Publicerat November 22, 20169 yr Har fått tips om en sako ss85 till rätt kurs tror jag. Något man bör passa sig för eller? Hade tänkt skaffa en tikka t3 men då dök 85:an upp. Det känns som om det är mer kvalité i sakon än Tikkan? vad kan en ss85 vara värd idag?
Publicerat November 22, 20169 yr Jag hade en Sako 85. Den kastade faktiskt inte hylsorna i siktet. Dom for ut klockrent. Det var den enda som var bra med den. Dom rostfria går inte alls lika fint i slutstycket som vanliga . Jag tycker dom skorrar.
Publicerat November 22, 20169 yr Författare 23 minutes ago Dansken sa: Jag hade en Sako 85. Den kastade faktiskt inte hylsorna i siktet. Dom for ut klockrent. Det var den enda som var bra med den. Dom rostfria går inte alls lika fint i slutstycket som vanliga . Jag tycker dom skorrar. Då måste mycket ha varit dåligt?
Publicerat November 22, 20169 yr Jag har en Sako 85 Hunter Laminated Stainless som jag är fruktansvärt nöjd med. Nada problem med slutstycket och den matar perfekt, även om den kan kännas lite "glapp" när man matar - men då jämför jag med hur slutstycket matar på en customrigg för precision och inte en 9.3x62 potatiskastare Anledningen till varför jag valde min Sako 85 (som jag köpte ny) var för att den är i princip perfekt stockad för min kropp och längd och den har aldrig jävlats under jakt någonsin, och när man jagar björn t ex så vill man ju kunna lita på prylarna om man säger så... Har haft en T3:a också och det som skiljer sig mellan dessa två är magasinet (Sakos är ofantligt mycket bättre), styrhylsan på slutstycket (Tikka har plast, Sako metall) och så tror jag (? ) att Sako har en extra låsklack mot Tikkas men jag kan minnas fel? Även trycket var bättre på Sako men det är nog med bara en smaksak. Min Tikka hade plastkolv och byttes ut innan första skottet så jag kan inte uttala mig om skillnaderna hur de var stockade, men Sako är rätt mycket dyrare och man måste bestämma sig för huruvida de extra pengarna är motiverade? Jag tyckte det. Vad priset ligger på begagnat har jag ingen aning om tyvärr.
Publicerat November 23, 20169 yr Jag hade en Sako 85:a som jag var ruskigt nöjd med förutom att pipan inte låg helt centrerad i stocken. Jag fick även ta lite av trät i pipkanalen. Inte helt ok för en ny bössa i den prisklassen. Annars var bössan en dröm tills jag kapade pipan.
Publicerat November 24, 20169 yr Min fick jag plastbädda då lösningen med lös rekylklack är piss. Sen kastar den en del hylsor i sidoratten på kikaren. Det är framändan som tar i. Kan kanske ha att göra med hur hårt man repeterar? Dom faller iaf. aldrig tillbaka in och blockerar matningen utan dom drar i väg som 17. Detta fenomen med låga montage och islag av hylsor blir vanligare o vanligare enl. en smed jag talat med. Tydligen pga. låga montage samt stora rattar. Kikarsikten med mindre rattar drabbas ju såklart i mindre utsträckning. Även med högre montage så är problemet minimerat. Men jag skulle ta en 85a bra mycket hellre än en tikka t3. 85an saknar all äcklig plast också. Den enda plasten är väll den lilla röda plutten på slutstycket. Ett slutstycke som det inte är något fel på gången på förresten. Sako Sverige kan jag ta o klaga på då dom inte verkar veta hur man svarar på mail.