Publicerat November 15, 20169 yr Hej. Patronläget på min 308 är 77mm och max col på den kula jag ska ladda är 70.35mm Detta innebär att jag har en ff på nästan 7mm. Det låter lite mycket så min fråga är om jag kan ha en patronlängd på 74-75mm utan risk?
Publicerat November 15, 20169 yr Vad för kula? Jag hade också såna funderingar förut, kom inte fram till nåt vettigt så jag höll mig till rekommenderad COL.
Publicerat November 15, 20169 yr Jag har samma COL på Hornady v-Max. Fast ännu lite längre patronläge.
Publicerat November 21, 20169 yr På 2016-11-15 at 14:24 qaxe sa: Hej. Patronläget på min 308 är 77mm och max col på den kula jag ska ladda är 70.35mm. Detta innebär att jag har en ff på nästan 7mm. Det låter lite mycket så min fråga är om jag kan ha en patronlängd på 74-75mm utan risk? 1. Vad menar du är problemet med lång friflykt? 2. Menar du att 70,35mm är den uppgivna patronlängden i datat? Patronlängden påverkar trycket (mycket, dessutom) så de min- och maxvärden för krutvikt som är uppgivna gäller för just den patronlängden, inte den patronlängden plus eller minus 4-5mm.
Publicerat November 21, 20169 yr Du vill sätta kulan tillräckligt djupt i hylsan för att den ska vara fast om du matar ur magasin. Flera böss/kulkombinationer jag har gillar mycket friflykt.