Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Böcker om hagelskytte o bössor

Featured Replies

Publicerat

Som titeln.

Tips om böcker,författare och vart dessa kan hittas.:)

Publicerat

Jag har väl bortåt 30 hyllmeter med böcker om hagelbössor och hagelskytte..... Vad vill du läsa om? Och vilka språk kan du läsa?

T

Publicerat
  • Författare

Läser svenska och engelska intresserad av skjutekniker.

Har bara läst P-O s jaktskytte bok och ngn engelsk peka på målet....  Sedan Flodmans bok samt ngr andra som hittats på biblan...

Publicerat

Ok. Vi börjar med skyttet.....

Börja förslagsvis med Charles Lancaster "The Art of Shooting", lite gammal men det är den första seriösa boken om just flyktskytte.

Robert Churchill "Game Shooting" är orginalet för Ruffer (Peka på målet är den enda mig veterligen på svenska) mfl som räknas som hans lärjungar. Orginalet för Churchill instinctive shooting.

Percy Stanbury / Leslie Carlisle "Clay shooting", "Shotgun markmansship" mfl, orginalet för Stanbury style.

Annars tycker jag att Chris Batha är läsvärd.

Ovan hittar du förmodligen enklast via abebooks.

Sedan har du Knöppels Jaktskyttekonsten, lite gammaldags med dagens mått mätt men lite av en svensk klassiker. Läge att förfasas om bekrivningen om träkvalitet kanske om man är lite känsligt lagd.....

/T

Publicerat

Är det inte en på vapentidningen som skrivit en liten bok i ämnet också? :whistling:

Kanske mer om själva bössan än om skyttet...

Publicerat

Jo, men den handlar om vapnet. Eller kanske förr som en enklare introduktion till hagelvapnet. Inte flyktskyttet i första hand.

Den finns på bokus och är inte speciellt svår att springa tag i, så den är liksom inte direkt svårfunnen. 

T

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago pmt sa:

Ok. Vi börjar med skyttet.....

Börja förslagsvis med Charles Lancaster "The Art of Shooting", lite gammal men det är den första seriösa boken om just flyktskytte.

Robert Churchill "Game Shooting" är orginalet för Ruffer (Peka på målet är den enda mig veterligen på svenska) mfl som räknas som hans lärjungar. Orginalet för Churchill instinctive shooting.

Percy Stanbury / Leslie Carlisle "Clay shooting", "Shotgun markmansship" mfl, orginalet för Stanbury style.

Annars tycker jag att Chris Batha är läsvärd.

Ovan hittar du förmodligen enklast via abebooks.

Sedan har du Knöppels Jaktskyttekonsten, lite gammaldags med dagens mått mätt men lite av en svensk klassiker. Läge att förfasas om bekrivningen om träkvalitet kanske om man är lite känsligt lagd.....

/T

Tack precis vad jag behöver! 

Rakt o direkt 

Publicerat
  • Författare

breaking clays eller the instinctive shoot?

Publicerat

Båda.

T

Publicerat

Jag gillar också Batha och har bägge nämnda böcker, för en nybörjare kände jag att instinctive shot gav mer då jag läste dem, men jag har tänkt läsa dem igen nu när man kanske kan klassificeras som halvnybörjare.

Jag rekommenderar också mastering the double gun, även om det är en dvd och inte en bok. Det är med Chris Batha och Bruce Scott, där de kort går igenom grunder i bl.a. vad man kollar på begagnade bössor, inpassning och olika skjuttekniker på olika mål. Den tycker jag gav mig jättemycket utöver att den bara är intressant.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Fick Chris Batha the instincive shot i julklapp av min hustru:wub:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Läst denna bok nu och söker nästa.... Även tittat på Youtube med Chris Batha mkt enkelt o positiva tips. 

Publicerat

Vart köpte du boken? Väntar på att Bokus ska få fingrarna ur prutten och skicka hem en liten bok om hagelvapen så jag kan börja läsa.

Publicerat
6 hours ago andershermansson7 sa:

Läst denna bok nu och söker nästa.... Även tittat på Youtube med Chris Batha mkt enkelt o positiva tips. 

Sök på Michael Yardley med.... Hans verk kan hittas beggade på www.abobooks.co.uk.

/T

Publicerat
  • Författare

Adlibris där hittate frugsn boken 

Publicerat
  • Författare
6 hours ago pmt sa:

Sök på Michael Yardley med.... Hans verk kan hittas beggade på www.abobooks.co.uk.

/T

Skall kollas upp!  Tackar för råden :)

Publicerat

Lägg hellre pengarna på ammo och duvor...

Hagelskytte kan man inte läsa sig till.

I min ungdom anmälde jag mig till en dag med en kringresande instruktör på banan.

Först teori sedan tejpade han fast lite kartong på kolven innan vi började skjuta.

Före kursen så låg jag på 20-25 träff, efteråt runt 15.....

Fick inte ordning på mitt skytte förrän efterföljande säsong då jag slutat tänka på hur jag sköt.

Publicerat
På ‎2016‎-‎11‎-‎13 at 20:08 patbu sa:

Jag gillar också Batha och har bägge nämnda böcker, för en nybörjare kände jag att instinctive shot gav mer då jag läste dem, men jag har tänkt läsa dem igen nu när man kanske kan klassificeras som halvnybörjare.

