Publicerat Oktober 30, 20169 yr Jag har en gård som är 1,5 hektar stor med skog och åkermark. Det är för lite för att det ska ingå i jaktvårdsområdet här. Jag skulle vilja jaga räv för det finns det gott om. Vet någon om jag får göra det på min mark? Gården ligger inte i tätort.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Jag kom med i jaktvårdsområdet här på 1hektar tomt, varken skog eller åker ingår. Har du frågat och fått avslag? Själv sade jag bara att jag ville nita lite räv och freda hönshuset på gården, det blev dom ju bara nöjda med och jag fick gå med i jaktlaget.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Det är väl inget som hindrar att du jagar räv. Men det är väl alltid någon som har ont av det så prata med grannarna så dom vet vad du pysslar med. Thommy
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Författare 7 minutes ago 6.5x55SM sa: Jag kom med i jaktvårdsområdet här på 1hektar tomt, varken skog eller åker ingår. Har du frågat och fått avslag? Själv sade jag bara att jag ville nita lite räv och freda hönshuset på gården, det blev dom ju bara nöjda med och jag fick gå med i jaktlaget. När jag flyttade hit frågade jag men fick nobben. Ingen jaktbar mark sa dom men vi har rådjur, räv och älg in på knuten för det går en viltstig i min skogstapp.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Författare 2 minutes ago thjona sa: Det är väl inget som hindrar att du jagar räv. Men det är väl alltid någon som har ont av det så prata med grannarna så dom vet vad du pysslar med. Thommy Tror inte det är problem för grannarna vill oxå ha bort rävarna. Finns ett gryt bara ett par meter från gården. Men är det här med lagen jag inte riktigt vet hur det fungerar om man har rätt att jaga på egen mark.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr 38 minutes ago _tobbe_ sa: Tror inte det är problem för grannarna vill oxå ha bort rävarna. Finns ett gryt bara ett par meter från gården. Men är det här med lagen jag inte riktigt vet hur det fungerar om man har rätt att jaga på egen mark. Lagligheten är det inga problem med som jag ser det. Omdu däremot anlägger en åtel så kommer "lockande av vilt"med i bilden och då blir det känsligare. Du får försöka prata ihop dig med grannarna om det så kanske du får tillgång till större arealer Thommy
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Gnäller de för att du skjuter "deras" rävar så får du trycka upp en frusen räv på tvären där solen aldrig lyser på gnällspikarna De kan gnälla men det är inte olagligt. Visst, på sikt och på många sätt finns en vinst i att söka dialog osv men det finns inget hinder att du jagar på din mark samtidigt.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Författare Blir nog till att försöka ta rävarna. Har bara två ställen på gården jag kan sitta så ska göra bra platser och skydd att använda. Ett blir i garaget då jag har en vindslucka som jag kan använda för vak. Det andra blir vid en täcktkant där jag kan sitta och locka. Åtel blir det ingen då marken är för liten.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Locka får du inte göra.. men slänga upp ett fågelbord och mata talgoxarna med talg och späck kan du göra.. Rävar brukar vara förtjusta i att norpa talgbollar bland annat.
Publicerat Oktober 30, 20169 yr Författare 9 minutes ago vildmark sa: Locka får du inte göra.. men slänga upp ett fågelbord och mata talgoxarna med talg och späck kan du göra.. Rävar brukar vara förtjusta i att norpa talgbollar bland annat. Ja locka kanske inte är så bra då jag lockar dom från grannmarkerna. Blir till att vaka.
Publicerat Oktober 31, 20169 yr Om du pratar med jaktlaget har jag svårt att se att de skulle ha nåt emot att du lockar in deras rävar och pangar, men såklart har du otur har halva laget rävstövare
Publicerat Oktober 31, 20169 yr Du får men som skrivits tidigare är det bästa om du för en dialog med jaktlaget
Publicerat Oktober 31, 20169 yr Äger du en bit skog eller åkermark inom området så kan dom ju inte avfärda dig med frasen att det inte är jaktbar mark! Det låter mest som ett desperat försök att försöka bli av med dig lättvindigt för huvva så hemskt om nån ny skulle komma med i laget å i värsta fall kanske t.o.m skjuta nåt av "deras" djur. Håller med de andra att du bör prata med vvo:t igen å förklara hur du tänker... Men jakträtt ha du på din egna mark så om dom är sådär griniga så ska dom skita fullständigt om du väljer att jaga på din markplätt också... Lycka till!
Publicerat Oktober 31, 20169 yr Enligt vad som tidigare sagts så har du full jakträtt på allt vilt som det är allmän jakttid på,ingen form av åtel får dock anläggas. Är grannarna griniga och inte samarbetsvilliga så varför ska du lida när du är i din fulla rätt. /Mike
Publicerat November 1, 20169 yr Räv borde väl inte vara något problem.... Som sagts innan så kanske någon med stövare blir putt. Se bara till att inte skjuta mer än marken bär. Med vänlig hälsning John