Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första studsaren, fasta riktmedel

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha blivit klar med jägarexamen hittade jag en HDF i 9,3X62mm begagnad som rymdes i min minst sagt begränsade budget. Däremot finns det inte några pengar kvar till att köpa ett kikarsikte med tillbehör. Är det OK att dyka upp till jakten med öppna riktmedel på bössan, eller kommer man att framstå som väldigt märklig och inte bli inbjuden fler gånger?

Publicerat

Grattis till examen!  Det där skiljer sig nog mellan olika jaktlag. För min del hade jag inte haft några synpunkter om du kunde visa att du exempelvis skjutit guld på löpande älgen med de öppna. 

Det beror naturligtvis också på vad man har för avstånd på passen.

Men försök få tag i ett beggat sikte med fast 4x förstoring. Borde gå att hitta för några få hundralappar. 

Mvh

andreas

Publicerat
  • Författare

Bra förslag! Jag ska se om jag kan hitta någon jaktskyttebana för att få det gjort. Möjligen blir det något billigt kikarsikte senare, jag vill inte gärna råka slå av ett sikte för 4.0000kr på väg upp i ett jakttorn.

Hur är rekylen i bössan jag köpt jämfört med den 6,5:a jag använde på uppskjutningen? Kommer den göra andra skottet svårare på älgbanan?

Publicerat

9.3x62 har klart mer rekyl än 6.5an men "snäll" sådan, inte snärtig som en fjollsexa. Tradera har billiga sikten, köp ett där. Jaga med öppet riktmedel är den ultimata jakten eftersom du inte kommer kunna skjuta vid alla tillfällen. :) Glöm inte träna, långt mer viktigare än med kikarsikte!

Publicerat

Grattis till examen! Och välkommen till världen ;)

Lite synd att du skriver först efter att du inhandlat geväret.. 

9,3an slår betydligt mer än 6,5:an vilket innebär att du behöver öva mer för att bli duktig skytt med den. Skotten kostar dessutom mer till 9,3:an och med en begränsad budget så kan det vara så att du har valt fel bössa att starta med. 

Därmed inte sagt att du inte redan har din favoritbössa i alla kategorier eftersom vi alla är olika.. 

Öppna riktmedel är riktigt kul att skjuta med men lite svårare att behärska, kan du visa att du är en duktig skytt med dessa så får du knappast annat än cred på jakterna. 

Publicerat

Öppna riktmedel behöver absolut inte vara fel, tvärtom! Däremot kräver det träning,likväl som med kikarsikte.

Är väl inte meningen att komma med pekpinnar eller kritik, men har du ställt dig frågan om du har råd att träna tillräckligt för att skjuta bra om du inte har råd med sikte? Övningsammo till en 9,3x62 är ju inte direkt billigt.........På frågan om rekylen så är den kraftigare, och ja- det gör det nog lite svårare med andraskottet, men absolut inget att oroa sig för, bara att träna på! Lycka till!

Publicerat

Många gånger är det ju inte rekylen i sig man är rädd för utan smällen. Så första gången du skjuter med bössan kan du ju köra med öronproppar+kåpor och se hur läskigt det känns efter ett par smällar med rekylen. :)

Publicerat

Har sett K-pist skyttar som skutit skiten ur jägare med kikarsikten för månadslöner!

Dessa pryljägare lunkar iväg rätt snappt. Så inget ont om öppna riktmedel om du vet vad du kan och avstår skott om du är osäker.

Själv har jag inget emot en 6.5:a heller,det är nåt man avgör själv vad man trivs med. Träning ger färdighet,som sagt!

Lycka till!!

Publicerat

6.5 + 9.3 = Allt man behöver.

(och en 22a).

:)

Publicerat
15 hours ago Giobbi sa:

6.5 + 9.3 = Allt man behöver.

(och en 22a).

:)

Och 3x .12 :D

Publicerat

Jag tror det är ganska många här som sitter på någon äldre kvalitetskikare i fast förstoring , som torde gå att få loss något billigare än ett paket jaktammo!

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svaren! Jag ska prova hur den är med öppna riktmedel, och om jag kan skjuta tillräckligt bra med dessa. Skulle det inte fungera får jag prova med billigare 4x sikte. Pappren på bössan borde dyka upp inom någon vecka.

Publicerat

Du behöver ju åtminstone inte vara rädd för att bli medlem i halvmåneklubben om du skjuter utan kikare! ;)

Publicerat
6 hours ago 6.5x55SM sa:

Och 3x .12 :D

Åkejdå.

:D

Publicerat
  • Författare

Efter att ha funderat igenom det som skrivits har jag nu köpt en Ruger American i .308W och ett 4x32 kikarsikte :) Budgeten fick utökas något dock. 

Blir det krångel med licensansökningarna nu eftersom jag söker för 2st studsare?

Publicerat

Det där med budget för jakten har aldrig funkat för mig heller :P

Publicerat
29 minutes ago LP232 sa:

Blir det krångel med licensansökningarna nu eftersom jag söker för 2st studsare?

Det ska vara lugnt, jag har tre hagelbössor så.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått hem 4x32siktet(Hawke Vantage), men blir inte klok på MilDot systemet. 1 Milliradian ska ju vara 10cm/100m, men när jag testat mot en 2m lång planka 150m bort får jag inte ihop det alls. 

Plankan är ca 5mildot i siktet, vilket betyder att den vid 150m borde vara 75cm lång. Plankan borde vara 13 mildot lång om jag räknat rätt.

Är det någon som har stött på samma fenomen?

Publicerat
  • Författare

Tror jag hittade anledningen nu, skalan är enbart mildot vid 10x förstoring enligt Hawke, vilket är lite dumt på ett sikte med 4x förstoring. Man fåt alltså räkna om mildottarna i huvudet och ta dem gånger 2,2 för att det ska bli rätt. 

Untitled.jpg