Publicerat Oktober 21, 20169 yr Jag har en fundering om att snabba på rökprocessen: Om jag kan lägga vantarna på en skitstor 150bars trycklufttub och slänga i lite spån i botten på den som får brinna medan jag hänger ner det som ska rökas innan jag skruvar igen och sedan ökar trycket, kommer då: Röken att gå in fortare i maten? Spånet att börja brinna pga det högre partialtrycket?. Antingen kopplar jag till kompressorn=8bar eller till flaskan jag fyller luftgeväret ifrån (när den är halvtom) = 80bar Kommer det att funka både som kallrök (enl ovan) och varmrök om jag eldar under eller drar en elslinga genom? Och hur ska man åstadkomma en lucka som kan täta men släppa in en rådjursskånk?
Publicerat Oktober 21, 20169 yr Detta är en populär post. En del av nöjet med att förädla sin egen mat är väl att man får pyssla lite med den... Eller? Vill du att det ska gå snabbt, spruta skiten med saltat vatten och rökarom!
Publicerat Oktober 21, 20169 yr Håller helt med qvarnhill. Varför denna brådska??? Och vart ska vätskan ta vägen som lämnar en vanlig rök om du sluter den tät?
Publicerat Oktober 22, 20169 yr Författare Att exponera livsmedel för rök under lång tid denaturerar proteinet så att det övergår från "rått" till "tillagat". qvarnhill har inte förstått vad mathantverk innebär. den typ av kallrökning han föreslår är inte ett alternativ. Min tanke är att öka trycket för att få in pah i vävnaden fortare och jämnare. Jämför tryckkokare. Läs frågeställningen en gång till!
Publicerat Oktober 22, 20169 yr Eld med till sättningar luft under tryck brukar inte vara någon bra kombination!! Kaboom
Publicerat Oktober 22, 20169 yr 19 minutes ago Slommen sa: Att exponera livsmedel för rök under lång tid denaturerar proteinet så att det övergår från "rått" till "tillagat". qvarnhill har inte förstått vad mathantverk innebär. den typ av kallrökning han föreslår är inte ett alternativ. Min tanke är att öka trycket för att få in pah i vävnaden fortare och jämnare. Jämför tryckkokare. Läs frågeställningen en gång till! Har inte föreslagit någon form av rökning, varken kall eller varm, det enda jag föreslog var fuskrökning. Snabbvägar i mathantverk finns egentligen inte så jag undrar just ja vem som inte förstått vad mathantverk innebär... Det allra snabbaste för dig tror jag är att du helt enkelt besöker en välsorterad charkuterist och köper det du vill ha, det går skitfort!
Publicerat Oktober 22, 20169 yr Författare 4 hours ago Galne sa: Eld med till sättningar luft under tryck brukar inte vara någon bra kombination!! Kaboom Nej det ligger det nåt i. Bombkalorimeter finns det ju nåt som heter. Spännande!