Publicerat December 6, 20169 yr Har satt en kille på att göra ett magasin åt mig och min Schultz & Larsen Classic DL 6,5x55 i sin 3D skrivare. Orginalmagasinet är ju av typ runt fjäderstål men jag skulle vilja ha typ bladstål istället som t.ex Tikka m55 hade förr. Vart får man tag i någon som kan "custom-göra" ett par sådana tro? Mvh Joacim
Publicerat December 6, 20169 yr Sitter det inte sådana i gamla M96 T.ex.? I så fall borde närmsta vapensmed ha en driva i skrotlådan.
Publicerat December 6, 20169 yr Författare Tror dom är för breda, dom är ju kryssmatade - detta är ett radmagasin så betydligt smalare fjäder och patronförare. Mvh
Publicerat December 6, 20169 yr Förvisso men det är lättare att ta bort material än att lägga till, jag skulle tro att en sådan låda är den billigaste källan för bra fjädrar. /C
Publicerat December 6, 20169 yr Författare Får kika med mina källor på begagnade vapendelar med hyfsade "skrotlådor" Mvh
Publicerat December 6, 20169 yr Har du några mått på fjäder'n ? För nog har jag "några stycken" liggande
Publicerat December 6, 20169 yr Författare 4 minutes ago Dansken sa: Har du några mått på fjäder'n ? För nog har jag "några stycken" liggande Har inga mått för tillfället mer än att magasinet kommer att bli dubbelt så högt/djupt som S&L orginal 3-skotts dvs 70mm exkl magasinbottnen (orginal är 35mm). Bredden har jag inte mätt - får kolla med kollegan imorgon då han har magasinet än så länge. Har tagit masinsfjädern från min Voere m98 för att offra den sålänge, bara så att han har något att utgå ifrån/laborera med för att göra infästningen i magasinbottnen och patronföraren. Återkommer om jag behöver någon annan/eller fler fjäder/fjädrar. Tack dansken. Mvh Joacim
Publicerat December 6, 20169 yr Jag har ett fem-skotts magasin till 22-250. Det har bladfjäder och inte trådfjäder som tre-skotts magasinen. Har fått följande mått på det. S&L magasin 5 skott L = 89,7 mm Bbak = 19 mm Bfram = 15,6 mm Tplåt = 1,2 mm H = 70 mm Bladjäder: B = 8 mm
Publicerat December 6, 20169 yr Författare Underbart! Tusen tack M-Ola, min Schultzbroder Tror att kollegan är väldigt nära det där då han gjort magasinet 70mm högt och i övrigt kopierat 3-skottsmagasinet. Bredden på bladfjädern kan ju vara guld värd och i o m ditt inlägg så kan jag ju höra med Tore om det kanske kan gå att köpa ett par bladfjädrar lösa Mvh
Publicerat December 6, 20169 yr Författare M-ola, jag mätte upp min bladfjäder som jag tagit från min M98 till 70mm i höjd - vilket borde kunna funka (annars får jag försöka stretcha den lite ) Och 13mm i bredd, vad tror du om det? Finns det 2,5mm luft vid vardera sida av fjädern? Mvh
Publicerat December 6, 20169 yr Insidan är 13,2 mm i framkant innan radien och 14,2 mm där tungorna slutar. Längre bak är det inga problem. Den fjädern kan nog vara i största laget. Men om man inte testar så vet man ju inte.
Publicerat December 7, 20169 yr Författare 7 hours ago M-Ola sa: Insidan är 13,2 mm i framkant innan radien och 14,2 mm där tungorna slutar. Längre bak är det inga problem. Den fjädern kan nog vara i största laget. Men om man inte testar så vet man ju inte. Tack! Beställde en orginal bladfjäder för 5-skotts magasin av Tore igår så bara hoppas att den inte är gjord av guld så att den kostar skjortan. Kostar den vettiga pengar så tar jag två så jag kan ha dubbla 5-skotts magasin sen - ett för 6,5x55 och ett för 280AI Mvh Joacim