Skånepåg

Fasadrenovering

8 inlägg i detta ämne

Vi sitter i ett putsat hus med enstegstätad fasad och nu ska vi gång med att renovera den.. Det är ett större projekt och vi har börjat få in offerter på det, mellan 500 K för puts med luftspalt och knappt 700 K för tegelfasad. Frun är inne på tegel, jag är kluven.. Nån klok härinne som kan argumentera för det ena eller andra? Är tegel bättre eller är det skitsamma? Isåfall är det ju bara visuellt, och det vete fasen om vi (jag) vill betala så mycket extra för.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vet inget om detta, men funderar mest över hur ofta behöver en putsad fasad renoveras kontra hur ofta gör man något åt en tegel fasad?

Pappas tegelfasad har varit underhållsfri sen huset stod klart -71 och lär väl så förbli många år till!

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Personligen tycker jag inte putsfasad är någon hit i svenskt klimat. Tegel är ett vettigt material sen är det en smaksak om man gillar utseendet. Personligen tycker jag rödtegel är rätt trevligt. Annars skulle jag satsa på träfasad.

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Som jag ser det så är tegel avgjort snyggast och mest underhållsfritt. Putsen behöver underhållas, det är rätt lätt att få alger på den, men det är inte så mycket underhåll som på en träfasad. Putsfasaden behöver nog algbehandlas vart 3-4 år för att hållas fräsch. 

Frågan är väl mest rent byggnadstekniskt, är tegel bättre än puts? Fukt, hållbarhet etc..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Till att börja med kul med renovering!

Jobbar med projektering i ett av Sveriges största bostadsutvecklare och även om vi i första hand bygger flerbostadshus så är ju principen den samma. En tegelfasad vill jag påstå är snudd på helt underhållsfri och den egentliga risken är frostsprängning. Alltså att den är rejält fuktig och sedan fryser sönder, det undviker man enkelt genom rätt utförande på takfot, hängrännor, dropplister mm. Så gott som alla flerbostadshus och småhus vi bygger i Skåne byggs i tegel. Bor du nära kusten/vatten är det ytterligare en parameter att ta med i beslutet.

Problemet med putsfasad är vid sprickbildning kan det tränga in fukt vilket såklart inte är bra. Antar att ert huset inte är nybyggt och därmed undviker ni en hel del av de sättningar som alltid uppstår efter färdigställande. I runda slängar håller en putsfasad runt 30-40 år och en tegelfasad i 100.

Själv föredrar jag iof en träfasad av rent estetiska skäl och för att jag gillar trä, äger en träbåt så träkänslan är viktigt för mig.

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Huset ligger inom synhåll från Öresundsbron, så ja det får nog kallas vid kusten ;) Är det då bra eller dåligt med tegel? Här är ju ordentligt fuktigt hela vintern och det är sällan vi har minusgrader. Vanlig skånsk vinter är temperatur runt nollan och regn på tvären.. 

Huset är 15 år gammalt så det borde inte bli fler sättningar, även om vi sätter upp tegelfasad. Som jag har förstått det så finns det olika sätt att göra fundamentet, antingen gjuter man till en extra sockel runt om att sätta tegeln på eller så förankrar man med vinkelstöd in i befintlig betongplatta. Där är visst fördelar och nackdelar med båda systemen, så vet inte helt vilket som är bäst..

The easy way out är ju att smälla upp en ventilerad putsfasad, men då syns det ju inte ens att man har gjort nåt.. inte kul att bränna en massa pengar som inte ens syns.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tegel tål ett så pass utsatt läge bättre, en ventilerad putsfasad klarar det säkert också men felmarginalen blir klart mindre. Jag arbetade i Malmö mellan maj och oktober i år så därför jag har rät bra koll på var ditt huset ligger men, som tur är, har jag ingen erfarenhet av skånsk vinter. :)

Som du skriver så är fuktbelastningen hög på din fasad och vid sprickor i en putsad fasad blir det då nästan en konstant vindlast/tryckkraft som ger en ökad fukttillskott som måste tas omhand.

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för inputs!

Det lutar ganska starkt åt en tegelfasad som det ser ut nu, men vi ska ha in en del offerter till innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare..

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE