Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pluggningsintyg krävs helt plötsligt !

Featured Replies

Publicerat

Jag har fått detta skrivet till mig, som dessutom innehåller fel gentemot den lagtext han refererar till , han skriver 2 och lagtexten 3  dvs 1+2

mitt problem är att vapnet är i Tyskland , och jag vill för mitt liv inte att dom då vapnet har samlarvärde stukar in tungor i magröret som plomb.

För att kunna behandla din ansökan om inköpstillstånd avseende Browning Auto 5 behöver vi få in ett pluggningsintyg som följer Naturvårdsverkets föreskrifter. I din ansökan har angivits patronanatal 3, enligt tillverkare finns det med både patronantal 4 och 4+1. Enligt svenska regler får det bara vara 2 st.

4 § Hagelgevär får användas vid jakt enligt föreskrifterna i 5–9 §§ om pipans längd uppgår till minst 48 cm. (4 § träder i kraft senast 1 januari 2003 efter särskilt beslut.) 5 § Flerpipiga hagelgevär oavsett system samt enkelpipiga hagelgevär med manuell repeter- och enskottsmekanism får användas vid jakt. Även hagelgevär med halvautomatisk mekanism (gas- eller rekylomladdande) eller pumprepeterande mekanism (framstocksrepeterande) får användas vid jakt, om de är konstruerade för, eller ändrats så att de kan laddas med, högst tre patroner (en patron i patronläget och två i magasinet) enligt nedan angivna ändringsbeskrivning. Magasinskapaciteten reduceras till två patroner genom att • en nit anbringas genom magasinet, • tungor instukas i magasinet, eller • reduceringsstång innesluts i magasinsröret. Används reduceringsstång skall magasinrörsbrickan fixeras vid magasinröret genom hårdlödning eller med hjälp av tvåkomponents härdlim. Har vapnet löstagbart magasin skall magasinet fixeras vid vapnet med hjälp av en nit eller med tvåkomponents härdlim.

Pluggningsintyget från handlaren måste vara utfärdat enligt ovan, för att vara giltigt.

Publicerat

Fick intyg till min Benelli M2 som jag bifogade ansökan, intyget skrevs av handlaren själv och räckte fint. Detta var för ca 4 år sedan.

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago dru sa:

Fick intyg till min Benelli M2 som jag bifogade ansökan, intyget skrevs av handlaren själv och räckte fint. Detta var för ca 4 år sedan.

Problemet är att det är godtyckligt då en handläggare på PM sthlm kräver intyg och en annan inte, jag skulle inte yrsa så mycket om vapnet befann sig i Sverige , men nu ska det komma fr Tyskland och handläggaren " kan inte bevilja " utan pluggintyg vilket är rent nonsens för det gjorde hans kollega ett år tidigare, och mig veterligen har reglerna inte ändrats sedan dess.  Jag vill heller för mitt liv inte att Tyskarn utverkar den barbariska metoden av att stuka tungor i magröret då vapnet har samlarvärde.

/P

Publicerat

Nja - det har mig veterligen varit ett krav på alla automater som inte redan finns i det svenska vapenregistret i minst 10 år. Sedan må kanske en och annan handläggare missa detaljerna då och då. Men i princip ska detta alltid kontrolleras, även på vapen som finns i Sverige.

Att du nu sitter med pangen i Tyskland gör det en aning mer komplicerat - men du får inte din licens utan pluggningsintyg, och utan licens inget införseltillstånd...... Det är nu det blir en smula klyddigt då du inte tagit in den via en handlare hade det varit långt enklare för då är införseln inte reglerad mot en licens.

/T

Publicerat
  • Författare

Pratade m en mkt trevilg handläggare i morse som bekräftade att dom fått direktiv att vara " petiga" så pluggintyg är 

" obligatoriskt igen "   och han sa att det är heller inte lätt att vara "Smidig " när chefen hänger över axeln :mellow:

Så nu gäller det bara att få Tyska handlaren med på tåget att skicka ett intyg att han limmat en 2 -skott reduceringstång 

Publicerat
  • Författare

Tyskar i all ära , dom beskylls för att vara så jävla grundliga och korrekta, dock är dom sämst på att svar på mail efter dom fått betalt för vapnet, men efter ett otal mail , fax och till sist via egun auktions sajten  så vaknade dom till slut. 

Lite ironiskt är det att en skärpning på pluggintyg fr import hagelhalvisar kom i en grisblink,men Ygeman lyckades inte Få till en skärpning  för handgranater , så dom går väl fortfarande som " fyrverkeri pjäser " 

/P

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Lite ironiskt är det att en skärpning på pluggintyg fr import hagelhalvisar kom i en grisblink,men Ygeman lyckades inte Få till en skärpning  för handgranater , så dom går väl fortfarande som " fyrverkeri pjäser " 

Nja, inte speciellt konstigt om det första är regler som redan existerar men det bara påpekats att handläggarna ska skärpa sig och följa reglerna. Allt är inte en konspiration.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Malx sa:

Nja, inte speciellt konstigt om det första är regler som redan existerar men det bara påpekats att handläggarna ska skärpa sig och följa reglerna. Allt är inte en konspiration.

Just nu känns det bättre för mig att tänka så, det är struligt nog att köpa vapen fr Tyskland 

då våra PM är så sega i hanteringen  plus att tyskarna är skiiiiitsega på att svara på mail. 

Och att hota med dåligt omdöme på auktions sajten känns inte som en option så länge vapnet befinner sig betalt i Tyskland. 

Men peppar peppar så fick jag svar idag  ( första mailet i måndags ) så det kan ev bli en julklapp till mig, och kanske jag hinner jaga lite med den till slutet på knipjakten i januari . 

/P

Publicerat
  • Författare

Jag fick grönt ljus på intyget tyskarna skickade :) så nu är det bara resten kvar, och be en bön att inte PostNord shabblar bort pappren och för den delen bössan när den kommer till sverige. 

/P

Publicerat

PostNord?! Good god... I bästa fall kommer den fram till dig - överkörd av 6 truckar på omlastningen i Kiel...

Publicerat
  • Författare
46 minutes ago dru sa:

PostNord?! Good god... I bästa fall kommer den fram till dig - överkörd av 6 truckar på omlastningen i Kiel...

Jag hoppas innerligt att dom tar nåt vettigt fraktbolag, men ibland lejs det ut på de Blå klåparna 

/ P

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Jag hoppas innerligt att dom tar nåt vettigt fraktbolag, men ibland lejs det ut på de Blå klåparna 

/ P

Ingen risk. SKickas den som vapen så kommer de "blå klåparna" inte att skicka den i Sverige eftersom den inte går som "värde". Så den kommer med Schenker, DHL eller nått slikt bolag.

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Ingen risk. SKickas den som vapen så kommer de "blå klåparna" inte att skicka den i Sverige eftersom den inte går som "värde". Så den kommer med Schenker, DHL eller nått slikt bolag.

/T

DHL  slarvade bort en " flygplans Box" på ca 800x800 med en maskin för 16000:- för mitt företag, den såg jag aldrig mer.

/P

Publicerat

Ja sa inte att DHL är felfria - för det är de verkligen inte. Men de är inte likt Post Nord - hoplofober.

/T

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fan vilka bössor man missar pga vår sega licens och tillståndshantering , bara för att det strular igen med min senaste så vågade jag inte köpa en grymt fin A5:16 m alu låda , som löken på laxen var priset bra :-(  

/P 

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
På 2016-12-06 at 19:14 pmt sa:

/T

Den är hos de " Blå klåparna "    Så nu  har jag fan ont i magen av oro :unsure: