Publicerat Oktober 12, 20169 yr Detta är en populär post. Jag har använt mig av barnes X kulor i lite olika former och med lite olika resultat under snart 20 års tid nu, på senare tid känns det som att jag har hittat rätt och har kommit fram till några olika slutsatser. De gamla X kulorna och de smurfblå XLC kulorna hade sina tillkortakommande i form av att de till exempel krävde en god vapenvård och att de kunde vara rätt kinkiga både i avseende på precision och tryck. Det hände också rätt ofta att de tappade en, flera eller alla vingar vid expansion, det var naturligtvis inte särskilt lyckat. Den första stora förbättringen som kom var introduktionen av "driving bands" elller på svenska kanske rillor, d v s de svarvade expansionsbanden som gjort att TSX/TTSX inte längre är speciellt kinkig att få att skjuta och att dessa kulor ur ett handladdningsperspektiv inte alls är att betrakta som "hårda" i det avseendet att de bygger höga tryck i pipan. Kulorna är också extremt konsekventa i det avseendet att de i princip alltid beter sig på samma sätt i viltet, de expanderar till ca dubbla diametrn och behåller +95% av sin vikt även efter expansion. För egen del uppskattar jag kulor som är just konsekventa eftersom jag då vet hhur de kommer att fungera och kan anpassa mig efter det. Nu spelar det såklart mindre roll att de är konsekventa om deras funktion inte är vad du söker efter i din jakt. Naturligtvis finns det en massa jaktliga situationer där dessa kulor inte är det optimala valet. De gillar hög fart vilket gör att de inte är lämpliga om anslagshastigheten gått alltför långt under 600 m/s, vid dessa hastigheter är det ingen tvekan om att det är lättexpanderande blykulor som ger bäst effekt. Det är också så att eftersom de "bara" expanderar till dubbla diametern så är det väldigt bra att ha lite större diameter på kulan redan i utgångsläget. Jag har använt TTSX i .224, 6mm och 6.5 utan att bli särskilt imponerad, effekten i rådjuren var helt enkelt inte riktigt vad jag önskade. Trots bra träffar i själstaketet gick rådjuren nog 50 m i snitt efter att ha träffats av en 100 grains 6.5 mmm TTSX i närmare 1000 m/s, skottskadorna blev trots detta större än förväntat och i kalibrar upp till och med 6.5 har jag numera gått ifrån TTSX och kör genomgående med ballistic tip som ger betydligt kortare flyktsträckor med samma skottplacering. Jag har däremot positiva om än inte spektakulära erfarenheter från 150 grains TTSX med ett Vo på dryga 900 m/s från min 7mm RM. denna relativt snälla laddning skjuter riktigt bra i min T3 varmint och har använts på allt från bockjakt till gris, älg och hjort utan några som helst problem. Effekten har varit "normal" och väldigt konsekvent, något enstaka rådjur har gått upp till 50m från skottplatsen men de allra flesta vilten har legat inom 20 m från skottplatsen trots att majoriteten är skjutna med rena lungsmällar. Skottskadorna har varit begränsade och inte någon gång har jag blivit negativt överraskad när jag öppnat vilten. Den stora fördelen har varit att de gånger jag placerat kulan i bogen av olika skäl har det ändå inte sett särskilt illa ut. Detta är nog rätt typiskt för TTSX när den används i "mellankalibrar" runt 7-8mm. Nyckeln här är att välja en betydligt lättare kula än vad du skulle gjort med en konventionell blykula och se gärna till att hålla utgångshastigheten till över 850 m/s så kommer det att fungera alldeles utmärkt på skotthåll ut till 300m. Å andra sidan skall det tiläggas att om du aldrig skjuter i bogen eller har behov av att kunna skjuta i lite sämre vinklar finns det egentligen ingen anledning att välja någon av dessa kulor utan vid rena lungsmällar funkar en konventionell blykula bättre (åtminstone i det avseendet att den i normalfallet gör en betydligt större åverkan på lungpaketet vilket är positivt). Ganska tidigt testade jag också att skjuta 250 grains X-kulor i mina 9.3x62, laddade till 800 m/s var det en riktigt trevlig allroundmedicin som jag använde under rätt många år innan jag ersatte den med TSX/TTSX med samma goda resultat. Det enda smolket i glädjebägaren var väl att dessa laddningar även om de var fullt hanterbara inte var särsklit kul att skjuta med ur ett rekylhänseende. Effekten på viltet var precis som förväntat med 9.3x62 men även om rekylen var mildare