Publicerat November 2, 20169 yr tja, nu får man ju skjuta med slug i enkelpipipa hagelgevär vad skulle behövas för att få det att gälla för dubbelpipiga med? krävs ju att man kollar samskjutningen, men annars så finns det inga nackdelar och man har då en bra dubbelstudsare för vildsvinsjakten
Publicerat November 2, 20169 yr Att NVV och Svenska Jägareförbundet kommer fram till den slutsatsen med...... Men det lär de senare knappast göra i vare sig denna kungens eller kronprinsessans tid så det kommer aldrig att ske. Personligen är jag faktiskt i denna fråga ganska mycket överens med förbundet (vilket förvånar mig ofantligt mycket faktiskt) - det är ganska bra att det är begränsat, jag har sett på tok för mycket dumheter på jakter....... /T
Publicerat November 3, 20169 yr Detta är en populär post. Kan hålla med. Men lite annorlunda med kombi. De är i min mening betydligt mer lämpade.
Publicerat November 3, 20169 yr Skjuts det på för långa håll eller vilka "dumheter" ha du sett då PMT? Är det extremare "dumheter" vid jakt med slug? Jag ha sett "dumheter" med vanlig kulammo och vid jakt med hagel också men dessa får användas i dubbelpipiga vapen... Allt handlar om omdöme å respekt för djuren vilket tyvärr vissa saknar... Ett litet sidospår i samma ämne med slugs är det märkliga faktumet att man bara få jaga just friska grisar, dov å mufflon. Jag ha aldrig förstått anledningen till att det är just dessa vilt å inte t.ex kronhjort, älg och rådjur också. (Varför man nu skulle jaga rå med slug, men ni förstår hur jag menar...)
Publicerat November 3, 20169 yr Detta är en populär post. 3 hours ago HuggyBear sa: Skjuts det på för långa håll eller vilka "dumheter" ha du sett då PMT? Är det extremare "dumheter" vid jakt med slug? Jag ha sett "dumheter" med vanlig kulammo och vid jakt med hagel också men dessa får användas i dubbelpipiga vapen... Allt handlar om omdöme å respekt för djuren vilket tyvärr vissa saknar... Grisen ses hos ganska många markägare som ett rent skadedjur. På en hageljakt delar man ut lite "gott & blandat" i form av blandade snärpor eller slugg ur en påse "i fall det kommer en gris" till alla som är där.... Det är ett satans ofog. Grisen må göra skada på jordbruket - men det är och förblir ett levande vilt och ska banne mig respekteras som ett sådant. På den punkten kommer jag aldrig att ge med mig. 3 hours ago HuggyBear sa: Ett litet sidospår i samma ämne med slugs är det märkliga faktumet att man bara få jaga just friska grisar, dov å mufflon. Jag ha aldrig förstått anledningen till att det är just dessa vilt å inte t.ex kronhjort, älg och rådjur också. (Varför man nu skulle jaga rå med slug, men ni förstår hur jag menar...) Formellt sett är det för att de blev tillåtna på dessa vilt för jakt i hägn. Älg och kron är jag däremot skeptisk till att bruka slug på - det är ganska mycket mer kroppshydda på de vilten...... Rå - tja, jag förstår nu inte varför någon skulle vilja jaga rå med slug men visst, det är lite ologiskt. /T
Publicerat November 3, 20169 yr Att det delas gott & blandat utan att kontrollera inskjutning och träning säger ju bara att personerna är idioter. Det finns ju folk som kör gott & blandat även på kulsidan. Det är inget fel på slugs om man har lite mellan öronen.
Publicerat November 3, 20169 yr 1 minute ago Tuffhund sa: Att det delas gott & blandat utan att kontrollera inskjutning och träning säger ju bara att personerna är idioter. Det finns ju folk som kör gott & blandat även på kulsidan. Det är inget fel på slugs om man har lite mellan öronen. Det var nu inte det som var frågan, frågan är hur vi som kollektiv klarar av att hantera det. Och det är verkligen inte alls bra..... Och då får man inte behålla sina leksaker som bekant. /T
Publicerat November 3, 20169 yr Ett problem i sammanhanget är att det skjuts en "kula" ur ett hagelvapen. Många tror då efter att förhoppningsvis kontrollerat precision och ev samskjutning i en exempelvis kombi eller drilling att det är ytterligare ett komplement i form av ett kulvapen och skjuter på tok för långa avstånd. Måhända att precision och samskjutning är ok men anslagsenergi och framförhållning är långt ifrån densamma. Skjuts det på hagelhåll så fungerar det men drar det iväg i avstånd så blir strulpotentialen på tok för stor. Med onödiga skadeskjutningar och eftersök som följd. Som PMT ovan skriver så är vildsvinen (grisar har vi i ladugården) ett vilt och ska förvaltas därefter.
Publicerat November 3, 20169 yr Författare rådjur kan jag tänka mig för att, är man på vildsvinsjakt med slug i kan man skjuta rådjur om det är ok för jakten i sig och då med slug, det fungerar i varjefall rent praktiskt
Publicerat November 3, 20169 yr Json och PMT Det ni nu anför som argument gäller som jag ser det precis lika mycket för en halvautomat som för en kombi.
Publicerat November 3, 20169 yr Detta är en populär post. 32 minutes ago grym sa: rådjur kan jag tänka mig för att, är man på vildsvinsjakt med slug i kan man skjuta rådjur om det är ok för jakten i sig och då med slug, det fungerar i varjefall rent praktiskt Är man på vildsvinsjakt så är det bättre att ta sin studsare då den har enbart fördelar och inga nackdelar jämfört med en slugbössa, och den är utmärkt till rådjur. Med det sagt så är jag för att tillåta slugs i kombivapen och på fler viltarter.
Publicerat November 3, 20169 yr 1 hour ago henke67 sa: Json och PMT Det ni nu anför som argument gäller som jag ser det precis lika mycket för en halvautomat som för en kombi. Fast med den lilla skillnaden att man inte "drabbas" av att någon prackar på dig saker som inte lirar med de vapnen. /T