Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagaktiva grisar??

Featured Replies

Publicerat

Hallo alla blödiga!! :)

Var på jakt i helgen i mellersta Skåne. Tanken var att jaga allt enligt tabell...sköt dock inget på grund av lite jägare samt lite oflyt! På vär ut till marken såg vi ett gäng "obrydda" grisar bredvid vägen, både vuxna och småttingar. Klockan var närmare 09.00.

Senare i dagens sista såt (14.00) såg man ett gäng grisar som gick rakt ut över det skånska öppna landskapet(grannmarken), men dessa grisar kom från tät sammanhängande granskog, åtskilliga hundra(kanske tusen) hektar. Ett tiotal grisar varav de flesta var över 100 kg gränsen enligt skyttarna..

Normalt för grisar?? Knappast. Någon som upplevt något liknande?? Kanske beror det på allt tätare stammar...

Tat lugnt i skogen!

RG :o

Publicerat

Kör lastbil i Skåne i gristäta områden Bla runt St Olof och christinehov. Ser ofta grisar mitt på dagen.

Publicerat
  • Författare

Hej igen!

Jag känner till atrt grisarna egentligen, historiskt sett, är dagaktiva djur.. Men detta beteende har förändrats hos svinen till att bli mera nattaktiva, säkrare så. Men att grisarna är ute o springer på öppna fält under dagtid borde ju vara  ett tecken på en hyfsat generös stam!

Eller?

RG

Publicerat

Tittade på grisar för 5 minuter sedan, har ca 150 meter mellan hemma kontoret och närmsta åtel. ;D En sugga med tre årssvin. Upplever också att vissa inivider rör sig mer på dagarna, speciellt grupper med ungsvin som är hungriga jämt.

Publicerat
  • Författare

Jaså!!

Du kanske ska börja vakjaga på dagtid och arbeta på nattetid.. ;)

Eller vad tror Du?

RG

Publicerat

Jag kan kanske ta en på lunchen :P

MVH

Publicerat
  • Författare

Det tycker jag! Lycka till..

Själv ska man just åka iväg för en dags drevjakt - se om det finns några grisar eller annat klövvilt, viktigt att även inventera med bössan ngn gåång ;)

MVH / RG