än med 18.5 grammare så var den ändå mer än vad jag föredrar. Tanken föddes då på att försöka behålla en stor diameter på kulorna samtidigt som jag minskade kulvikten så långt det gick. Naturligtvis innebär detta att ballistiken för kulorna försämras men samtidigt så innebär kopparens relativt låga densitet att kopparkulorna blir relativt långa i förhållande till sin vikt. Det var i denna veva som jag på allvar började fundera på en 358 win med 180 grains TTSX, en 180 grains TTSX med en diametr på över 9 mm i utgångshastighetr en bit över 800 m/s borde ju fungera? Efter att ha använt denna laddning till ett 30tal vilt fördelat på i huvudsak rådjur och dov men också ett gäng grisar och några rävar så är jag riktigt nöjd med laddningen. Rekylen är rätt modest, i varje fall med tanke på effekten. Jag får väldigt tydliga skottreaktioner, det syns direkt att skottet tagit. Flyktsträckorna har genomgående varit rätt korta, i normalfallet har det handlat om att viltet vinglat sig 5-10m från skottplatsen. Något rådjur har gått 30-40m efter en ren lungsmäll men även dessa har som regel lagt sig inom ett tiotal meter. Det har sett riktigt snyggt ut när jag öppnat viltet, inte minst intressant med tanke på att en hel del vilt gått till viltuppköpare. Inget blodsprängt kött även om man såklart ibland fått leva medblod i hinnorna på det vilt som gått en liten bit. Kulan har varit väldigt riktningsstabil i viltet, med andra kulkonstruktioner har jag emellanåt varit med om att kulorna ändrat riktning inne i viltkroppen men än så länge har jag inte sett detta fenomen med TTSX kulorna. Även i de rävar jag skjutit har kulan uppenbarligen hunnit expandera. I måndags sköt jag en riktigt stor älgtjur som av olika anledningar fick kulan rätt i bogleden i ett snett motskott. Även denna utmaning klarade kulan med utmärkt resultat, eftersom jag inte hittade något utgångshål hoppas jag hitta kulan vid slakten. Det är i sådana fall den första kulan som inte gett genomslag vilket också känns bra. So far, so good! För egen del känner jag mig nöjd med att ha hittat en kombination som jag vet funkar i alla möjliga situationer ut till i vart fall 250m. //Henrik
Publicerat Oktober 12, 20169 yr Tack för intressant läsning Nyfiken på vilken .224" TTSX du använt? Jag har ju skjutit en bock med rent lungskott på 50 meters håll med 223 och TTSX 50 laddad till 960 m/s och det var den mest utdragna döden jag utsatt något vilt för (efter Accubond 180 i 30-06 med samma skottplacering på rådjur).
Publicerat Oktober 12, 20169 yr Författare Mina erfarenhet i .224 är med gamla 53 grains X kulan och med 50 grains TTSX i 5.6x50R. I båda fallen upplevde jag effekten som lite tveksam och flyktsträckorna som relativt långa. Det låter som att dina erfarenheter är på samma tema men några resor värre. Jag har inte varit speciellt nöjd med TTSX i 6.5 och klenare men däremot sett betydligt bättre effekt i kalibrar större än 6.5mm. //Henrik
Publicerat Oktober 12, 20169 yr Tackar för delandet av erfarenheter. Det är för övrigt ganska liknande erfarenheter som även jag har haft med just tsx. Har själv övat tsx på en mängd rå, ngn gris, ett antal rävar etc. Detta med 270 wby ttsx 130 (3300fps) och tsx bt 140 (3250 fps). wby 270 har i princip samma prestanda som 7mmRM men tuggar väl lite lätatre kulor och således lite högre hastighet. Samtliga Rå med hjärt/lung träff och tsx har har knallat 30-100m. Med 243 och TSX (och även GMX) var det en helt annan sak, då låg Rå ner på plats i 80% av fallen (ca 20 tal i studien...), iaf om avståndet (och således hastigheten och energi vid träff) var rimligt. Gris ligger alltid på plats med 140gr tsx bt. Min lekmanna-slutsats är att pga av den relativt lilla expansionen så är riktigt hög fart mest till ondo på klenare djur som tex Rå, dvs passerar man bara expansionskravet ordentligt så bör man snarare sattsa på att få ner farten genom tyngre kulor eller laddning. Min uppfattning är att om man laddar rejäla magnum kalibrar (7RM, wby) så bör man sikta på så hög vikt som möjligt för kalibern, men har man "normala" kalibrar så bör man gå på lättare kulor. Skall börja ladda 150gr tsx fb för 270wby nästa vecka, där bör jag hitta en laddning som är bra runt 3150fps, dvs ca 950 m/s, och antagligen under 900 på ett rimligt avstånd vid träff. My 5 cents...
