Publicerat November 21, 20169 yr Kom fram till en dovhjort som min Alpländare drivit i pass. Tyvärr så vad det ingen trevlig syn som man möttes av: https://www.youtube.com/watch?v=M0H3hl5d6wI
Publicerat November 21, 20169 yr Är det bara jag som bär på fördomar eller är det så att just Dovhjort har lättare för att fastna i saker på det här sättet än t.ex. Rådjur och älg? Otäckt vilket som, och skönt med avslut!
Publicerat November 21, 20169 yr Ngr kompisar lämnade camonät där de brukade stå och skjuta kråka.. När jag var dit ett år senare så hade nätet tagit livet av två eller tre dov.
Publicerat November 21, 20169 yr 1 hour ago henke67 sa: Är det bara jag som bär på fördomar eller är det så att just Dovhjort har lättare för att fastna i saker på det här sättet än t.ex. Rådjur och älg? Otäckt vilket som, och skönt med avslut! Verkar rätt vanligt på doven men inte så ovanligt på andra heller, vi avlivade en stor älgtjur för nån månadsedan som hade ett tagtrådsstängsel i baklåret , såg inte alls trevligt ut.
Publicerat November 21, 20169 yr Pratade med Kkjon här på forumet om det vid ett tillfälle. Han vet en heldel om dovvilt, och han menade att hjortarna medvetet trasslade in sig i diverse skit av ren fåfänga (för att göra sig ståtligare typ)
Publicerat November 22, 20169 yr Ta i trä - vi har sluppit avliva några dovhjortar hittills denna säsongen! De vi tagit bort är nog mest att klassa som olyckor. Majoriteten har trasslat in sig i eltråd när de ska ta sig under trådarna. Hittas oftast i samband med att förrymda nötkreatur ska samlas in. På egen gård kollar vi varje vecka av och reparerar trådarna på hästarnas rasthagar. Att vi på vissa ställen satt Folie som fladdrar i eltråden har inte hjälpt det minsta. De är så inkörda på sina rutter att de skiter i vilket... Tyvärr är de flesta vi avfångat större dovhjortar. Stånghjortarna och halvskovlarna verkar inte fastna lika lätt. Men så sticker inte deras horn ut lika mycket... Sett till polarens hägn, där fastnar frilevande dovhjortar ibland i nätet när de ska fightas med hjortarna inne i hägnet. Men hägnhjortarna verkar lite streets-martare för där har vi inte behövt hjälpa loss någon hjort än. /M