Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris

Featured Replies

Publicerat

Hade återkommande gris på , två stammar som jag tjärade under sommaren, början av hösten så har det varit helt tomt! Det finns majs, viltpellets havre som e smaksatts med div.. men icke.. ska tillägga att dett är i en mindre ravin i en bokskog... gör nu majsbomb o hoppas på lite rörelse.. någon som vart med om detta och kanske har några ider..? Detta är ca 2,5 mil söder om Kungsbacka...

Publicerat

Nyckfulla djur, de har hittat bättre platser att hålla till på. Alternativt har de blivit jagade i början på hösten och bytt område. Inga konstigheter egentligen. 

Publicerat

Jag upplever att grisarna har olika hemområden beroende på årstid. De håller gärna till i vassarna kring ån häromkring sommartid. Vintertid söker de sig till tätare skogar. 

Publicerat

Säkerligen blivit störda och jagade ett par gånger för mycket då brukar de dra.

Publicerat

Hemma har det skjutis gris på åtel och efter ca 10 min. har dom kommit tillbaka, så då vart en till skjuten och efter en stunds mindre väntan så var dom tillbaks igen. Så det är skillnad på olika. 

Publicerat

Stor skillnad på att vaka å att sätta tryck med hundar...

Publicerat
37 minutes ago donking121 sa:

Stor skillnad på att vaka å att sätta tryck med hundar...

Jo men om ts jagar med hund eller på åtel framgår väll inte vad jag kan se? 

Publicerat

på ena marken här håller sig grisarna i ca 1-2 månader på varje ställe sedan flyttar dom på sig och återkommer sedan till samma ställe ett halvår senare.

på den andra marken är dom hela sommaren på samma ställe ( i närheten av åteln ) och flyttar över vintern. här finns inga bara skog så kanske därför dom gör så på den andra marken finns majs och annat gottigt som dom flyttar med under tiden dom olika fälten mognar

• 3 months later...
Publicerat

Enligt min begränsade erfarenhet verkar grisen vara lite av en nomad. Vi är ett par som jagar på åtel och under augusti till november har vi gris, övriga månader är förekomsten rent sporadisk. Vi har även testat med hund (på markerna runt åteln) med negativt resultat, grisen verkar ha försvunnit till förmån för andra betesmarker. Vore intressant att "tagga" en gris eller två och följa deras förflyttningar under ett år, misstänker att de rör sig över stora arealer. Är ingen expert vad gäller gris-jakt men eftersom beståndet i mina trakter ökar exponentiellt per år så är jag naturligtvis intresserad av möjligheterna.