Publicerat November 30, 20169 yr Hejsan, Har lite lösa tankar och funderingar. Är 28, snart 29 och man har bara 1 liv som är totalt oförutseende. Är det någongång man ska prova sina vingar så är det väll nu. Villor och små gårdar verkar finnas i området för överkomliga pengar och jobb tror jag inte är några större problem. Nu har mina funderingar dock kommit till jakten. Jag har ju en del fin jakt här som jag lär få överge/dra ner på antalet jaktdagar drastiskt så då vill jag ju gärna kolla så att man inte slänger sig hejdlöst rakt ut. Som sagt var, inget bestämt och jag söker ingen plats men om ni vet om marker eller lag som behöver jägare så skriv det här under så får man en uppfattning om hurpass lätt eller svårt det eventuellt kan tänkas bli. Mvh Joacim
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 14 minutes ago strävhår sa: Midnattssol och isbjörnar om du går och blir norrlänning. Med "vilttorka" ur en "sörlännings" ögon
Publicerat November 30, 20169 yr Men nya jaktfomer såsom att snara ripa och fotsnaror för räven, nya lärdomar.
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 1 minute ago strävhår sa: Men nya jaktfomer såsom att snara ripa och fotsnaror för räven, nya lärdomar. Håller vildgrisarna för kärt för att ta det steget
Publicerat November 30, 20169 yr Svinen tar sig upp till Alvesta tids nog, om 30-40år, ska du se att du har å göra som pensionär.
Publicerat November 30, 20169 yr 56 minutes ago strävhår sa: Midnattssol och isbjörnar om du går och blir norrlänning. Hörru strävis inte har vi några isbjörnar här i Norrland el. Norrbotten. Det kanske finns på Skansken i ditt grannlän 08:a-träsket. Du kan ju åka dit o beskåda dom.
Publicerat November 30, 20169 yr 2 hours ago Joacim sa: Hejsan, Har lite lösa tankar och funderingar. Är 28, snart 29 och man har bara 1 liv som är totalt oförutseende. Är det någongång man ska prova sina vingar så är det väll nu. Villor och små gårdar verkar finnas i området för överkomliga pengar och jobb tror jag inte är några större problem. Nu har mina funderingar dock kommit till jakten. Jag har ju en del fin jakt här som jag lär få överge/dra ner på antalet jaktdagar drastiskt så då vill jag ju gärna kolla så att man inte slänger sig hejdlöst rakt ut. Som sagt var, inget bestämt och jag söker ingen plats men om ni vet om marker eller lag som behöver jägare så skriv det här under så får man en uppfattning om hurpass lätt eller svårt det eventuellt kan tänkas bli. Mvh Joacim Om du är rastlös o kan åka skidor så kan du hjälpa LST Norrbotten med järvskitsinventering. 1000 spänn/ skit. Garanterat att du får mycket frisk luft, storslagen natur o motion. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6567693
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 45 minutes ago strävhår sa: Svinen tar sig upp till Alvesta tids nog, om 30-40år, ska du se att du har å göra som pensionär. ??? Mellan Ljungby och Växjö - där har trillat mången gris redan i de trakterna
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 4 minutes ago lsjonsson sa: Om du är rastlös o kan åka skidor så kan du hjälpa LST Norrbotten med järvskitsinventering. 1000 spänn/ skit. Garanterat att du får mycket frisk luft, storslagen natur o motion. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6567693 Nä, norrland blir det inte. Kanske när man blivit pensionär och vill komma bort från all stress Mvh
Publicerat November 30, 20169 yr 1 minute ago Joacim sa: Nä, norrland blir det inte. Kanske när man blivit pensionär och vill komma bort från all stress Mvh Det kan vara lämpligt att göra det som pensionär när länet är så stort som det är.
Publicerat November 30, 20169 yr 3 hours ago strävhår sa: Svinen tar sig upp till Alvesta tids nog, om 30-40år, ska du se att du har å göra som pensionär. Runt Alvesta har det väl bara funnits gris i över 15år
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 52 minutes ago Musköt sa: Runt Alvesta har det väl bara funnits gris i över 15år Hur är gristillgången för tillfället? Pratade med en slipad jägare som jagar i krokarna som tyckte att populationen hade sjunkt ganska så drastiskt? Mvh
Publicerat November 30, 20169 yr Detta är en populär post. I en annan heter tråd så drogs polcirkeln i höjd med brofästet i Malmö, inte alltid ironi når genom bruset.
Publicerat November 30, 20169 yr 5 hours ago strävhår sa: I en annan heter tråd så drogs polcirkeln i höjd med brofästet i Malmö, inte alltid ironi når genom bruset. Bra strävis!
