Publicerat November 2, 20169 yr Idag har jag höjt min kolvkam med en tjock läderbit och lite tejp. Nu såg jag reklam för denna: http://www.bearskin.se/sv/artiklar/bearproof-precision.html som väl ser lite snyggare ut. Är det någon som har provat och kan lämna ett omdöme? Är det nåt att ha? edit: ser att jag skrivit fel i rubriken. Bearproof ska det förstås vara.
Publicerat November 2, 20169 yr Jag köpte ett Beartooth kolvkamskit som är som en strumpa med olika inlägg kostade 300kr, det funkar heltklart. Det ända jag tyckte var lite dåligt var att om man höjer mycket och har inläggen centrerade över kolvkammen så flyttar man ju även huvudet i sidled och då blir kornet helt off...
Publicerat November 2, 20169 yr 3 minutes ago Svenstorparn sa: Jag köpte ett Beartooth kolvkamskit som är som en strumpa med olika inlägg kostade 300kr, det funkar heltklart. Det ända jag tyckte var lite dåligt var att om man höjer mycket och har inläggen centrerade över kolvkammen så flyttar man ju även huvudet i sidled och då blir kornet helt off... Är inte det ren fysik att det blir så? Dvs omöjligt att komma ifrån under de premisser du beskriver
Publicerat November 2, 20169 yr Haha visst är det så, egentligen är det bara att lägga över dom lite mera på andra sidan kolven men då ser det inte estetiskt snyggt ut
Publicerat November 2, 20169 yr 3 hours ago Sun Flower sa: Idag har jag höjt min kolvkam med en tjock läderbit och lite tejp. Nu såg jag reklam för denna: http://www.bearskin.se/sv/artiklar/bearproof-precision.html som väl ser lite snyggare ut. Är det någon som har provat och kan lämna ett omdöme? Är det nåt att ha? edit: ser att jag skrivit fel i rubriken. Bearproof ska det förstås vara. Har denna lösning på en av mina studsare och kan bara säga att den är sjukt bra. dock gjorde jag det själv med kydex och kardborre från biltema, betalade 150 istället för 700 som du har i länken. oavsett så blev det mycket bra
Publicerat November 2, 20169 yr Själv använder jag en sån här och är väldigt nöjd med den. Kanske inte lika lättjusterad som bearproofen men jag hamnar helt rätt med den som den är. Går även bra att ta ur slutstycken med den monterad (fick dock testa mig fram lite för att hitta rätt läge för det). Gillar även att det är lite dämpat/mjukt mot kinden också. http://www.jaktkit.com/sv/kolvkamshojare/23-kolvkamshojare-raptor.html
Publicerat November 2, 20169 yr Författare Den där neoprenmodellen har jag testat som kolvförlängare och den var kass. Den kändes sladdrig och fastnade bara i kläderna vid anläggning. Kanske funkar bättre som höjning... 10 hours ago Alex123 sa: Har denna lösning på en av mina studsare och kan bara säga att den är sjukt bra. dock gjorde jag det själv med kydex och kardborre från biltema, betalade 150 istället för 700 som du har i länken. oavsett så blev det mycket bra Det där låter intressant. Har de kydex också på Biltema? Eller var köper man det? Hur funkar det, skär man till, värmer och böjer till, eller? Har du möjlighet att posta en bild? Jag fick också ett tips om en bra kolvmakare som tar mått och snickrar till, så jag ska väl kolla upp det spåret också.
Publicerat November 2, 20169 yr Vad som är bäst som kolvkamshöjare beror mycket på hur man använde bössan. Själv vill jag ha något som inte "sticker ut" och kan fastna då jag oftast bär bössan i en vorn-ryggsäck. Kydexlösningen som nämts är vad jag använder, finns att köpa hos vissa knivmakarfirmor, inte så dyrt per kolvkam men kan kosta litegrann i minimistorlek (brukar måsta köpa så det räcker till mer än en) och frakt. Finns fina instruktioner på nätet om hur man värmer och använder det. (Klipp ut lämplig storlek, värm i ugn, forma på kolven. Sen på med kardborre köpt på till exempel clasolsson). Jag lindar sedan hela lösningen med benlinda för hästar köpt på biltema för att inte några kanter ska fastna i ryggsäcken. Benlindan är samma material som i cammotejparna som sälj för tio gånger priset. Om jag inte haft problem med att saker sticker ut så skulle jag definitivt ha skaffat en kalix kolvkam istället (var på halva priset vid en utförsäljning här något halvår sedan)
Publicerat November 3, 20169 yr 12 hours ago Sun Flower sa: Den där neoprenmodellen har jag testat som kolvförlängare och den var kass. Den kändes sladdrig och fastnade bara i kläderna vid anläggning. Kanske funkar bättre som höjning... Det där låter intressant. Har de kydex också på Biltema? Eller var köper man det? Hur funkar det, skär man till, värmer och böjer till, eller? Har du möjlighet att posta en bild? Jag fick också ett tips om en bra kolvmakare som tar mått och snickrar till, så jag ska väl kolla upp det spåret också. Köpte kydex Från Mixfishing, enkelt att med varmluftspistol forma som man vill. man klipper ut det med vanlig sax. bara att göra en pappersmodell för att se att det ser vettigt ut sen är det bara att klippa ut http://mixfishing.se/knivmaterial/kydex/kydex/kydex-svart-33-mm.html Kardborre http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Ovrigt/Kardborrband-2000034649/