Publicerat Oktober 20, 20169 yr Jag funderar på att skaffa en dedikerad rävbössa som också funkar till bockjakten om det skulle behövas. Ska sätta på en bra ljuddämpare och en fast åtta/56 tänkte jag. Jag har en fabless för amerikanska bössor och tittar mycket på framförallt Winchester 70, Ruger m77 (som jag redan har eni 308) och Remington Seven (som jag tycker är snygga). Rugern har jag ju skaplig koll på men de två andra. Är det nån som har erfarenhet av dem och som vet hur de skjuter, hur de är byggda osv? Tänkte ha en i antingen 6,5X55 eller typ 222/223. Sen undrar jag lite över .243 också. Ni om testat, vad har ni att säga om den (har sett en del vapen i den kalibern). Tack på förhand!
Publicerat Oktober 20, 20169 yr http://www.norajaktosportskytte.se/sv/vapen-begagnade/kulgevar/ruger-13.html Grymt pris! Kan dock vara lynnigt med 243win och för det priset. Men skulle den skjuta piss så pipa om till 6,5x55 - skulle du ändå vara missnöjd så lär du få den såld på under timmen här eller på grannkanalen. Men se till att skynda dig nu när jag postat länken (om den ens finns kvar nu). Mvh Joacim
Publicerat Oktober 21, 20169 yr Är också ett stort fan av amerikanska bössor. Walterborg auktionerar ut en remington 700 tactical med kolvkam och 10 skott mag i kaliber .223 nu på söndag kanske värt och kolla upp ? Själv ska man buda på en rem 870.
Publicerat Oktober 22, 20169 yr Författare No1 är ju läcker men är lite tveksam till en enpetare... vad är det som gör att den är lynnig i .243? Är det en kaliber som likt 22 mag är svårt att hitta bössa och ammo som går bra tillsammans?
Publicerat Oktober 22, 20169 yr Jag hade en Sako i 243 win som sköt som en gud tills den inte gjorde det längre. Den älskade Normas jaktmatch men vi fuskade sanslöst med rengöring. Efter 1000-1500 skott var den slut och sköt träffbilder på 40 cm. Men innan det var den grym! Nästan alltid lätt att hitta fabriksladdat till. En del kulor och laddningar kan skjuta sämre än andra. Men, det finns andra patroner i .243 (6,1 mm) som skjuter mycket bra och håller längre. 6 xc tex. Köp en 243 som du sedan, om du hinner skjuta slut på den, pipar om till en 6 xc.
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare Ok! Ser en del winchester 70 till salu! Nån som har koll på hur de brukar skjuta? och vad säger ni om Remington Seven? sen måste jag säga att jag trots allt kan känna mig sjukt sugen på en ruger no1 trots tveksamheten för att bara ha ett skott.... men hur blir balansen i en sån med vaksiktevoch ev ljuddämpare?
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Win 70 brukar skjuta alldeles utmärkt. det finns exemplar som inte är rakt borrade för klackarna men det är inte unikt för Winchester.
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Det är en vanlig missuppfattning att 243 är lynnig och detta är typiskt svenskt,något den felaktigt delar med flera kalibrar för övrigt. I resten av världen är 243 inte lynnig utan älskad för sina flackskjutande egenskaper och mycket goda precision. Hemligheten är att svenskar köper ett vapen och förväntar sig att den ska skjuta med allt man stoppar i den utan att behöva ta hänsyn till vapnets tekniska specifikation. Det har med räffelstigning att göra,de flesta 243 som tillverkas idag har 1:10 twist(remington 1:9) vilket gör att vapnet kräver kulvikter mellan 75-90grain,håller man sig där så skjuter vapnet. Nu är den vanligaste kulvikten i sverige för kalibern 100 grain eller 6,5gram vilket de flesta vapen i kaliber inte trivs med tack vare räffelstigning. Om man accepterar att använda lättare kulor så kommer bössan skjuta ,alternativt pipar man om till en pipa med 1:8 eller 1:8.5 så skjuter den 100grainare utan problem. När jag köpte min 243 var jag medveten om problemet,det var en remington med 1:9.1 twist,den stabiliserade upp till 95grain superbra men tyngre kulor sköt urdåligt,jagade och sköt med den ett år sedan pipades den om med en pipa med 1:8 twist för jag ville skjuta 105gr kulor och nu är det en tätskjutare av rang med dom. Sammanfattning,köper man en begagnad 243 bössa eller ny för den delen i sverige så ska man använda kulor mellan 75-90grain då alla vapen som säljs har twist för det. /Mike
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Givet trådstarten så är det just 243 win du ska ha. Oslagbar som klass 2 bössa på rådjur, perfekt i kraft faktiskt, samt möjlig att få riktigt giftig med 58 gr V-max för rävarna ut på stora håll om man så önskar.
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare Låter som jag går vidare på 243 spåret då. Fint att höra att winchestern brukar skjuta bra. Nån som har koll på hur det är med Remington Seven?
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Detta är en populär post. Jag äger en Remington Seven. Den sköt inget vidare innan jag bäddade den och frilade pipan (jag tror alla Seven har stockar som smiter åt runt pipan), men nu skjuter den betydligt bättre än jag. Pipan har jag låtit byta till .358 Winchester. Jag är mycket nöjd och den här bössan kommer nog stanna hos mig till jag går ur tiden. Underbar att bära på, speciellt efter att ha monterat rembygelfäste på pipan så bössan alltid hänger rakt, även med ljuddämparen monterad. En Seven CDL (lite finare kolv, facettslipat slutstycke) har generellt sett bättre slutstycksgång och allmän kvalitetskänsla än syntetversionerna. De rostfria syntetvarianterna har känts riktigt rappliga, de tre eller fyra olika jag har klämt på. Som med de flesta vapen får man kika på det specifika exemplaret. Seven brukar man kunna hitta billigt, speciellt i .243 Winchester.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr 22 hours ago Hipshot sa: Givet trådstarten så är det just 243 win du ska ha. Oslagbar som klass 2 bössa på rådjur, perfekt i kraft faktiskt, samt möjlig att få riktigt giftig med 58 gr V-max för rävarna ut på stora håll om man så önskar. Den vanligaste räffelstigningen för 243 i sverige är 1:10(mer eller mindre standard) eller 1:12. I en 1:10 så kommer en 58grain v-max att vara överstabiliserad till skillnad från en 100grain som är understabiliserad,nu är det inte alls lika illa att skjuta överstabiliserade projektiler som understabiliserade då dom i regel skjuter bra på korta håll men riktigt uselt på långa(kort håll här avses upp till 200/250m). Dock bör man vara medveten om man avser att skjuta matvilt med projektiler som är såväl under som överstabiliserade att bägge kommer börja tumla vid anslag och ge omfattande skottskador vilket kanske inte alltid är önskvärt. Har man en bössa med 1:10 twist och vill ha en stabil precision med stabil effekt så ska man hålla sig mellan 75-90grain. Detta med att vissa kalibrar fått rykte om sig att vara lynniga gäller i regel endast klenkalibrar då ju mindre projektilen är desto viktigare blir stabiliteten,större kalibrar-större massa-bättre stabilitet. Vi som varit med ett tag minns väl när norma kom ut med sin nya 4.0grams rådjurskula som knappt sköt i en enda 222 i sverige för på den tiden hade alla 222:or 1:14 twist /Mike