Publicerat December 5, 200619 yr Var ute med stövaren i söndags och kom på en skogsbilväg till ett ställe där älgarna brukar passera. En sträcka, ca 60 meter, var full av älgspår. Springspår fram och tillbaka, enstaka hår lite här och där och ett par större hårtussar också. Det såg ut som att någon sorts kamp har pågått. Spårena var av en ko med kalv. Större tassar var med, längd 12 cm. En stor jämte ? Varg ? Jag känner inte till om älghundarna brukar kunna komma åt älgarna så att hårtussarna flyger. Kollade med rovspårarna om varg har synts i området, men nix. Lo såg jag i samma område den 4/11, men en älgkalv ?? Mystiskt var det.
Publicerat December 7, 200619 yr tassar på 12cm är stort och det kommer ingen jämthund upp till om den inte har väldigt lösa tassar men det är sällan man ser, kan inte komma på en enda hund som kommer upp i den storleken, kolla med rovdjurstomten i ditt län de kan vara intresserade, vart var detta någonstans?
Publicerat December 8, 200619 yr Platsen är norr om Hudik. Jag kollade med rovdjursspårarna men de hade inga noteringar om varg i området. Vi har en föryngring i Naggen, västra Hälsingland och dit är det bara ca 8 mil. Spårarna vill helst ha snö. Jag är ute jättemycket i skogen, får se om jag ser mera skumma grejer. Dags att beställa en pingla från Länsstyrelsen åt stövaren.