Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lagen, slug i dubbelpipigt

Featured Replies

Publicerat

tja, nu får man ju skjuta med slug i enkelpipipa hagelgevär

vad skulle behövas för att få det att gälla för dubbelpipiga med?

krävs ju att man kollar samskjutningen, men annars så finns det inga nackdelar och man har då en bra dubbelstudsare för vildsvinsjakten

Publicerat

Att NVV och Svenska Jägareförbundet kommer fram till den slutsatsen med...... Men det lär de senare knappast göra i vare sig denna kungens eller kronprinsessans tid så det kommer aldrig att ske.

Personligen är jag faktiskt i denna fråga ganska mycket överens med förbundet (vilket förvånar mig ofantligt mycket faktiskt) - det är ganska bra att det är begränsat, jag har sett på tok för mycket dumheter på jakter.......

/T

Publicerat

Skjuts det på för långa håll eller vilka "dumheter" ha du sett då PMT? Är det extremare "dumheter" vid jakt med slug? Jag ha sett "dumheter" med vanlig kulammo och vid jakt med hagel också men dessa får användas i dubbelpipiga vapen... Allt handlar om omdöme å respekt för djuren vilket tyvärr vissa saknar...

Ett litet sidospår i samma ämne med slugs är det märkliga faktumet att man bara få jaga just friska grisar, dov å mufflon. Jag ha aldrig förstått anledningen till att det är just dessa vilt å inte t.ex kronhjort, älg och rådjur också. (Varför man nu skulle jaga rå med slug, men ni förstår hur jag menar...) 

Publicerat

Att det delas gott & blandat utan att kontrollera inskjutning och träning säger ju bara att personerna är idioter. Det finns ju folk som kör gott & blandat även på kulsidan. Det är inget fel på slugs om man har lite mellan öronen. 

Publicerat
1 minute ago Tuffhund sa:

Att det delas gott & blandat utan att kontrollera inskjutning och träning säger ju bara att personerna är idioter. Det finns ju folk som kör gott & blandat även på kulsidan. Det är inget fel på slugs om man har lite mellan öronen. 

Det var nu inte det som var frågan, frågan är hur vi som kollektiv klarar av att hantera det. Och det är verkligen inte alls bra..... Och då får man inte behålla sina leksaker som bekant.

/T

Publicerat

Ett problem i sammanhanget är att det skjuts en "kula" ur ett hagelvapen.

Många tror då efter att förhoppningsvis kontrollerat precision och ev samskjutning i en exempelvis kombi eller drilling att det är ytterligare ett komplement i form av ett kulvapen och skjuter på tok för långa avstånd.

Måhända att precision och samskjutning är ok men anslagsenergi och framförhållning är långt ifrån densamma.

Skjuts det på hagelhåll så fungerar det men drar det iväg i avstånd så blir strulpotentialen på tok för stor. Med onödiga skadeskjutningar och eftersök som följd.

Som PMT ovan skriver så är vildsvinen (grisar har vi i ladugården) ett vilt och ska förvaltas därefter.

Publicerat
  • Författare

rådjur kan jag tänka mig för att,

är man på vildsvinsjakt med slug i kan man skjuta rådjur om det är ok för jakten i sig och då med slug, det fungerar i varjefall rent praktiskt

Publicerat

Json och PMT

Det ni nu anför som argument gäller som jag ser det precis lika mycket för en halvautomat som för en kombi. 

Publicerat
1 hour ago henke67 sa:

Json och PMT

Det ni nu anför som argument gäller som jag ser det precis lika mycket för en halvautomat som för en kombi. 

Fast med den lilla skillnaden att man inte "drabbas" av att någon prackar på dig saker som inte lirar med de vapnen.

/T