med rent lungskott på 50 meters håll med 223 och TTSX 50 laddad till 960 m/s och det var den mest utdragna döden jag utsatt något vilt för (efter Accubond 180 i 30-06 med samma skottplacering på rådjur).

Publicerat
  • Författare

Mina erfarenhet i .224 är med gamla 53 grains X kulan och med 50 grains TTSX i 5.6x50R. I båda fallen upplevde jag effekten som lite tveksam och flyktsträckorna som relativt långa. 

Det låter som att dina erfarenheter är på samma tema men några resor värre. 

Jag har inte varit speciellt nöjd med TTSX i 6.5 och klenare men däremot sett betydligt bättre effekt i kalibrar större än 6.5mm.

//Henrik

Publicerat

Tackar för delandet av erfarenheter.

Det är för övrigt ganska liknande erfarenheter som även jag har haft med just tsx. Har själv övat tsx på en mängd rå, ngn gris, ett antal rävar etc.

Detta med 270 wby ttsx 130 (3300fps) och tsx bt 140 (3250 fps). wby 270 har i princip samma prestanda som 7mmRM men tuggar väl lite lätatre kulor och således lite högre hastighet.

Samtliga Rå med hjärt/lung träff och tsx har har knallat 30-100m.

Med 243 och TSX (och även GMX) var det en helt annan sak, då låg Rå ner på plats i 80% av fallen (ca 20 tal i studien...), iaf om avståndet (och således hastigheten och energi vid träff) var rimligt.

Gris ligger alltid på plats med 140gr tsx bt.

Min lekmanna-slutsats är att pga av den relativt lilla expansionen så är riktigt hög fart mest till ondo på klenare djur som tex Rå, dvs passerar man bara expansionskravet ordentligt så bör man snarare sattsa på att få ner farten genom tyngre kulor eller laddning.

Min uppfattning är att om man laddar rejäla magnum kalibrar (7RM, wby) så bör man sikta på så hög vikt som möjligt för kalibern, men har man "normala" kalibrar så bör man gå på lättare kulor.

Skall börja ladda 150gr tsx fb för 270wby nästa vecka, där bör jag hitta en laddning som är bra runt 3150fps, dvs ca 950 m/s, och antagligen under 900 på ett rimligt avstånd vid träff.

My 5 cents...

Publicerat

Jag har skjutit några rådjur och ett vildsvin med TTSX 168gr i 30-06. I ett par av fallen har det varit otroligt bra effekt och djuren har slagit ihop på stället. De flesta träffarna har givit flyktsträcka om ca 20 m men vid ett tillfälle sprang en bock kanske 70-80 meter trots träff i bogen.
har bara Oryx att jämföra med och jag upplever att TTSX skjuter bättre, stoppar djuren bättre men slår sönder mera (vid bogskott).

Publicerat

Intressanta iakttagelser. Själv har jag bara använt kulan i 9,3. Och eftersom jag inte handladdar så är det barnes vor-tx som gäller. Fabriksladdningen ger bra precision i min bössa (Sauer 200, kort pipa), får emellanåt genomslag och jag har vid ett par tillfällen tagit tillvara på kulor från grisar i 90-100 kg klassen. Har även hittat en i en älgko jag sköt för ett par år sedan. Att jag inte får genomslag hänger naturligtvis ihop med att jag har kort pipa på bössan, samtidigt tycker jag det är bra då jag oftast går med hund.

blogger-image-912029275.jpg

Bilden ovan: Till vänster lapua mega från en älgkalv och till höger barnes vor-tx från en älgko, båda i 9,3-62.

Det finns dock en sak jag stör mig extremt mycket på. Och det är Barnes kvalitetskontroll. Jag har betat av ett antal askar ammo vid det är laget och lite för ofta är hylsorna buckliga och i något fall lite sprucken i halsen. Riktigt uselt jobb med andra ord. I den värsta asken var 16 av 20 patroner skadade. Har samlat ihop dessa och skall återlämna dem till Torsbo nästa gång jag har vägen förbi.... På bilden nedan ser ni ett par exempel:

blogger-image-1622582347.jpg

För övrigt är även min erfarenhet att förhållandevis lite kött fårr skäras bort pga blodsprängning.

Publicerat

Min laddning med TTSX185gr i 338, dvs 8,6mm, V0 900m/s har visslat rakt igenom allt hittills.  Älg, rå, gris, grävling. Inte på långa vägar lika stort material som du Henrik men konsekvent god expansion,  allt hittills rena lungträffar.  jag har blivit förvånad över den våldsamma effekten på mindre vilt som rå och grävling vid träff i spjälstaketet.

En älg som kommer i trav kommer såklart att fortsätta några meter vid lungträff vilket också medför att en del blod letar sig ut mellan hinnor, helt oavsett kulval. 

Kort sagt så stämmer mina observationer väl överens med övriga här.

Nu väntar jag med spänning på att dottern ska få skjuta älg med TTSX160gr  i 8mm som jag laddat till försiktiga 780m/s. 

Publicerat

Jag använder ffa (handladdad) Nosler E-tip 150 grs i .308 Win. och upplever ingen skillnad mot handladdad eller fabriksladdad Oryx.