Publicerat Oktober 12, 20169 yr Jag har skjutit några rådjur och ett vildsvin med TTSX 168gr i 30-06. I ett par av fallen har det varit otroligt bra effekt och djuren har slagit ihop på stället. De flesta träffarna har givit flyktsträcka om ca 20 m men vid ett tillfälle sprang en bock kanske 70-80 meter trots träff i bogen. har bara Oryx att jämföra med och jag upplever att TTSX skjuter bättre, stoppar djuren bättre men slår sönder mera (vid bogskott).
Publicerat Oktober 12, 20169 yr Intressanta iakttagelser. Själv har jag bara använt kulan i 9,3. Och eftersom jag inte handladdar så är det barnes vor-tx som gäller. Fabriksladdningen ger bra precision i min bössa (Sauer 200, kort pipa), får emellanåt genomslag och jag har vid ett par tillfällen tagit tillvara på kulor från grisar i 90-100 kg klassen. Har även hittat en i en älgko jag sköt för ett par år sedan. Att jag inte får genomslag hänger naturligtvis ihop med att jag har kort pipa på bössan, samtidigt tycker jag det är bra då jag oftast går med hund. Bilden ovan: Till vänster lapua mega från en älgkalv och till höger barnes vor-tx från en älgko, båda i 9,3-62. Det finns dock en sak jag stör mig extremt mycket på. Och det är Barnes kvalitetskontroll. Jag har betat av ett antal askar ammo vid det är laget och lite för ofta är hylsorna buckliga och i något fall lite sprucken i halsen. Riktigt uselt jobb med andra ord. I den värsta asken var 16 av 20 patroner skadade. Har samlat ihop dessa och skall återlämna dem till Torsbo nästa gång jag har vägen förbi.... På bilden nedan ser ni ett par exempel: För övrigt är även min erfarenhet att förhållandevis lite kött fårr skäras bort pga blodsprängning.
Publicerat Oktober 13, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Intressanta svar, bilden på fabriksammunitionen såg inte kul ut. Jag haren hel del hemmasnickrade tankar och teorier som jag möjligen inte skall ge luft till här men jag har en väldigt tydlig känsla av att det finns hastigheter som är "lagom" med TTSX. Hastigheten måste vara tillräckligt hög för ordentlig expansion men om den är för hög så klarar kulan visserligen jobbet så tillvida att den inte havererar utan expanderar som den skall. Dock känns det som att effekten i viltet inte blir bättre med ökande hastighet utan att skottskadorna ökar (vilket såklart är förväntat) samtidigt som flyktsträckorna snarare ökar än minskar. Jag har ingen bra förklaring till detta men jag beslutade mig att backa min 150 TTSX i 7mm RM från +950 m/s till 900 m/s så upplevde jag att effekten blev bättre( det vill säga att flyktsträckorna blev kortare) samtidigt som viltet såg trevligare ut efter skottet. Sedan skall man så klart ha klart för sig att vilket vilt man har framför pipan har stor betydelse för hur resultatet blir. Grisar och dov uppvisar relativt sällan några mer omfattande skottskador utan tål en hel del innan det börjar bli kladdigt. Rådjur är i förhållande till sin ringa storlek oerhört skottstarka, så till vida att de kan springa en bra bit innan de fattar att de är döda. Samtidigt gör såklart den relativt klena konstruktionen hos dessa gynnare att skottskadorna kan bli rätt omfattande. Men slutsats står i alla fall fast, med relativt grova och lätta kulor som träffar viltet med hastigheter på någonstans 650-850 m/s så har TTSX levererat över all förväntan! //Henrik
Publicerat Oktober 13, 20169 yr Min laddning med TTSX185gr i 338, dvs 8,6mm, V0 900m/s har visslat rakt igenom allt hittills. Älg, rå, gris, grävling. Inte på långa vägar lika stort material som du Henrik men konsekvent god expansion, allt hittills rena lungträffar. jag har blivit förvånad över den våldsamma effekten på mindre vilt som rå och grävling vid träff i spjälstaketet. En älg som kommer i trav kommer såklart att fortsätta några meter vid lungträff vilket också medför att en del blod letar sig ut mellan hinnor, helt oavsett kulval. Kort sagt så stämmer mina observationer väl överens med övriga här. Nu väntar jag med spänning på att dottern ska få skjuta älg med TTSX160gr i 8mm som jag laddat till försiktiga 780m/s.
