Publicerat November 1, 20169 yr Sökt tillstånd på en dämp nu för 204:an. Dämpen blir en RCC Carbon i kal 22 för jag vill kunna montera dämparen på min 22 Hornet som jag använder när det ska skjutas rådjur i tätbebyggt område. Tyst och smidigt. Tidigare så hade jag villkor för den här dämparen.. "Tillståndet gäller även klass 3 vid jakt på uppdrag av Norrtälje kommun" typ.. dvs jag kunde montera den på Horneten när det skulle jagas i samhälle. Pratade med tillstånd nu. Alla undantag måste tidsbegränsas! Så om jag önskade tillståndet för klass 3 så skulle det bli treårs licens.. Men jävla kötthuvuden!! Vari ligger vinsten i detta för myndigheten? Förutom det uppenbara att folk tvingas söka om samma skit var tredje år??
Publicerat November 1, 20169 yr Hur ofta förnyar du tillståndet för jakt i tätbebyggt område? Om jag fattar rätt så gäller villkoret för att detta ska kunna ske, det vore ju mer logiskt att licensen låg i fas med detta tillstånd. Och den dagen du inte ska skjuta mer i tätbebyggt område så ska väl även licensen dras in?
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Skottlossningstillståndet förnyas var tredje år. Hade jag valt tidsbegränsat nu så hade de gått in i PÄR-Tillstånd (Polisens Ärende blabla system) och kikat på tiderna för nuvarande skottlossningstillstånd. Samma sekund som mitt uppdrag upphör så står jag med en massa olagliga vapen och delar. Det ligger alltså i mitt intresse att så inte sker så skulle tillståndet återkallas så lär man se till att skicka in grejerna i god tid.. alt ta med skiten till jobbet så är det iaf i polisens förvar. Såg att det var lite rörigt ovan inlägg. Jag söker alltså nu licens på dämpen för klass 1-2 (!!!). Inget om klass 3. Handläggaren måste välja ur en lista, går inte att skriva i ngt själv så min lilla 204 dämp är alltså laglig att montera på en 9,3:a.. Allt enl tillstånd. Detta är urpuckat!
Publicerat November 1, 20169 yr Jamen Hip, har du missat att de faktiskt inte vill att du skall ha något som helst vapenrelaterat överhuvudtaget?! Litet i taget skall skruvarna dras åt, det mantrat har ju spelats sedan gullicenserna avskaffades även om det eskalerat de senaste åren.
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Verkar så.. jag kan inte fatta vad problemet är? Vari ligger den stora faran för samhället om jag får använda min dämpare på Horneten med? Det ÄR ju lagligt.. eller visst ja, självklart får jag använda den på Horneten men då måste jag söka om var tredje år.. 250 pix..
Publicerat November 1, 20169 yr Där har du svaret, 250 pix...det är en bra slant för att jävlas lite extra med någon. Vissa gör det gratis har jag hört...
Publicerat November 1, 20169 yr Måste varit längesen du sökte på något villkorat,detta har gällt länge Jag ser inte problemet,du vill ha dämp på 22H för rådjursjakt som är ett undantag i NVV för kommunskyttar,detta är att se som ett verktyg för specialverksamhet. Allt mitt som är villkorat är inget jag kommer behålla den dagen jag slutar jobba med detta,helt enkelt då jag inte kan använda prylarna privat rent lagligt,och vad det gäller kostnaden så well i de flesta brancher så kostar det pengar för att tjäna pengar /Mike
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Mmm rådjuren vi hanterar genererar inga pengar, inga inkomster.. Sista jag sköt var ett smaldjur med gammal trafikskada. Klockrent Hornetjobb för långt för hagel och jag hade förstört en friggebod med hagel. Jag har ...eller trodde att jag hade.. licens på den dämp jag sålde nu som dels inte var tidsbegränsad och dels medgav bruk i klass 3. Handläggaren hittade den licensen och där stod det klass 2 bara.. Tror hon kollade fel för på papperslicensen jag hade stod ett anteckningsfällt och där framgick att på uppdrag av kommunen osv så var klass 3 ok. Alltså gällde den klass 3 även och den var INTE tidsbegränsad. Förövrigt så sa hon att jag hade tre dämpare.. Lite oroande, har bara två.. Man andra klass 4 dämp är skön, inget tillverkningsnr där utan bara ett fabrikat angivet OCH inte heller den tidsbegränsad. Det var bättre förr..