När det gäller avtagande skottverkan så tillåter jag mig att spekulera... Möjligen kan man kanske tänka sig att vid riktigt höga hastigheter så sker expansionen snabbare. Om merparten av expansionen skett innan kulan når brösthålan så kommer troligen mer av energin att avgå och spridas i vävnaden innan kulan nått "maskinrummet". På ett ganska motsvarande sätt ser man att en större andel av blyfragmenten från en blykula sitter på ingångssidan för tyngre vilt och på utgångssidan för lättare vilt.

• 10 months later...
Publicerat

Den här intressanta tråden förtjänar ett trådlyft :)

Jag "funderar" på skillnaderna mellan TSX och Tipped TSX och vi kanske kan reda ut dem här? Tipped har förstås högre bc med allt vad det innebär - en TTSX 150 kommer på skotthåll över 1 meter att träffa viltet med högre hastighet än TSX 150 om de är laddade till samma utgångshastighet. Samtidigt så har jag för mig att TSX öppnar lite snabbare än TTSX och eventuellt till marginellt större diameter?

Antar att frågan är denna: finns det någon anledning att köra med TSX om det finns en TTSX i samma kaliber och vikt?

Publicerat

Kommer följa och hoppas på fortsatt diskussion i denna tråd.

Köpte faktiskt på mig en ask 150gr. TTSX till 308:an efter ha läst Henriks redogörelser. Har dock inte haft möjlighet att testa dem än...

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

.....

Antar att frågan är denna: finns det någon anledning att köra med TSX om det finns en TTSX i samma kaliber och vikt?

Jag har stött och blött den frågan en tid. Enligt min mening kan man se det från två håll men med utgångspunkt 150 grains kulvikt i kortpipig 308 Win.

1. TSX ska enligt många uppgifter öppna upp snabbare än TTSX vilket ger den förstnämnda en fördel mtp den lägre hastigheten i kort pipa.

2. TTSX har bättre BC vilket ger större möjligheter att nå klass 1 utan att ladda hårt.

Min slutsats blev att jag valde E-Tip i samma vikt istället, ännu bättre BC och lättöppnad vilket ger den det bästa av de två världarna i kort pipa. Nu har jag dessutom även valt att ladda Naturalis 170 grains för att ha ett bättre (?) klass 1-alternativ.

Sidospåret blev 110 grains TSX för rådjursjakten, snabbt krut för att inte elda dämpare och dessutom har jag några hundra 110 fmj till övning så det försvarar en större lot av snabbt krut.

Observera att detta resonemang är i ett stadie innan jakt då bössan nyligen plockats ihop, så ta mina svar ur rätt perspektiv.

Publicerat

Har använt ttsx i min 6,5 och skjutit en del rådjur med 7,8 g kulan laddad till 863m/s , tycker att rådjuren springer lite långt trots rejäla hål annar har den fungerat bra .

ska ladda ttsx i min 9,3:62 snart det blir 16,2g , kul att se hur den fungerar på älg .

Publicerat

Följer med intresse denna tråd då jag ska till att ladda upp en stege till .308:an. 

• 1 month later...
Publicerat

Jag har använt 180gr TSX i min 8x57a några år (runt 800m/s) och är mycket nöjd. Intressant att du nämner räv, för jag har skjutit en handfull rävar och blivit förvånad över hur snabbt den verkar öppna. Även om man träffar bakom revbenen, där man kan tycka det är mjukt och magert, så ger den enorma utgångshål. Har även skjutit dov, kron, gris och rå och där funkar den också mycket bra.

När jag köpte 8x57an så använde jag först 160gr TTSX en stund och jag var nöjd med det lilla jag hann testa (sköt bara gris och dov med den), men när det var dags att köpa fler så var den slut, så det blev 180gr TSX istället.

Publicerat
9 hours ago Laban sa:

Jag har använt 180gr TSX i min 8x57a några år (runt 800m/s) och är mycket nöjd. Intressant att du nämner räv, för jag har skjutit en handfull rävar och blivit förvånad över hur snabbt den verkar öppna. Även om man träffar bakom revbenen, där man kan tycka det är mjukt och magert, så ger den enorma utgångshål. Har även skjutit dov, kron, gris och rå och där funkar den också mycket bra.

När jag köpte 8x57an så använde jag först 160gr TTSX en stund och jag var nöjd med det lilla jag hann testa (sköt bara gris och dov med den), men när det var dags att köpa fler så var den slut, så det blev 180gr TSX istället.

Intressant - jag går i valet och kvalet mellan just 160grs TTSX samt 180grs TSX men det verkar som om jag lär bli nöjd oavsett vilket jag väljer :thumbsup:

Mvh Joacim 

Publicerat
2 hours ago Joacim sa:

Intressant - jag går i valet och kvalet mellan just 160grs TTSX samt 180grs TSX men det verkar som om jag lär bli nöjd oavsett vilket jag väljer :thumbsup:

Mvh Joacim 

Vapex har fått in TTSX 150 i 308 men tyvärr inte TTSX 160 i 8mm, så min teori om att bägge kunde vara med i samma försändelse kom på skam.

Publicerat
10 minutes ago exabit sa:

Vapex har fått in TTSX 150 i 308 men tyvärr inte TTSX 160 i 8mm, så min teori om att bägge kunde vara med i samma försändelse kom på skam.

Ok, det va ju skit med :)