Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra köttkvarn?

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Har kommit fram till och fått beviljat att köpa en bättre köttkvarn än hushållsassistenten. Den ska gå på 220 volt och vara bra samt gärna billig. Några tips någon? Sett annonser från något företag som säljer slaktutrustning mm troligen i Svensk Jakt annonser med två olika kvarnar, en med lite mer effekt och en snikmodell eller vad jag ska säga. Minns inte märket..

Någon som känner igen detta eller har bättre tips?

Mvh!

Publicerat
Köttkvarn MR 9 TC 22 

No. 

5032122 

Effektiv köttkvarn med motor på 1hk och kvarnhus 80mm. Utrustad med frambackkopplare och snabbfäste för kvarnhuset. Växellådan fylld med vegetabilisk olja. Levereras med stöt och 4,5mm hålskiva, avtagbar tratt samt sladd och stickpropp 230V. Kapacitet cirka 250kg/h.

Pris exkl. moms: 2,320.00 kr

Kolla ovanstående på NIMA, jag köpte en likadan begagnad från ett jaktlag i Kalix i höstas, slipade upp kniv och hålplatta innan jag provkörde och den går som tåget! Jag ska köpa en finare hålskiva till nästa år men tiderna då man stått och svurit över kött som inte vill passera kvarnen är över ;D

Jag har en "Mulinex" köttkvarn också men jag är inte riktigt nöjd med den trots nyslipad hålskiva och kniv.

Är någon sugen på att köpa den av mig så är den till salu för ett bra pris....

Publicerat
  • Författare

Den får det bli! Varför ska du köpa annan hålskiva? För grovkorningt?

Mvh!

Publicerat

Synd att du inte var 2 år tidigare med frågan hippen, då hade du kunnat köpt svärfars bandsåg och köttkvarn till bra pris då han slutade åka runt och stycka åt folk...

Så, om du ska ha nått annat om två år kan du väll säga till nu.... ;) ;D

mvh johan

Publicerat

det här skulle väll va perfekt till dig hipshot!!!

viserligen får du pynta en del för få kvarnen men nu slipper du ju släpa grisarna från åteln till slakteriet!  :o ;D ;)

http://www.blocket.se/vi/10342747.htm?ca=10_s

/mvh johan

Publicerat
  • Författare

Den hade varit klockren! Känns dock som min skottlista detta år.. och de 15 tidigare som jag jagat.. inte riktigt motiverar ett inköp av den storleken  :-[

Mvh!

Publicerat

Men, den har ju altan där du kan sitta och fika med frun att det är ett portabelt slakteri är ju bara ett +...

Så det måste ju vara hemskt motiverat :- ;D

Publicerat
  • Författare

;D ;D ;D ;D

Tycker jag med, tar du det med min hustru  ???

Mvh!

Publicerat

hoppar nog det... börjar tvivla på motiveringen själv... skulle nog vart bättre med pool än altan...

Publicerat

Hallå Hippen!

Jag tycker kanske att 4,5mm är lite väl "grov" och jag vill nog ha en lite "finare". Iof så är det inget bekymmer med köttet utan bekymret är väl då senor, hinnor osv. kommer med.

Det är många som har problem med det "vita" i färsen, det är mao mest ett estetiskt bekymmer och med en finare skiva så ser man inga vita bitar och man får inga sega "kulor" i köttfärssåsen.

Tilläggas bör att det är då man ger bort färs eller bjuder andra på middag som dessa bekymmer kommer fram, har man malt köttet själv så vet man ju vad som är i och tuggar glatt vidare .

Har jag fint kött som jag ska mala så gör jag det gärna på en riktigt grov skiva så jag får lite mera konsistens på biffarna.

Publicerat

Nima har två storlekar på kvarnarna,en polare har den störe, jag den mindre.

Du ska ha mycket stort kött berg för att motivera den störe, dräpte själv 15 älgar

i höst, klarar mej lätt med den mindre, den funkar bra. Har en 3mm hålskiva till färs,

en 8mm till hundfärs.

