Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Patternmaster choker?!

Featured Replies

Publicerat

Har testat, träffbildsmässigt ligger de under Teague i min Mk38. Att stringingen var mindre märkte jag inte av - det gav ingen utslag på banan givet att man har samma grad av verklig choke.

Teorin är annars att om man har stringing så ska man ligga framför, saknar man stringing ska man "ligga rätt". Och jag kan inte påstå att jag fick fler träffar med Patternmaster än med Teague på lång tvärsduvor. Jag testade att dra "fram" men då blev det bommar......

/T

Publicerat
  • Författare

Case closed således.

Nåja de sjunger en fin gospel och det säljer ju en del choker det med. /Christian 

Publicerat

Nu tillhör jag de som inte ser stringing som ett problem eftersom jag inte kan räkna fram att det skulle vara ett problem (normalt sett). Det kan ju vara så enkelt att jag har fel eller att jag använder för bra patroner. Stringing är till största delen patronbeorende om du frågan mig.

Så tycker man att stringing är ett problem (upplevt eller inbillat) så köp dyrare patroner först och trolla med chokerna sedan.

/T

Publicerat
  • Författare

Så med det sagt, tur att jag kan nöja mig med handladdad ammo, dvs av Gamebore kvalité och bättre och inse att mitt dåliga skytte är det som begränsar tillvaron. /C

Publicerat

Det är det som är det trista - desto mer jag sätter mig in i hagelskottets fysik, desto mindre ursäkter finns det kvar.......

Ska man kompensera stringing så måste man öka laddvikten i första hand för att få upp densiteten i träffbilder så man "dublerar" varje hagel. Med det är så dumt med 52g US7 om man INTE har stringing...... Det blir blyhagelsoppa med smak av morkulla.

/T

Publicerat

Har varit lite sugen på att uppgradera till Patternmaster men nu känns det inte lika angeläget längre

Publicerat

Jag skrev likadant i en tråd om Carlssons choker att det är lite att uppfinna hjulet igen och hur mycket " bättre" än jävligt bra kan en choke bli ?  Jag var jävligt tidig med Briley choker 

och ifrån att bara vara en extended choke med extra marginaler i ansatskanten till att matcha bakre änden på choken till jävligt nära loppets diameter och då vart de riktigt jävla  bra.

Briley har även kört konisk paralell systemet hela tiden , Teague kör benhårt med det han tror  på och det kallas väl konisk ??  Bra verkar det funka iaf . 

Sen ser man choker och pipor som har " wad stripping" effekt  och det tror jag är att förladdningen ska bromsas upp och hindras att rotera, och det är återigen nåt som ska vara nåt helt enastående :unsure:  Jag har däremot min " choke nörd " period bakom mig.

en bra choke matchad till loppet  och i kvalitet Briley eller teague är inte helt lätt att skåpa ut ... 

/P

Publicerat
8 hours ago pmt sa:

Det är det som är det trista - desto mer jag sätter mig in i hagelskottets fysik, desto mindre ursäkter finns det kvar.......

Ska man kompensera stringing så måste man öka laddvikten i första hand för att få upp densiteten i träffbilder så man "dublerar" varje hagel. Med det är så dumt med 52g US7 om man INTE har stringing...... Det blir blyhagelsoppa med smak av morkulla.

/T

Hur beskriver dom " The Theory of operation " ?  

/P

Publicerat

Jag skjuter ju Fabarm och dom kallar sitt system " Hyparabolic system " och samma där är att det ska ge " magiska egenskaper "  visst funkar dom bra , men om dom är " magiskt " bättre än tex Briely extended vete fan :huh:

Publicerat
Just now culot sa:

Hur beskriver dom " The Theory of operation " ?  

/P

Om man stoppar förladdningen och låter choken jobba med hagelpelaren minskas stringingen - i teorin. Eller rättare - den minskar, men eftersom den redan:

1)  är oväsentlig

2)  är liten

så blir det lite jaså, jaha....... Som sagt mina Teague har gett bäst resultat med det mesta jag testat i ammunitionsväg. 

