Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rullblockare Motivering till jaktlicens?

Featured Replies

Publicerat

Efter å ha kikat runt på intranätet så har jag hittat 8mm remington och kal 16 hagelbrakare i rullblocks utförande till nuttigt pris å vad jag kan se på bilderna iaf så verkar dem vara i gott skick. Vet nån dem är säkra att skjuta med våra moderna ladningar? Norma bla brukar hålla nere ladningarna har jag förstått. och när man börgar handlada så borde det inte vara några större besvär att hitta ladningar som generera mindre gastryck^^. Så är det möjligt att få jaktlicens på dem eller är det banskjytte man ska sikta in sig på om man vill ha dem? mm kanske man ska skicka en smörgåstårta med lcensansökningarna? ;) inväntar med späning era svar^^

länk till remingtonaren/husqvarnan http://www.skyttetjanst.se/article/detail/kulgevar-husqvarnaremington-8-mm/20542

Publicerat
  • Författare

kulan borde vara 8.22 tydligen vad kan de tänkas vara?

Publicerat

8x58 RD. Ingen fabriksammunition finns numera vad jag vet (det var ganska länge sedan Norma slutade sälja i varje fall), men kulan bör vara .323, dvs samma som 8x57 IS. Det dräller inte heller av laddata till kalibern, så det är ingen kaliber man börjar ladda som nybörjare.

Det bör gå att få jaktlicens på den (läs även den första delen), men personligen skulle jag hellre vilja ha en nyare fallblockare (Ruger #1, Browning) eller kanske ännu hellre en fulsnygg modern Thompson Center pipbytare i skåpet. Men som skåpfyllare bör den fungera utmärkt.

Publicerat

Varifrån man får ammunitionen bör inte vara anledning till avslag på licensansökan...

Laddverktyg och kulor är inget problem att få tag i, och hylsor (gammal ammo) dyker upp regelbundet från dödsbon...

Jag har fått "en plan Sickan" för min inre blick- att söka jaktlicens på en 12,7X44R som dom på rutin kategorisk avslår licensansökan på här i krokarna. Kalibern är en godkänd jaktkaliber enligt NVV's lista (klass 2) Om jag ska glugga räv med den eller hur jag gör anser jag inte dom har med att göra så länge jag inte laddar med svartkrut... Vilket sikte jag har på har dom inte heller med att göra. Inte heller stroppen på SvJF som fick dom förbjudna.

Nästa projekt ;)

Publicerat
  • Författare

LGH ett litet hum om ladstegar å försiktigt försöka sig på dem tabeller man hittar borde vara en bra start^^ å nog antar jag att de finns gubbar å gummor där ute som laddar den å har ett hum om hur man ska betesig som man kan komma i kontakt med ;)  som ja brukar säga frågar man inte så får man inget veta^^

Dansken hahah låter intresant! Håll oss uppdaterade hur det går med plan ( sickan) ;)

Publicerat
9 hours ago Dansken sa:

.......Inte heller stroppen på SvJF som fick dom förbjudna.

Nästa projekt ;)

Jo, det vore ju klädsamt om "någon" tog en smula ansvar och hjälpte till och rätta till de misstag man bevisligen gjort. För officiellt säger man ju att man inte längre hyser den åsikten längre..... Men det kommer polisen inte att vilja veta av förrän någon driver frågan rättsligt - ganska patetiskt att då ducka och låtsas som om man aldrig sagt något.....

/T

Publicerat

Bullshit. Efter att den ni kallar stroppen yttrade sig så ändrade Kammarrätten i det ärendet beslutet till förmån för sökanden. Och under alla år jag sedan skrev yttrandena så har vi tillstyrkt mhv aktuell dom.

Publicerat

Det var väl efter Bernt Lindqvist från JRF överklagade beslutet ?

Publicerat
På 2016-10-20 at 22:52 pmt sa:

Jo, det vore ju klädsamt om "någon" tog en smula ansvar och hjälpte till och rätta till de misstag man bevisligen gjort. För officiellt säger man ju att man inte längre hyser den åsikten längre..... Men det kommer polisen inte att vilja veta av förrän någon driver frågan rättsligt - ganska patetiskt att då ducka och låtsas som om man aldrig sagt något.....

/T

"Någon", dvs Toni Celan driver frågan rättsligt, FR i Göteborg 11/11 kl. 13.15 angående Benelli MR 1.

"Några", dvs SvJF borde absolut rätta till sina misstag, det är ganska många som undrar vad Förbundet pysslar med.....

Raggarö

Publicerat

Har mycket svårt att förstå varför man skulle få avslag. Förklara gärna för mig. 

Publicerat

Det räcker att det finns någon "förståsigpåare" som klåfingrigt kastar sig över vapen som avviker från gängse norm, då 2006, var det detta som var på tapeten:

"inte blev det bättre när en ”expert” från Jägareförbundet påstod flera felaktigheter. 
Förbundet hävdade att ammunitionen är svår att få tag på till de gamla enskottarna. Dessutom påstods att rullblockare är tekniskt undermåliga, att vapnet är ohanterligt, omodernt och svårligen kan förses med kikarsikte."

Nu vet jag inte vad som föranleder licensavslag idag, kanske är det en "favorit i repris" från Polisens sida, när det gäller den myndigheten vet man aldrig......

Raggarö