Publicerat Oktober 29, 20169 yr Hej! Kommer avyttra min 22-250 Rem i förmån för en 6.5 Grendel. Tanken med bössan är en lätt och kompakt jaktbössa, dvs kort låda och relativt kort pipa. Användningsområde blir toppjakt och i framtiden eventuellt till träskällarjakt. Howa har 6.5 Grendel i deras "Mini Action" och landar på ca 8000 svenska pengar. Nu har jag aldrig haft att göra med Howa så jag är lite kluven om man törs köpa grisen i säcken? Alternativ nr 2 är ett bygge. Sako Vixen 222 som grund. och de är här frågorna blir många. Kommer en Vixen låda klara av längden på 6.5 Grendel patroner? 6.5 kulor tenderar ju till att vara långa? Folk har byggt på Vixen men inte hört nånting om att den är "för kort". Däremot blir det lite justering för matningen från magasinet. Och den STORA frågan, vilken stigning på pipan? Tanken är att kunna skjuta 90-123gr kulor i en 48cm pipa. Har läst runt en del och många kör på 1:9 till dessa kulor, men då finns det andra som påstår att det funkar bättre med 1:10,1:8 osv.. Finns det någon annan bösstillverkare som gör kalibrar liknande 6.5 Grendel (AR-15 kalibrar?) Har ni några andra förslag på kaliber som passar bättre för mitt ändamål så skriv gärna! Mvh// J
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Att välja twist har ju inte bara med kulvikt(eller kullängd borde man egentligen prata om) utan med hastighet också,utan att vara särskillt påläst om 6.5 grendel så känns 1:9 lite långsam med en 48cm pipa,jag tror du behöver 1:8 åtminstone för de tyngre kulorna. Vad det gäller patronlängd så laddar ju hornady 123gr A-max för AR skyttarna så den lär ju ha rätt OAL för vixenmagasin. Sen iom att grendelhylsan är större än 223 hylsan så lär det påverka matningen som du säger,hur lätt eller svårt det är att fixa det vågar jag inte gissa. /Mike
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Skall du gå på en vixenlås behöver du ta upp stötbotten också vilket i sin tur kan leda till problem med utdragsrem beroende på vilken vixenmodell det är du hittar. Hittar du någon ppc variant är du naturligtvis "home free".
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Kanske en Sako S591, dvs efterföljaren till L461 (Vixen) och A1? Grövre och något tyngre mekanism men lika kort. Som 308-mekanismen men kortare alltså. Där lär det inte bli problem med för lite gods i slutstycket. Inte lika lätt att hitta men projekt är ju projekt...
Publicerat Oktober 29, 20169 yr 26 minutes ago LGH sa: Kanske en Sako S591, dvs efterföljaren till L461 (Vixen) och A1? Grövre och något tyngre mekanism men lika kort. Som 308-mekanismen men kortare alltså. Där lär det inte bli problem med för lite gods i slutstycket. Inte lika lätt att hitta men projekt är ju projekt... S491 menar du väll? Mvh
Publicerat Oktober 29, 20169 yr 28 minutes ago Joacim sa: S491 menar du väll? Japp! Helt rätt, S491 är det ju. Tack för rättning.
Publicerat Oktober 29, 20169 yr 1 hour ago LGH sa: Japp! Helt rätt, S491 är det ju. Tack för rättning. Det är lugnt - gillar inte att vara besserwisser men kände att det var något som inte riktigt stämde där. För övrigt har jag haft just en S491 i 222rem - äckligt trevlig liten bössa. Synd att man sålde den Mvh Joacim
Publicerat Oktober 29, 20169 yr Vilken fin bössa, tror jag har sett den bilden förut! Det måste ha varit något riktigt viktigt på väg in för att kränga den! Har själv sedan några veckor tillbaka en L461 i .222 Rem från 1972 som jag köpte av den enda ägaren. Den är på vippen till för lätt för att jag ska kunna skjuta OK med den...
Publicerat Oktober 31, 20169 yr Författare Och nu till den stora frågan ang bössbygget. Ska man kosta på Blueprint? Motivera gärna svaren. Mvh// J
Publicerat Oktober 31, 20169 yr 1 hour ago Kongratul sa: Och nu till den stora frågan ang bössbygget. Ska man kosta på Blueprint? Motivera gärna svaren. Mvh// J Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk heter det. Jag har både blueprintade lådor och icke blueprintade och jag märker ingen skillnad,för att det ska spela roll så måste man nog pyssla med bänkskytte i den högre skolan. För oss som skjuter med benstöd under praktiska förutsättningar är det egalt,jag kommer för min del inte att blueprinta fler lådor. /Mike
Publicerat Oktober 31, 20169 yr 7 hours ago Mad Mike sa: Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk heter det. Jag har både blueprintade lådor och icke blueprintade och jag märker ingen skillnad,för att det ska spela roll så måste man nog pyssla med bänkskytte i den högre skolan. För oss som skjuter med benstöd under praktiska förutsättningar är det egalt,jag kommer för min del inte att blueprinta fler lådor. /Mike +1