Publicerat Oktober 24, 20169 yr Jag har en ADB tik 2,5 år som det går väldigt knackigt för i skogen. Hon har allergi som upptäcktes vid 11 månaders ålder och det tror jag har lagt sin prägel över det hela, vid två års ålder kastrerades hon. Hon har haft problem med att få igång skallet, första gången på vilt var vid 11 månader sedan lossnade det men säsong två var det tyst igen men det kom igång hjälpligt efter en 5-10 släpp. Nu säsong tre är det i princip helt borta igen, så är även söket och drevtiderna. Nu driver hon max 700 meter för att sedan direkt vända tillbaka till mig igen. Jag skulle vilja ha en hund som söker ut i varje fall 200 meter, idag springer hon iväg 30-40 meter, stannar och tittar om jag är med och kommer tillbaka igen. Dreven skulle jag vilja ha i 15 minuter och inte 2-4 minuter som det är nu och med skall. Senast igår kom hon med en bock framför sig tyst. Hon är som sagt 2,5 år, känns som det skulle lossna nu om det gör det. Skulle vilja ge det en chans att släppa henne med en annan hund som har de egenskaper som jag önskar. Är det helt fel väg att gå?
Publicerat Oktober 24, 20169 yr Besök i ett har- eller kaninhägn kanske kan trigga i gång skallet? Fågelhundsdressörer brukar ha kaninhägn för att provocera stadga. Anders Landin i Trollhättan bla.
Publicerat Oktober 24, 20169 yr Författare Är dom villiga att släppa in drivande hundar till dessa? Säkert ett bra alternativ annars. Att släppa med en annan hund, är det en dålig idé?
Publicerat Oktober 24, 20169 yr Frågan är fri. Om du presenterar din utmaning så kanske de har en annan bra lösning. Svårt att tro att de skulle ha några invändningar. Kaninerna används för att träna stadga. Kaninerna är nog att betrakta som frilevande, stänget är för att kunna korrigera hundarna. Att släppa med annan hund är väl värt att pröva. Nog främst effekt på skallet. Hundar som tjuvar och hänger på andra brukar normalt inte förändra sitt beteende solo vad det gäller sök och drevtider i min erfarenhet.
Publicerat Oktober 24, 20169 yr Spontant låter det som en (jaktmässigt) omogen hund. 2,5 år är egentligen inte så mycket. Jag har för mig att harhägn tar in hundar som är max 24 månader, men kan minnas fel. Hur många dagar i veckan får hunden jaga? Hur många jaktdagar har ni hunnit med den här säsongen? (jag är absolut ingen expert, men har en beagle som varit rejält omogen och sen med att börja jaga ordentligt)
Publicerat Oktober 25, 20169 yr Vad gäller söket.... Ha du provat "gubbe på stubbe"? Välj en fin plats, gör upp en eld, ha mycke gofika, kanske en boķ å sen stannar du där några timmar. Finns jaktlust å nyfikenhet i tiken beger hon sig iväg av tristessen... Detta kan såklart behöva upprepas ett antal ggr. Vad gäller skallet så tror jag också att du skulle prova släppa på när annan hund driver för att se hur det går... Lycka till...
Publicerat Oktober 25, 20169 yr Författare 1 hour ago HuggyBear sa: Vad gäller söket.... Ha du provat "gubbe på stubbe"? Välj en fin plats, gör upp en eld, ha mycke gofika, kanske en boķ å sen stannar du där några timmar. Finns jaktlust å nyfikenhet i tiken beger hon sig iväg av tristessen... Detta kan såklart behöva upprepas ett antal ggr. Vad gäller skallet så tror jag också att du skulle prova släppa på när annan hund driver för att se hur det går... Lycka till... Jag gjorde så det första året, då kunde hon söka ut 200-250 meter. Sätter jag mig nu sitter hon också, senast testade jag en timme. Hon sov gott...
Publicerat Oktober 25, 20169 yr Författare 11 hours ago Sparven sa: Spontant låter det som en (jaktmässigt) omogen hund. 2,5 år är egentligen inte så mycket. Jag har för mig att harhägn tar in hundar som är max 24 månader, men kan minnas fel. Hur många dagar i veckan får hunden jaga? Hur många jaktdagar har ni hunnit med den här säsongen? (jag är absolut ingen expert, men har en beagle som varit rejält omogen och sen med att börja jaga ordentligt) Nu i oktober har vi varit ute vid 6 tillfällen, annars tror jag vi snittar 1,5 gång/vecka under jaktsäsong. Hon älskar att driva hare, förra säsongen kunde hon vara borta i 20 minuter på dessa ulltussar. Men det är väl det enda som jag inte vill att hon ska driva.
Publicerat Oktober 25, 20169 yr 20 minuters hardrev låter å andra sidan som användbart. Om man är intresserad av att skjuta haren, vilket iofs harjägare inte alltid är..... Varför inte låta henne utvecklas som hardrivare. Hoppas att intresse, drevtider mm på annat vilt kommer så småningom med ökad erfarenhet/mognad. Gör det inte det har du i alla fall en hund som är duglig till något. Och då finns det säkert någon som har användning för det och du kan gå vidare.
Publicerat Oktober 25, 20169 yr Författare Hare skjuter man på slätten i dussintal, inte framför en hund i skogen :-) Mitt intresse för harjakt med hund är noll och ingenting så det är inte något alternativ.
Publicerat November 2, 20169 yr Författare Har nu tragglat på ytterligare med tiken och ser en klar förbättring i allt förutom söket. Börjar se ett mönster på henne, vid viltfattiga marker blir söket inte speciellt stort men lite mer vilt så ökar det uppåt 150 meters sökrundor. Driver med skall (kryss i taket), avslutade förra jaktdagen med ett klockrent drev som buktade på ca 10 ha stor plantering i ca 10 min inkl återgång. Dock är hon en jäkla fegis vad gäller älgen. Gick på en ensam älg som med största sannolikhet var dålig. Den vallade hon runt på 200 x 200 meter vid 3 tillfällen men vågar inte hänga i. Skäller i 1-2 minuter för att sedan komma tillbaka till mig för att få stöd. Sticker sedan tillbaka igen och stannar i 1-2 minuter. Fegis...
Publicerat November 2, 20169 yr Skönt att det går framåt! Ge det hela mer tid, så mognar hunden nog mer och blir tryggare i både sök och drev.
Publicerat November 22, 20169 yr Känner igen mig i ALLT Har också en adb tik som är 2 år snart och det ända hon är intrsserad att driva är hare och räv Söket är näst intil obefintlig om det inte finns färska slag att jobba på. Jag tror dock att det är en mognadsfråga och att jakten kommer snart. Läste någonstans att dem inte är mentalt färdiga innan 4års ålder.
Publicerat November 22, 20169 yr Hoppas det är individuellt isf, vid 4-7 år peakar de flesta hundar rent jaktligt och att vänta 4 år på att hunden skall jaga låter ju rent ut sagt träligt. Många normalt tålmodiga hade nog då gett upp och köpt en drever eller tax som skäller sig ur livmodern. Har det inte gått lite wachtelsjuka i adb rasen, så populär och gullig att inte seriös jaktavel hunnit med? Har absolut inget emot adb vill jag understryka, funkar de är de ju i teorin den perfekta jakthunden för många marker.
Publicerat November 22, 20169 yr Har jagat med en hel del olika adb och om det "lossnar" så har dom varit 4-5 år, någon har varit yngre men det lilla jag har sett så är det undantagsfall... Jag var inne på just en adb tidigare men avstod just pga sen mognad