/T

Publicerat
4 minutes ago pmt sa:

Om man stoppar förladdningen och låter choken jobba med hagelpelaren minskas stringingen - i teorin. Eller rättare - den minskar, men eftersom den redan:

1)  är oväsentlig

2)  är liten

så blir det lite jaså, jaha....... Som sagt mina Teague har gett bäst resultat med det mesta jag testat i ammunitionsväg. 

/T

Och visst är teagues  system " koniskt " utan paralelldel ?  Körde inte Flodman med det åxå ? 

Publicerat
37 minutes ago culot sa:

Och visst är teagues  system " koniskt " utan paralelldel ?  Körde inte Flodman med det åxå ? 

Den korrekta termen är "Holland&Holland-choke" om vi ska vara petiga.

/T

Publicerat

Fantastisk tråd!

Publicerat

Varför jag lobbar för Briley är att Dom är mer än good enough, och lätta att få tag på utan att kosta skjortan på tex Brownells.

Däremot om man ska ha bjäfs som Bögrengnbågsfärger och laser skurna slitsar åt alla jävla håll så kostar det fläsk ! 

/ P

Publicerat
18 hours ago pmt sa:

1)  är oväsentlig

2)  är liten

/T

Många tillverkare och skyttar bedömer ju resultatet över hur långt man kan skjuta,  gode WT skjuter så långt med sin full choke inv+ 

att det är stört, 

/ P

Publicerat
49 minutes ago culot sa:

Varför jag lobbar för Briley är att Dom är mer än good enough, och lätta att få tag på utan att kosta skjortan på tex Brownells.

Däremot om man ska ha bjäfs som Bögrengnbågsfärger och laser skurna slitsar åt alla jävla håll så kostar det fläsk ! 

/ P

Jag har komplett uppsett av båda - Teague kostar ungefär lika. Patternmaster var däremot jäkligt dyra i jmf. Jag bedömmer dem som inte alls prisvärda i jmf med Briley/Teague.

Carlsons har jag två - de kostade förvånade mycket...... 

T

Publicerat

Teague kostar runt 550kr (oportade) + frakt från UK. Patternmaster det dubbla + svensk frakt. Kanske lite billigare från US men bökigare

Publicerat

När jag gick från Flush till Berettas Victory tuber så fick jag en helvetets aha! upplevelse.. sen dess så har det inte spelat så stor roll, skillnaden mellan tuberna.. eftermarknadstuberna.. är så hårfin så jag tvivlar på att man märker skillnad. 

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Teague kostar runt 550kr (oportade) + frakt från UK. Patternmaster det dubbla + svensk frakt. Kanske lite billigare från US men bökigare

Då skulle jag säga att det är endast  smaken som avgör, bara man är klar på att det är två olika " tänk " teague/Briley  och bevisligen fungerar dom ypperligt så det blir väl UK vs US  :P  Brownells kanske inte var det billigaste men det var heller inte walter borg priser:D

där dom ville ha  dagspris på gamla dammiga Briley hyllvärmare, lite kuriosa var att min kompis skaffade svenska agenturen för Briley efter han frågat mig om jag planerat att börja kränga Briley, det var nämligen jag som introducerade Briley för honom, han sålde riktigt bra  6 siffrigt till och med, men jävlar vad de lite större krämarna försökte gå runt honom.

Briley var korrekta mot sin agent och visade förfrågningarna från de stora handlarna som de fick in, men dom handlade hellre via nån dealer i usa för sämre pris än tog ifrån sin lokala agent  så det var stor prestige i det, och det var anrika handlare kan jag säga.

/P

Publicerat
10 minutes ago Hipshot sa:

När jag gick från Flush till Berettas Victory tuber så fick jag en helvetets aha! upplevelse.. sen dess så har det inte spelat så stor roll, skillnaden mellan tuberna.. eftermarknadstuberna.. är så hårfin så jag tvivlar på att man märker skillnad. 

Flush är bara dumt, om man inte är anal estet  och det har jag aldrig blivit anklagad för..

/P