Publicerat November 30, 20169 yr mängden gris är ju i betraktarens ögon men skulle gissa betydligt sämre än där du håller till nu. men är ju muskötens hemtrakter så han kanske kan bjuda på lite input? farsgubben vart på engaholm i tisdags och där var rätt bedrövligt med gris enligt honom
Publicerat December 1, 20169 yr Författare 10 hours ago pfrep sa: mängden gris är ju i betraktarens ögon men skulle gissa betydligt sämre än där du håller till nu. men är ju muskötens hemtrakter så han kanske kan bjuda på lite input? farsgubben vart på engaholm i tisdags och där var rätt bedrövligt med gris enligt honom Steg ett är väll att se om det finns någon ledig jakt öht och det verkar som om man kanske inte borde haka upp sig över vilttillgången i första skedet Men visst, det är alltid kul med en "bättre" stam än en mer begränsad. Tror att det var 3-4år sedan som jag och mamma sökte jaktmark ihop och vi fick "napp" bortanför Ingelstad och av åtlarna att dömma när vi var och kollade så var inte gris någon bristvara direkt. Nu blev det dock inget med det där ändå. I samband med att vi kollade på den marken så pratade jag dock med en inbiten hundförare som brukade vara på något gods/slott kring Alvesta på storjakt varje år där han påstod att viltparaderna årligen låg på runt 40-60 vilt så det borde ju finnas goda förutsättningar i området kan jag tycka. Men vi inväntar musköt för att få en dagsfärsk rapport Mvh
Publicerat December 1, 20169 yr Jag flyttade ner från Linkeboda till Växjö för nåt år sen och från början är det ju alltid lite svårt. Ett tips är ju att hänga på i Växjö Jaktskytteklubb, då öppnas en hel del dörrar... Jag kan kika runt lite också å se vad jag kan göra. Jakt finns det gott om, man ska bara avla in sig lite först /M
Publicerat December 1, 20169 yr Författare 2 hours ago charlie sa: Jag flyttade ner från Linkeboda till Växjö för nåt år sen och från början är det ju alltid lite svårt. Ett tips är ju att hänga på i Växjö Jaktskytteklubb, då öppnas en hel del dörrar... Jag kan kika runt lite också å se vad jag kan göra. Jakt finns det gott om, man ska bara avla in sig lite först /M Hej M, Det är som sagt inget spikat utan bara en koll ungefär vad folk i området tror om chansen att komma över vettig jakt. Så än så länge behöver du inte lägga någon tid för min skull - lovar att uppdatera i denna tråd om det blir realitet av detta och då är jag evinnerligt tacksam för all hjälp Mvh Joacim
Publicerat December 1, 20169 yr Lecha som är här på forumet mellan varven bor ju utanför Alvesta o har även jobbat Engaholm. Hur bra koll hon har på vildsvin m. m. i dom trakterna vet jag inte.
Publicerat December 1, 20169 yr Jag har väl inte så bra koll runt Alvesta. Men på de flesta håll runt Växjö känns det som vildsvinsstammen minskat mot för några år sedan.
Publicerat December 1, 20169 yr Sköt mitt första vildsvin 2004 på Engaholm utanför Alvesta. Vi var sex jägare ute som satt ett par timmar och kunde räkna till ca 80st obs. Dock fick man vara en smula försiktig om man ville trycka av, det kostade 5 tusen att skjuta en sugga! Idag vill jag påstå att tillgången på gris inte är i närheten av vad det var för bara fyra fem år sedan men visst finns det vildsvin! Söker själv jakt i Växjötrakten hör av er om ni vet om något. Har drivande hund (Alpenländer).
Publicerat December 2, 20169 yr På 2016-12-01 at 13:05 lsjonsson sa: Lecha som är här på forumet mellan varven bor ju utanför Alvesta o har även jobbat Engaholm. Hur bra koll hon har på vildsvin m. m. i dom trakterna vet jag inte. Det var gott om vildsvin när hägnet revs. Inneboende på Engaholm blev mer än väl motionerade av de rätt folkilskna "vildsvinen". Det var något år man fick i princip beväpna sig med yxa under promenaderna. Det är några år sedan jag var där, men nu har man hägnat in hela gården med elstängsel och de "ilskna" har fått bita i bly. Nu bor jag inte längre utanför Alvesta, men jag har inte hört något gnäll från gamla Alvestabor.
Publicerat December 3, 20169 yr 7 hours ago Lecha sa: Det var gott om vildsvin när hägnet revs. Inneboende på Engaholm blev mer än väl motionerade av de rätt folkilskna "vildsvinen". Det var något år man fick i princip beväpna sig med yxa under promenaderna. Det är några år sedan jag var där, men nu har man hägnat in hela gården med elstängsel och de "ilskna" har fått bita i bly. Nu bor jag inte längre utanför Alvesta, men jag har inte hört något gnäll från gamla Alvestabor. Se där ja! Då var det livat i bygden mao. Vad tyckte länsman om det när man kom med yxa i handen på promenaden?