Publicerat Oktober 13, 20169 yr Jag använder ffa (handladdad) Nosler E-tip 150 grs i .308 Win. och upplever ingen skillnad mot handladdad eller fabriksladdad Oryx. När det gäller avtagande skottverkan så tillåter jag mig att spekulera... Möjligen kan man kanske tänka sig att vid riktigt höga hastigheter så sker expansionen snabbare. Om merparten av expansionen skett innan kulan når brösthålan så kommer troligen mer av energin att avgå och spridas i vävnaden innan kulan nått "maskinrummet". På ett ganska motsvarande sätt ser man att en större andel av blyfragmenten från en blykula sitter på ingångssidan för tyngre vilt och på utgångssidan för lättare vilt.
Publicerat Augusti 31, 20178 yr Den här intressanta tråden förtjänar ett trådlyft Jag "funderar" på skillnaderna mellan TSX och Tipped TSX och vi kanske kan reda ut dem här? Tipped har förstås högre bc med allt vad det innebär - en TTSX 150 kommer på skotthåll över 1 meter att träffa viltet med högre hastighet än TSX 150 om de är laddade till samma utgångshastighet. Samtidigt så har jag för mig att TSX öppnar lite snabbare än TTSX och eventuellt till marginellt större diameter? Antar att frågan är denna: finns det någon anledning att köra med TSX om det finns en TTSX i samma kaliber och vikt?
Publicerat Augusti 31, 20178 yr Kommer följa och hoppas på fortsatt diskussion i denna tråd. Köpte faktiskt på mig en ask 150gr. TTSX till 308:an efter ha läst Henriks redogörelser. Har dock inte haft möjlighet att testa dem än...
Publicerat Augusti 31, 20178 yr 1 hour ago exabit sa: ..... Antar att frågan är denna: finns det någon anledning att köra med TSX om det finns en TTSX i samma kaliber och vikt? Jag har stött och blött den frågan en tid. Enligt min mening kan man se det från två håll men med utgångspunkt 150 grains kulvikt i kortpipig 308 Win. 1. TSX ska enligt många uppgifter öppna upp snabbare än TTSX vilket ger den förstnämnda en fördel mtp den lägre hastigheten i kort pipa. 2. TTSX har bättre BC vilket ger större möjligheter att nå klass 1 utan att ladda hårt. Min slutsats blev att jag valde E-Tip i samma vikt istället, ännu bättre BC och lättöppnad vilket ger den det bästa av de två världarna i kort pipa. Nu har jag dessutom även valt att ladda Naturalis 170 grains för att ha ett bättre (?) klass 1-alternativ. Sidospåret blev 110 grains TSX för rådjursjakten, snabbt krut för att inte elda dämpare och dessutom har jag några hundra 110 fmj till övning så det försvarar en större lot av snabbt krut. Observera att detta resonemang är i ett stadie innan jakt då bössan nyligen plockats ihop, så ta mina svar ur rätt perspektiv.