Danne

Publicerat

Jag köpte min köttkvarn på Jula för 900 bagis om jag minns rätt,visst låter den mycket men annars funkar den skitbra. Att mala kött med senor i är inget problem :D

Publicerat
Nima har två storlekar på kvarnarna,en polare har den störe, jag den mindre.

Du ska ha mycket stort kött berg för att motivera den störe, dräpte själv 15 älgar

i höst, klarar mej lätt med den mindre, den funkar bra. Har en 3mm hålskiva till färs,

en 8mm till hundfärs.

Danne

Visst fungerar den mindre bra, har den själv, dock börjar jag lessna lite på den nu, Har iår haft riktiga bråk med den då fett och senor har täppt till och knivarna har inte putsat rent, detta trots att jag slipat knivarna flera gånger, från början funkade den bättre.

Sen har jag lite svårt för ljudet den ger, efter en dag i slakterit så är man helt slut i öronen.

Farsan köpte den större modellen iår och vi testade den på lite hjort. JÄVLAR, det var det värsta jag sett. Den malde va som helst, hur mycket och hur stora bitar man än la ner så var det inte minsta problem, samt att den gick tyst.

Allting handlar om hur mycket man kommer att använda den /år.

Jag som styckar år flera jaktlag samt nöt och lamm har större användning utav den större modellen, skulle jag däremot bara ha nåt rådjur och lite älgkött att mala /åt skulle jag behållt min mindre och varit grymt nöjd. Den är hur som helst BRA mkt bättre än en hushållskvarn.

Publicerat

Glömde dock en sak, den större är bökigare att frakta, den mindre kan man alltid packa ner i en väska eller nåt liknande medans den större inte får plats nånstans.. men ska man inte åka runt så mycket så är det är mindre problem..

Publicerat

Kolla ovanstående på NIMA, jag köpte en likadan begagnad från ett jaktlag i Kalix i höstas, slipade upp kniv och hålplatta innan jag provkörde och den går som tåget! Jag ska köpa en finare hålskiva till nästa år men tiderna då man stått och svurit över kött som inte vill passera kvarnen är över ;D

Jag har en "Mulinex" köttkvarn också men jag är inte riktigt nöjd med den trots nyslipad hålskiva och kniv.

Är någon sugen på att köpa den av mig så är den till salu för ett bra pris....

Hej Jabbe, det var inte möjligtvis med mig du gjorde affären med ? Vi träffades utanför vapenaffären..Bra att den fungerade enligt dina önskemål och förhoppningar.

Publicerat

Japp det var jag ;D, den funkade fint efter en rejäl diskning. Slipade kniv och skiva så funkade den perfekt! Det blir en finare hålskiva till nästa år bara...

Publicerat

Se där ja,,ett bra pris fick du på den ochså  ;)

• 3 years later...
Publicerat

Tänkte att man kan ju inte bara starta trådar utan även kommentera lite avsomnande. :)

Den här passade alldeles utmärkt eftersom jag invigde min nyinköpta köttkvarn idag.

Jag köpte den på Claes Ohlsson i veckan för 899 kr, en Coline. Så klart inte någon proffsmaskin för de pengarna men jag hoppas att den kommer att passa mig som bara mal för husbehov så att säga. Fungerade alldeles utmärkt men f-n vore det väl annars då den är helt ny. Var väldigt snäll med bitarna jag stoppade i den. Hade skurit dem i lagom stora bitar och matade på i lugnt tempo.

Piggar upp inlägget med en bild där jag är klar och har malt 1,3 kg färs "på nolltid" ;) :

post-4283-1263771013_thumb.jpg

Publicerat

lånar tråden lite... Vacuumpackningsmaskiner..såg nima hade några ..tror ja sett nån annons i nån jakttidning men där tar minnet slut.. dom hade en heldel olika mod. vettiga priser...tips tack

Publicerat
lånar tråden lite... Vacuumpackningsmaskiner..såg nima hade några ..tror ja sett nån annons i nån jakttidning men där tar minnet slut.. dom hade en heldel olika mod. vettiga priser...tips tack

kan ju hitta själv ibland oxå :Dhttp://www.laderprodukter.se/butik/product...;category_id=33