Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

teauge eller briley 3/8 eller mod extended?????

Featured Replies

Publicerat

Fasen sitter o nördar choker och är vilsen..... Halvautomat en choke hm.....3/8 verkar vettig men 4/8 eller 5/8 denna lite trång???  (5/8)

över bulvaner gömsle div markvilt 3/8 -4/8 ok änder högt långt ut i vassen i vatten ..... skulle helst köpt alla men Jaktkontot är lååååågt just nu tyvärr..... HJÄLP:huh:

Publicerat

3/8 Teague skjuter tätt och fint i mina bössor.

Publicerat

Mod extended , räcker till 40+ 

Publicerat
  • Författare

Håller med om 1/8-2/8 räcker gott o väl om det gällde en dubbelpipig bössa ...nu gäller det en halvis och vetskapen om fördelar med fler skott och det negativa med en pipa.....ett skott på "mina" änder innebär flykt och att hinna fälla dem på väg bort...där passar 3/8-4/8 bra..

Skjuter bara laddvikter mellan 28-32 gr 5-9 or i storlek så 2/8 kanske   hm så nedrans velig är jag....

Publicerat

3/8 är min standardchoke, ankor är stora så man får in nog med hagel oavsett men skjut en hög kajor/skator/nötskrikor på lite håll så blir det gott om krasslig fågel med slapp-choke i bössan.

Publicerat
11 hours ago sidelock sa:

3/8 är min standardchoke, ankor är stora så man får in nog med hagel oavsett men skjut en hög kajor/skator/nötskrikor på lite håll så blir det gott om krasslig fågel med slapp-choke i bössan.

Jag lär mig aldrig det " enkla "  8-systemet ,  Brileys är enkelt bara för att jag lärt mig vad deras numreringar är i mm.

Det jag gillar bäst är Fabarm:s     dom  kör hel millimeter   så det ser ut så här 2/10 -5/10  och första siffran är tiondels mm 

Publicerat
20 hours ago culot sa:

Jag lär mig aldrig det " enkla " 8-systemet"...

1/8 aka skeet = 1/10 mm strypning

2/8 aka 1/4 eller kvart = ca 2/10 mm strypning 

3/8 = 3/10mm strypning 

4/8 aka 1/2 eller halv = 4/10 till 5/10 mm strypning 

5/8 = 5/10 till 6/10 mm strypning 

6/8 aka 3/4 = ca 6/10 till 7/10 mm strypning

7/8 = 7/10 till 8/10 mm strypning 

8/8 aka full eller 1/1 = 8/10 till 1mm strypning 

Orsaken till att det blir mer på slutet är att choken styrs av dels strypningen, dels vinkeln på strypningen så man två eller rättare tre parametrar att jobba med över 1/2 choke - den tredje parametern är längden på den parallella sektionen efter konen. Det är därför de där choketolkarna är värdelösa egentligen..... 

20 hours ago culot sa:

så det ser ut så här 2/10 -5/10  och första siffran är tiondels mm 

Definitionen av en tiondel är just att det är en tiondel dvs 1/10mm.

T

Publicerat

Bestilte noen teague choker for noen dager siden... bestilte en 1/4 og en 3/8 til invector ds til min 725... fordi jeg slo sønder min 1/4 under jakt... + at jeg ikke har 3/8 fra før... tror 3/8 blir min allround choke... 

var billigere enn å kjøpe extended browning choke... 

så jeg får nok en pakke i posten om noen dager!

Publicerat
  • Författare

Haft egna gevär sedan 93 har inte lyckats med det där att skada mynningen.... än....

Blaser D99 har remmen släppt två ggr en gång gick kornet... Andra gången sprack kolven.... En tredje gång halka jag på väg ner i slänten till ån då gick kolven av.... Men inte mynningen... 

Kommer beställa extended så jag slipper råka ut för detB)

• 2 weeks later...
Publicerat

Fikk mine choker i dag! Ser bra ut...litt tjukkere gods i "extended" delen enn på Browning sine....

gjenstår bare å skyte på papp!

IMG_1086.JPG

Publicerat
På 2016-10-27 at 05:33 pmt sa:

1/8 aka skeet = 1/10 mm strypning

2/8 aka 1/4 eller kvart = ca 2/10 mm strypning 

3/8 = 3/10mm strypning 

4/8 aka 1/2 eller halv = 4/10 till 5/10 mm strypning 

5/8 = 5/10 till 6/10 mm strypning 

6/8 aka 3/4 = ca 6/10 till 7/10 mm strypning

7/8 = 7/10 till 8/10 mm strypning 

8/8 aka full eller 1/1 = 8/10 till 1mm strypning 

Orsaken till att det blir mer på slutet är att choken styrs av dels strypningen, dels vinkeln på strypningen så man två eller rättare tre parametrar att jobba med över 1/2 choke - den tredje parametern är längden på den parallella sektionen efter konen. Det är därför de där choketolkarna är värdelösa egentligen..... 

Definitionen av en tiondel är just att det är en tiondel dvs 1/10mm.

T

Teague kör han med kona ända ut  mao ingen paralelldel som tex Briley gör? 

Publicerat

Det stemmer Culot.

taperingen er i hele choke tuben... 

målte med en kjegleformet ting jeg har og teague 3/8 virker trangere enn Brownings 1/2 choke.... at browning sine er for åpne er noe jeg har hatt mistanke om....

for etter å ha skyti litt på papp, gikk jeg over til 1/4 og 1/2 på skeetbanen med mine rio skudd.... 

har ikke fått testet teague sine enda,men blir spennende å se!

IMG_1087.JPG

IMG_1088.JPG