Publicerat April 23, 200521 yr Har en liten fråga om bävertänder. Skulle vilja montera en uppsättning bävertänder och är lite osäker på om man ska bleka tänderna efter man har kokat och tagit ut de ur kraniet. Vilket blir snyggast på en sköld?, eller vad är tradition? Har inte i det här sammanhanget inte så stor erfarenhet av troféhantering.
Publicerat April 24, 200521 yr Du ska absolut inte bleka dem. Tänderna har ju en vacker guldgul/brun färg som skall sparas. Se till att fylla tänderna med nåt bra. Är mycket svårt att hindra tänderna från att spricka efter nåt år. Jag har inte lyckats. Kanske om man fyller dem med superlim?
Publicerat April 24, 200521 yr Ok! Jag tror att jag ska prova ha i paraffin, brukar ha det till vildsvinsbetar. Det brukar hindra de från att spricka. Det var blekningen jag var osäker på. Tackar för rådet! En liten fråga till. Till vildsvinsbetar brukar man ha eklöv i silver som täcker rötterna när betarna monteras på skölden, vad har man till bävertänderna, eller täcker man inte rötterna alls på dem?
Publicerat April 24, 200521 yr jag har också hört det där om paraffin ...har också hört talas om en lack som eter Saponlack som vist drar in och härdar i tanden ska försöka kolla upp lite till.
Publicerat April 24, 200521 yr Paraffin fungerar bra till vildsvinsbetar, jag har inte upplevt att de spricker. Hemligheten är att paraffinet inte får vara för hett. Det ska vara så varmt att det nätt o jämnt smälter i kastrullen. Du råkar inte veta om man ska dölja rötterna med någon typ av dekoration? ???
Publicerat April 25, 200521 yr Jag använder 2-komponents lim i tanden och lackar sedan med tidigare nämnt lack dvs Saponlack! Parafin har jag ingen bra erfarenhet av....
Publicerat April 25, 200521 yr Jag har inte täckt rötterna med något alls. Bara filat till dem så det blir prydligt. Har fyllt med parrafin flera ggr. Tänderna spricker ändå efter ett tag- Att lacka dem lät som en intressant ide.
Publicerat April 26, 200521 yr >Martin Vad säger du, har du inte fått ut allt ur tanden?? Den måste var kliniskt ren inuti...
Publicerat April 26, 200521 yr Hylsan Jodå de är rena men tänderna spricker efter ca ett år ändå. Tyvärr... Kanske om man gnider ur dem med sprit så de blir riktigt rena.
Publicerat Juni 28, 200520 yr har en hel bäverskalle med alla tänder kvar på den fylla jag tänderna med vanligt sterin sen smält lim (limpistol) och dom är hela än