Publicerat November 1, 20169 yr Hej! Jag har en husqvarna 640 (8x57js) från 1951 med 98 system. Kommer denna kolv att passa? https://www.boydsgunstocks.com/ProductDetail/2f4081g04112_classic-husqvarna-mauser-large-ring-1-barrel-channel-pepper-laminate-finished Och är det någon sam har erfarenhet av dessa kolvar? Kan man bygga höj och sänkbar kolvkam på den kolven? Någon som har erfarenhet av att beställa boyds kolvar från USA? Leveranstid och fraktkostnad? Tacksam för svar! /Joakim
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Såg det nu... skeppar inte över 100 dollar... fan hur får man tag på en sån då?
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Hur vet man om man har civil eller militär pipprofil? Boyds hade ju båda varianterna så antar att man måste köpa rätt av de 2
Publicerat November 1, 20169 yr Du har en civil pipa eftersom du har en 640. Militära pipor är taperade dvs de blir tunnare i steg. Jag kan inte påminna mig att jag sett en enda civilt producerad HVA 98a med taperad pipa, med det sagt så betyder det bara att jag inte sett någon av de tre som förmodligen finns....... /T
Publicerat November 1, 20169 yr 640 t.o.m 1948 har en annan pipprofil där man med fördel kan använda "military barrel channel" då man kan passa in den snyggare. Efter 1948 passar #1 barrel channel nästan perfekt. I regel är det så
Publicerat November 1, 20169 yr Pipa t.o.m 1948 blir tunnare i steg och har rembygelfäste på pipan. Den blir bättre med "military barrel channel"
Publicerat November 1, 20169 yr Jo, den tidiga 640 har en "rakare" pipprofil, men den är inte taperad. Kolla på en m/96 eller militär Kar98 så set du vad tapering är. Vlken som passar bäst har jag inte en aning om, men vad som är militär pipprofil - det vet jag. /T
Publicerat November 1, 20169 yr Nog fan är den "taperad" om det ska heta så fint: den har mindre diameter framför rembygelfästet där det är lött fast på pipan: rembygelfästet bottnar mot ansatsen. Och den har mindre diameter framför fästet där siktet är laxat i. Kolla med ett skjutmått. Så mycket vet jag. Frågan var ju vilken kolv TS skulle köpa och där tänkte jag hjälpa honom lite. Vad som passar i vad med dessa bössor har jag efterhand fått et svagt hum om..
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Bössan är från 1951 så antar att #1 barrel channel passar fint? Det är iaf en sådan kolv jag ska ha eller? Så jag inte beställer fel...
Publicerat November 1, 20169 yr 1 minute ago Jocke Janmyr sa: Bössan är från 1951 så antar att #1 barrel channel passar fint? Det är iaf en sådan kolv jag ska ha eller? Så jag inte beställer fel... Förmodligen ja- skicka en bild på den