Publicerat Augusti 31, 20178 yr Detta är en populär post. 2 hours ago exabit sa: Den här intressanta tråden förtjänar ett trådlyft Jag "funderar" på skillnaderna mellan TSX och Tipped TSX och vi kanske kan reda ut dem här? Tipped har förstås högre bc med allt vad det innebär - en TTSX 150 kommer på skotthåll över 1 meter att träffa viltet med högre hastighet än TSX 150 om de är laddade till samma utgångshastighet. Samtidigt så har jag för mig att TSX öppnar lite snabbare än TTSX och eventuellt till marginellt större diameter? Antar att frågan är denna: finns det någon anledning att köra med TSX om det finns en TTSX i samma kaliber och vikt? Hade glömt denna tråd, tack för lyft. Jag hade tänkt återkoppla med erfarenheter från 8x57 som jag nämnt i tidigare inlägg. För att svara på din fråga så ser jag ingen anledning att välja tsx före ttsx. Mest för att det snyggt med blå spetsar såklart En kula med bättre BC håller hastighet och höjd bättre med mindre vindkänslighet, det räcker för mig. Erfarenheten av ttsx 160gr i 8x57 med snälla 770m/s gör att jag inte för ett ögonblick betvivlar effekt i viltet även om man inte laddar för kung och fosterland med blodsmak i munnen. Älgtjur, vildsvin och bock har det blivit och effekten har varit oklanderlig. Prydliga raka sårkanaler utan att vara sändersprängt. Bara ett fåtal djur men jag känner mig trygg med laddningen.
Publicerat Augusti 31, 20178 yr Har använt ttsx i min 6,5 och skjutit en del rådjur med 7,8 g kulan laddad till 863m/s , tycker att rådjuren springer lite långt trots rejäla hål annar har den fungerat bra . ska ladda ttsx i min 9,3:62 snart det blir 16,2g , kul att se hur den fungerar på älg .
Publicerat Augusti 31, 20178 yr Följer med intresse denna tråd då jag ska till att ladda upp en stege till .308:an.
Publicerat Oktober 13, 20178 yr Jag har använt 180gr TSX i min 8x57a några år (runt 800m/s) och är mycket nöjd. Intressant att du nämner räv, för jag har skjutit en handfull rävar och blivit förvånad över hur snabbt den verkar öppna. Även om man träffar bakom revbenen, där man kan tycka det är mjukt och magert, så ger den enorma utgångshål. Har även skjutit dov, kron, gris och rå och där funkar den också mycket bra. När jag köpte 8x57an så använde jag först 160gr TTSX en stund och jag var nöjd med det lilla jag hann testa (sköt bara gris och dov med den), men när det var dags att köpa fler så var den slut, så det blev 180gr TSX istället.
Publicerat Oktober 14, 20178 yr 9 hours ago Laban sa: Jag har använt 180gr TSX i min 8x57a några år (runt 800m/s) och är mycket nöjd. Intressant att du nämner räv, för jag har skjutit en handfull rävar och blivit förvånad över hur snabbt den verkar öppna. Även om man träffar bakom revbenen, där man kan tycka det är mjukt och magert, så ger den enorma utgångshål. Har även skjutit dov, kron, gris och rå och där funkar den också mycket bra. När jag köpte 8x57an så använde jag först 160gr TTSX en stund och jag var nöjd med det lilla jag hann testa (sköt bara gris och dov med den), men när det var dags att köpa fler så var den slut, så det blev 180gr TSX istället. Intressant - jag går i valet och kvalet mellan just 160grs TTSX samt 180grs TSX men det verkar som om jag lär bli nöjd oavsett vilket jag väljer Mvh Joacim
Publicerat Oktober 14, 20178 yr 2 hours ago Joacim sa: Intressant - jag går i valet och kvalet mellan just 160grs TTSX samt 180grs TSX men det verkar som om jag lär bli nöjd oavsett vilket jag väljer Mvh Joacim Vapex har fått in TTSX 150 i 308 men tyvärr inte TTSX 160 i 8mm, så min teori om att bägge kunde vara med i samma försändelse kom på skam.
Publicerat Oktober 14, 20178 yr 10 minutes ago exabit sa: Vapex har fått in TTSX 150 i 308 men tyvärr inte TTSX 160 i 8mm, så min teori om att bägge kunde vara med i samma försändelse kom på skam. Ok, det va ju skit med
Publicerat Oktober 16, 20178 yr Här finns 160 gr TTSX i lager https://www.grauwolf.net/wiederladen/geschosse.html?grauwolf_grain=142&grauwolf_kaliber=247