Publicerat November 8, 20169 yr Jag har varit i kontakt med en vapenhandlare i England och funderat på hagelbössa. Problemet är att jag inte någon stans kan hitta bra uppgifter på kostnaden för import och frakt. När handlaren dessutom skriver "Hi Johan, It isn't a big project but it can be quite expensive. I have exporter wh o can get the gun to you. Do you have a dealer with an import licence." ....så uppstår både frågor och eventuellt habegär? Någon som vet vad som krävs i tillstånd och pengar?
Publicerat November 8, 20169 yr Inom EU så tull blir det inte, du betalar engelsk moms (om du hadlar själv - via svensk firma svensk moms). Frakt vetefasen.
Publicerat November 8, 20169 yr Har hämtat bössor från england och det behöver varken vara krångligt eller jättedyrt. Pundet är lågt nu och jag förmodar att du söker något udda lite roligare varför det kan vara värt det. du behöver söka vanlig licens samt ansökan om permanent införseltillstånd (bifogas licensansökan, kostar inget extra). När du fått papprena skickar du dessa till säljaren (ta kopia först) som ansöker om dito exporttillstånd, tror jag gav 5-6hundra för detta tillstånd inkl hantering, tog ca 2v.. Du betalar bössan med engelsk moms om du köper privat. Jag gav 3000 spänn för flygfrakt från uk för en hagelbock. Detta var en kostnad som varierade kraftigt mellan olika handlare.. allt mellan 1500 och 7000kr fick jag offert på. När säljaren frågar om handlare med inköpstillstånd blir jag osäker, skulle de strypt möjligheten att skicka till privatperson senaste tiden? jag ser inget problem att ta en bössa från england, det är lite dyrare frakt och en extra blankett för dig.. kan du göra en bättre/roligare affär där så tycker jag det är dumt att avstå.
Publicerat November 8, 20169 yr Författare Ok! Tack för ett uttömmande svar. Då ska jag kolla upp lite mer. Jag söker egentligen inte något jättespeciellt men de har otroligt mycket hagelbössor i England. En sådan till exempel http://m.gunstar.co.uk/miroku-mk38-gd5-12g/Shotguns/874011 som vår generalagent verkar helt ointresserad av att ta in. OM de skulle göra det skulle det också bli betydligt dyrare.
Publicerat November 9, 20169 yr Inom EU betalar du ursprungslandets moms i förekommande fall inte alls på begagnade varor, dock är nya varor en aning annorlunda. Frakten kan du med fördel låta Harry Gordon ( harry@hgss-global.co.uk ) hantera, du får räkna med cirka 2500 kr eller däromkring + evt försäkring. Införsel till Sverige kan behöva gå genom en vapenhandlare, nya EU-regler är ganska tvingande på den punkten. Och nej, det är inte import till Sverige då det är inom EU. /T