Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erbjudande på championhundar

Featured Replies

Publicerat

Pratade med en bekant förra veckan. Han hade blivit erbjuden 80 000 :- för sin 6 -åriga  SJUCH (stövarhane) hunden har så här långt fem parningar i Sverige.

Vad har ni hört för belopp på olika raser, ålder osv. Skulle vara kul att veta

Publicerat

uppemot 120 000:- För gråhundar

Publicerat

En kompis fick 80000kr för en 8 årig laika. Och har hört flera som fått runt 100000kr för gråhundar.

Publicerat
uppemot 120 000:- För gråhundar

Måste vara en sjuk människa som betalar 120 000 kr för en GRÅHUND... :(:o;)

Har aldrig hört så höga priser, men oftast när man nu idag hör priser på meriterade ÄLGHUNDAR  så ligger priset mellan 20-50 000 för hanar och 20-70 000 för tikar.

Publicerat
Måste vara en sjuk människa som betalar 120 000 kr för en GRÅHUND... :(:o;)

Har aldrig hört så höga priser, men oftast när man nu idag hör priser på meriterade ÄLGHUNDAR  så ligger priset mellan 20-50 000 för hanar och 20-70 000 för tikar.

Priserna du skriver är rimliga priser, men det är många som betalar i stort sett vad som helst för en bra älghund.

Här är älghundsklubben värderingar för älghundar

VÄRDERING AV ÄLGHUNDAR 2006

Grundvärdering  Värde kronor

Valp  ca 8 000 :-

Hund som uppnått 1 års ålder  ca 9 000 :-

Hund som uppnått 1½ års ålder

och som anses vara jakttränad  11 000 :-

Tillkommer för utställningsmeriter 

1:a junkl  1 000 :-

1:a ukl/ökl/jkl  2 000 :-

CK  1 000 :-

Cert 2 000 :-

2:a ukl/ökl/jkl  1 500 :-

Tillkommer för jaktprovsmeriter 

1:a pris 7 200 :-

2 x 1:a pris  11 500 :-

2:a pris 4 100 :-

3:e pris  1 800 :-

Särskilt älgspårprov/3:e pris ledhundsprov 1 800:-

Tillkommer för 

HD-fri 1 000:-

Godkänd eftersökshund på björn 7 200:-

Värde på hund som har championattitel 

Svenskt jaktprovschampionat (löshund) 33 000 :-

Svenskt ledhundschampionat 33 000 :-

Svensk-Danskt/Finskt/Norskt Jaktprovschampionat 35 000 :-

Internationellt Jaktprovschampionat  47 000 :-

Utställnings- och Jaktprovschampionat  40 200 :-

Ovanstående värden inkluderar avelsvärde.

Vid uppnådda 7 år reduceras värdet med 30% första året och sedan med ytterligare 20% de tre följande åren. (8 år 50%, 9 år 70%, 10 år 90%, men aldrig mindre än 1.000:-).

Grundläggande principer för värdering av älghundar.

SKK värderar endast hundar registrerade i SKKs stambok. Värderingen grundar sig på utställnings-, jakt- och bruksprovsmeriter införda i stamboken, exklusive eftersöksmeriter på björn.

Värdering

Grundvärde för vuxen hund beräknas efter "Hund som uppnått ett års ålder" alternativ "Hund som uppnått 1 ½ års ålder och anses vara jakttränad". Till grundvärdet läggs värdet för utställnings-, jakt- och/eller bruksprovsmerit. Hunden värderas endast för den högsta meriten som den erövrat inom vardera områden utställnings, jakt- och bruksprov. Värdet för erövrat championat är ett helhetsvärde och inkluderar grundvärde och värde för utställnings-, jakt- och/eller bruksmeriter. Avelsvärde ingår i samtliga belopp. Angivna värden som är riktvärden, justeras en gång årligen per 1 januari.

Publicerat

Det högsta pris jag någonsin hört talas om, där man sedan köpt hunden är då Ackerstierna köpte FINJCH FINUCH Renkirannan Raku för 90 000kr.

Publicerat
Det högsta pris jag någonsin hört talas om, där man sedan köpt hunden är då Ackerstierna köpte FINJCH FINUCH Renkirannan Raku för 90 000kr.

Ingen ovanlig summa i mina ögon, skulle aldrig själv betala någon sådan summa för en hund. Men det finns som sagt många som mer än gärna gör det. Vet till och med om en som har hyrt en hund under hösten för den nätta summan av 20000kr (helt sjuk).

Publicerat
Hörde att han också betalade rätt mycket för någon av Nissas hundarna... ::) det pris jag hört var då 70 000 kr  :o  tror det var Nissas Foni.  :-
Publicerat

Världssegrare inom Schäfer kan gå för flera miljoner!!

min ena hunds pappa bjöd man 1,5 mille för, helt sanslöst!

Publicerat

En kompis blev erbjuden 125000 för sin jämte när den var 3 år helt otroligt vilka pengar

Publicerat

hmm undra vad jag kan få för min parson,en pungkula där av smeknamnet einstein sen att han kommer säkert bli en grävlings hund istället för räv.han e lite rosa oxå påminer om lilla hästen pippis häst :P.hmm betala 20kr ska man vara nöjd hehe..skämt å sido,,känns lite så där å betala en hilux för en hund men att köpa en kull skulle jag förstå men en hund int säljer man den när den blivit så bra eller?skulle ni

Publicerat

Nä har man fått en bra hund så inte skulle jag kunna sälja och tur var kanske att han inte sålde, ; i dag är hunden världens mest meriterade jämte ;D

Publicerat

Ja-a, ruskiga priser har man hört talas om då finnstövare sålts till Sverige. Allt är väl till salu till det rätta priset, eller !?!? Men det jag alltid undrat över är att skulle jag sälja en topphund om jag mot förmodan nångång skulle ha en sådan !?!? Jag tror det inte. Men en sak tror jag dock när bra hundar säljes, är att det finns något hos den hunden som inte har tilltalat ägaren och han kan därför bra sälja den för några månadslöner.