Publicerat November 1, 20169 yr Så var det förr,jag har själv haft ett antal icke tidsbegränsade licenser på diverse udda prylar,nu är det stenhårt och dom är duktigt pålästa om vad som gäller så det går inte att snacka omkull dom. Därför är det idag bättre att ha många villkorade licenser än bara någon då det bara kostar 250:- vid förnyelse oavsett hur många licenser du har. /Mike
Publicerat November 1, 20169 yr 1 hour ago Hipshot sa: ............ Vari ligger vinsten i detta för myndigheten? Förutom det uppenbara att folk tvingas söka om samma skit var tredje år?? Att man slipper "rulla" alla undantagen årligen och kolla att det undantag du angivit fortfarande gäller. Då "vet man" att oaktat vilket kommer "alla" undantag att komma upp på bordet inom 3 år. En jaktkamrat fick förnyat sin pistollicens - en Sig P210 - på den står det "syfte jakt" trots att han sökte den på målskytte och har klubbintyg och hela konkarongen. Den bidde inte tidsbegränsad........ Nu lär det inte hålla att hävda det för hans del, men ett stort syfte med 3 års-licenserna är att just kunna rätta till fel och bli av med sånt man inte vill se ute längre. Som Ruger Mini.... En licnes som inte är tidsbegränsad har ju en turnaround på i sämsta fall 70-80 år. /T
Publicerat November 1, 20169 yr Författare 4 minutes ago pmt sa: Nu lär det inte hålla att hävda det för hans del, men ett stort syfte med 3 års-licenserna är att just kunna rätta till fel och bli av med sånt man inte vill se ute längre. Som Ruger Mini.... Nu hittar de ju frekvent nya spöken att förfasas över men vid detta laget torde väl ändå det mesta vara borta avseende Mini 14 osv? Mike.. I min värld så är det 250 pix per tillstånd.. så jag skulle torska på typ 1000 pix när det drar ihop sig till förnyelse.. Kommer du undan med en avgift??
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Undrar hur de ställer sig om jag går in med en ny ansökan på dämparen men nu i klass 3? Får jag två licenser på samma pryl? Där en är villkorad? Ska fan testa det..
Publicerat November 1, 20169 yr 5 minutes ago Hipshot sa: I min värld så är det 250 pix per tillstånd.. så jag skulle torska på typ 1000 pix när det drar ihop sig till förnyelse.. Kommer du undan med en avgift?? Titta på polisens hemsida där framgår att det kostar 250:- för förnyelse av villkorade oavsett antal licenser. Pröjsade själv 250:- i somras för mina 5. /Mike
Publicerat November 1, 20169 yr Författare Fan.. då är det skillnad, då lär jag söka om på dämparen när jag får den!
Publicerat November 1, 20169 yr 1 minute ago Hipshot sa: Mad Mike Behöver vård Kan knappast komma som en nyhet för dig /Mike
Publicerat November 1, 20169 yr 3 minutes ago Hipshot sa: Nu hittar de ju frekvent nya spöken att förfasas över men vid detta laget torde väl ändå det mesta vara borta avseende Mini 14 osv? Det finns massor som finns ute på licens i dag som man inte skulle få på om du sökte i dag - H&K 740 tex. Förutom alla uppenbara felaktiga. Det finns ett knippe Colt halvisar i klass2 på jaktlicenser - det är i klartext civila M16 men det begrep man inte när de beviljades. Dessa kommer man nu inte åt..... Jag har en kompis som för en herrans massa år sedan i vredesmod för att man konstrade ansökte om en halutomatisk studsare model MAG fabrikat FN i kaliber 7,62x51. Den blev beviljad, utan begänsning i magasinskapaciteten. Så han fick jaktlicens på en ksp/58....... Mini14 hade man en röra med för att man själva beviljade licenser efter att man sagt att den var förbjuden. Det var de man slogs om. Har du en licens innan det datumet så får man det långt svårare att plocka den av dig. /T
Publicerat November 1, 20169 yr Författare 1 minute ago pmt sa: Så han fick jaktlicens på en ksp/58....... HELT JÄVLA UNDERBART!! En bild av din polare med ksp på älgjakt torde vara total förnedring av polisens tillståndsavdelning
Publicerat November 1, 20169 yr 13 minutes ago Hipshot sa: HELT JÄVLA UNDERBART!! En bild av din polare med ksp på älgjakt torde vara total förnedring av polisens tillståndsavdelning Han tog licensen och travade upp till dåvarande polischefen i kommunen och la den på bordet och frågade ytterst vänligt varför han kunde på licens på en kulspruta men inte en 222a för att han redan hade en 22LR. Det tog önskad skruv kan jag säga....... Han fick alla sina licenser med vändade post efter den manövern. En fotostatkopia på licensen satt sedan dess inramad i hallen där han bodde till alla besökares ohöljda glädje. /T
Publicerat November 1, 20169 yr 2 hours ago Hipshot sa: Sökt tillstånd på en dämp nu för 204:an. Dämpen blir en RCC Carbon i kal 22 för jag vill kunna montera dämparen på min 22 Hornet som jag använder när det ska skjutas rådjur i tätbebyggt område. Tyst och smidigt. Tidigare så hade jag villkor för den här dämparen.. "Tillståndet gäller även klass 3 vid jakt på uppdrag av Norrtälje kommun" typ.. dvs jag kunde montera den på Horneten när det skulle jagas i samhälle. Pratade med tillstånd nu. Alla undantag måste tidsbegränsas! Så om jag önskade tillståndet för klass 3 så skulle det bli treårs licens.. Men jävla kötthuvuden!! Vari ligger vinsten i detta för myndigheten? Förutom det uppenbara att folk tvingas söka om samma skit var tredje år?? 250ke varje gång? Du får fakturera kommunen.
Publicerat November 1, 20169 yr Har du redan fått tillstånd behöver du inte ansökan om. Anledningen är att du har fått ett gynnande förvaltningsbeslut och det skall stå fast så länge beslutet inte helt uppenbart är alldeles skevt. Med alldeles skevt menar jag en handläggare som gått beserk och beviljade en 88mm kanon för avlivning av fällfångat vilt. Att PM har skaffat nya rutiner kring beviljande av nya licenser skall inte påverka din redan bevijlade licens.