Jag rekommenderar också mastering the double gun, även om det är en dvd och inte en bok. Det är med Chris Batha och Bruce Scott, där de kort går igenom grunder i bl.a. vad man kollar på begagnade bössor, inpassning och olika skjuttekniker på olika mål. Den tycker jag gav mig jättemycket utöver att den bara är intressant.

Jag sökte lite på nätet om Chris och mastering the Double. Oj vad besviken jag blev när allt jag hittade handlade om dubbla duvor. Inte dubbelstudsare...

Publicerat
  • Författare
8 hours ago TokTammas sa:

Lägg hellre pengarna på ammo och duvor...

Hagelskytte kan man inte läsa sig till.

I min ungdom anmälde jag mig till en dag med en kringresande instruktör på banan.

Först teori sedan tejpade han fast lite kartong på kolven innan vi började skjuta.

Före kursen så låg jag på 20-25 träff, efteråt runt 15.....

Fick inte ordning på mitt skytte förrän efterföljande säsong då jag slutat tänka på hur jag sköt.

Okey så utan att få instruktioner så sköt du 20-25 på skeet o trapen/sporting?

Då får man gratulera:)

När jag började min skyttebana så hade jag önskat hjälp för många skott har jag lagt på att hitta min stil...vilket fortfarande söks....1990-2017.... Har oxå tävlat o nött trap/sporting/skeet....då låg jag oxå på 23-25 varje träning....men då klämde man ju av 100 skott var tredje dag utom tävlan...

Att jag drar av ca 250 jaktskott på änder o duvor,samt 150-200 på skräpfågel nuför tiden räcker inte det?:unsure: svar nej:P

För MIG är fakta och kunskap viktigt sedan är det trevligt att läsa det istället för tex jakttidningarB)

Publicerat
15 hours ago andershermansson7 sa:

Det finns de som när de börjar skjuta "snubblar" in i för dem en helt korrekt skjutstil, jag vet ett par personer som gjort det. Dessa kan man bara gratulera, för de har haft en kombination av tur och talang.

Men det är då verkligen allt annat än "vanligt" eller knappt ens "förekommande" i verkligheten. För den absoluta majoriteten så börjas det mer eller mindre fel och allt som oftast sker sedan "egenutvecklingen" efter starten  sidledes eller baklänges. Om man nu inte får en klok instruktör som kan vårda den spröda plantan..... Åk och titta på en valfri älgbana i september och bli förtvivlad. Jägare som totalt saknar grundteknik är långt vanligare än de som faktiskt har en - för dem - korrekt grundteknik.

Träffar ni på en skytt som hävdar att man måste skjuta mycket med det vapen man ska jaga med och som inte kan byta vapen utan att skyttet rasar ner i källaren kan ni titta på dennes grundteknik och låta er avskräckas och se det som ett lysande exempel på hur illa det kan vara. Dessa skjuter som regel mycket och hyfsat bra - med sitt vapen, därtill ofta aktiva i klubbarna. Så det händer att dessa även då och då ska till att lära ut......

Kloka instruktörer är ganska sällan sedda - oftast försöker de lära ut som de lärt sig skjuta och få eleven att skjuta som dem. Vilket kan vara rätt, men lite för ofta är ganska fel för eleven. Vi har alla lite olika förutsättningar för flyktskyttet rent fysiskt och motoriskt, en klok instruktör ser elevens förutsättningar och lär inte ut skytte utan låter eleven lära sig skjuta - det hadnlar mer om att ta bort nät eleven gör fel förr än visa eleven hur han/hon gör rätt. Skytte kan nämligen inte läras ut - bara läras in...... En insikt jag önskat att jag haft långt tidigare då emedan jag jobbat som just instruktör.

25or på trappen händer då och då, guldserier på älgbanan kan jag i princip skjuta på kommando och guldserier med ett C-vapen kan jag fortfarande fräsa ur mig ganska regelbundet om jag nu skulle snubbla in på pistolbanan - men dit har jag inte nått "på egen hand" om jag säger som så. Jag är numera en "hårt" skolad och änndu hårdare "drillad" skytt i både kulskytte (pistol och gevär) och hagelskytte. Det är mycket mycket mycket lite kvar av hur det såg ut för si-så-där 35-40 år sedan........

/T

Publicerat
På 2017-01-10 at 17:41 andershermansson7 sa:

Kommer inte ihåg resultat från första gångerna jag var på trapbanan, men jag misstänker att det tog några serier innan man kom in i det.

Men jag hade skjutit hagel 10-15 år innan vi fick trapbana på orten.

När jag var tretton år så köpta jag första bössan, en enkelpipig Baikal a 232kr från Vapendepoten, farsan stod för licensen...

Året efter fick jag en Stiga flyer kastare i födelsedagspresent och den blev flitigt använd. Byggde en fjärrstyrning till den så jag kunde skjuta när jag inte hade sällskap, men det var ju lite tidsödande att gå och spänna kastaren mellan varje duva...

Någon handledning i skyttet har jag inte haft förutom när farsan visade hur hagelbössan fungerar, men jag har ju förbrukat en del ammunition...

Anledningen till min kommentar var att det har aldrig funkat för mig att analysera och fundera särskilt mycket över mitt skytte, även när jag höll på med ban och fältskytte gick det bäst när jag bara matade på.

Men alla är vi olika.

Publicerat
  • Författare

Har oxå en sådan flyer kvar faktiskt ...rabbit kastar den nu i hästhagen.