Publicerat Oktober 18, 20169 yr Hejsan! Nu behöver jag nån smart, jag klarar inte av å tänka å läsa runt på nätet. 1. Vad tappar man i fart per kapad cm har 47cm nu å deras kula skjuts i 66cm? 2. Ladda ner appen men man kan ej välja piplängd. Vi säger ja ska skjuta på 200m då står det att kulan sjunker 12.1cm inskjuten på 100m,men gäller 12.1cm även med lägre hastighet som jag har i kortare pipa eller blir de mera som kulan sjunker? 3. Sköt in på 80m med 5cm överslag, hur mycke har den sjunkit på 150m ungefär? Ha en trevlig kväll!
Publicerat Oktober 18, 20169 yr Du måste mäta för att vara säker. I Ladeboken 7 roar de sig bl.a. med att kapa pipor i olika kalibrar bitvis och kontrollskjuta med kronograf efter varje kapning. Vad du ska göra är att provskjuta på 150m om du avser att skjuta på det avståndet.
Publicerat Oktober 18, 20169 yr Precis som LGH skriver finns det inga genvägar till att verifiera kulbanan, du måste provskjuta för att veta. När det är sagt kan man göra uppskattningar, en tumregel brukar vara 2-3m/s i hastighetsförlust för varje cm pipa. Men det beror på hylsvolym, hur snabbt krut, kulvikt, pipans egenskaper etc etc hur väl det stämmer. En kvalificerad gissning är att du är ganska mitt i på 150 meter och bortåt 10 cm lågt på 200 med den inskjutningen. Svaret på din fråga är ja, kulan sjunker snabbare med lägre hastighet. EDIT: räknade lite i shooter, har du en hastighet på 825m/s är du mitt i på 180 meter och bara 3cm lågt på 200. 800m/s : mitt i på 175m och 3.5cm lågt på 200. 850m/s: mitt i på 190m och 2cm lågt på 200m