Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• BollnäsViktor
      By BollnäsViktor
      2020
      Kör igång en ny Vilvårdstråd för detta år! 
      Vad har forumfolket för viltvårds planer iår? 

Själv ska jag börja med att sätta ut nya saltstenar imorgon och passa på att ta hem alla kameror för lite upptining ☺️
      Så fort våren kommer fortsätter jag med Viltåkern (utökar) med några hundra kvadrat, mkt sten och stubbar gör att det tar sin lilla tid. Även fast man får låna stor grävarn 🤠
      Tanken är även iår att så havre, men funderar på att kanske så klöver i kanterna eller nån fin viltblandning. 
      Har en kallkälla en liten bit ifrån viltåkern som jag funderar på om man inte skulle *rensa ur lite* när man endå har grävarn uppe.
      Ös på med era viltvårds åtgärder! Alltid kul att följa andra, stora som små projekt

• WRoos
      By WRoos
      Hej! 

Som titeln lyder så söker jag och en kompis jaktmark i Värmland, först och främst gäller de väl Karlstad med omnejd men allt är av intresse.
      Kort om oss.
      Vi är två killar 20år respektive 22år som bor ca 2mil norr om Karlstad. Båda vi är uppvuxna med jakt och älskar verkligen att få komma ut i skogen. Vi har höga krav på erik och moral samt att bedriva en god viltvård är ett måste inom jakten. Vi är lugna och tänker heller till innan än att vara efterkloka.

Vi söker en mark nu att få arrendera gemensamt eller möjligtvis få komma in i ett mindre jaktlag. Tillsammans så har vi en väldigt bred kunskap och erfarenhet om jakt och olika jaktformer men vi är långt ifrån ”färdig lärda” och har mycket kvar att lära oss. 

Vi söker i första hand jaktarrende för småvilt (högvilt kan bli aktuellt i framtiden om möjlighet finns). Vi har ett stort intresse för jakt på predatorer och då är de främst räv, grävling och svartfågel. Även vildsvinsjakt är något som vi gärna ägnar oss åt i alla dess former.
      Har du/ni några frågor så får ni gärna höra av er till mig på William_roos@outlook.com eller ringa/smsa mig på 070-2000308.
      Som sagt allt är av intresse så bara att höra av sig om man känner att detta är relevant.
      Med vänliga hälsningar 
      William Röös & Daniel Nilsson
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjo på er,
      Jag har nyligen skjutit in första kulgeväret och mer eller mindre införskaffat alla de viktiga sakerna.
      Nu letar jag efter en bra & billig väg in i jakten, jag har många känningar och bönder med massvis med mark i hemtrakten (dock verkar de svåra att dela med sig xD), men sen så verkar det inte vara så mycket gris här (Sydöstra blekinge) just nu, så letar därför efter en annan väg in i jakten också. Jag ställer mer än gärna upp för andra och bidrar med handkraft ifall det skulle krävas, och har inget emot att köra en bit om tid finns. Jag letar efter nån eller några som skulle kunna tänka sig att ta sig an en ny kille och låta mig för följa med och känna på hur jakten fungerar, och i slutändan kanske leda till att man har tillgång till en bit mark att sitta eller smyga på. Är intresserad av allt, fälla vilt, ta hand om det, kunskap om allt runt omkring osv osv.
      Hör gärna av er här eller på mail & telefon.
      Mvh Richard
      rj_icke@hotmail.com
      0733143806
    • vildmark
      By vildmark
      Tänkte att vi kunde ha en tråd om årets viltvårdsprojekt.. Idag har jag beställt lite fröer att plantera.. vitklöver, fodervicker mm.. Hargolv, knipholkar och sånt är läge att fixa med.. och så ska jag se om jag får köpt lite halm till grisåteln.. 
    • Floen
      By Floen
      Verkar som staten inte bara slänger lystna blickar på viltvårdsfondens kassakista, de slår nu upp hål efter hål i denna kassakista som nu tyvärr dräneras på pengar till allt fler verksamheter som inte har någonting alls med viltvård att göra. 
      Ett exempel på ett stort hål som uppstått är när viltvårdsområdeslagen tillkom ( förmodligen medvetet ) är att
      Lantmäteriet  sitter och upprättar markägarförteckningar för ägarna inom viltvårdsområden, de sitter sedan och föreslår uteslutningar ur områdena. Länsstyrelsernas viltvårdsenheter sitter sedan i sin tur och handlägger dessa uteslutningar.  Allt med stöd i den nya viltvårdsområdeslagen för att komma åt dessa pengar.
       Länsstyrelsen fakturerar sedan viltvårdsfonden både för den egna kostnaden samt för Lantmäteriets kostnad.
      Kostnaden för att ta fram en sådan lista vid Lantmäteriet skall ligga omkring 60 000kr enligt uppgift. Vad sedan Länsstyrelsen själva debiterar är okänt.   De här listorna upprättas ofta kontinuerlig.
      Ett räkneexempel: 
      Säg att ett jaktlag består av 17 personer:  Dessa betalar in avgifter för statliga jaktkortet för totalt 
      17 * 300kr = 5100kr om året vilket går direkt in till Viltvårdsfondens kassakista.
      Hur många år måste jaktlaget betala in denna årliga avgift för att finansiera Lantmäteriets markägarförteckning?
      Detta låter sig enkelt beräknas:   60 000kr/ ( 5100kr/år) = 11,8 år.
      Dessutom tillkommer okänt antal år för Länsstyrelsens egen handläggningskostnad.
      Under denna tid så har garanterat nya markägarförteckningar tagits fram med  ny handläggning vid Länsstyrelsen.  
      Det är lätt att inse att med denna modell kommer viltvårdsfonden att dräneras mer och mer  för varje år som går.
      Större delen av jägarkåren tror säkert att deras avgifter faktiskt gör nytta i form av viltvård.  Så är tyvärr inte fallet!
      Pengarna går nu även till att finansiera verksamheter som det aldrig tidigare funnits något behov av. 
      Viltvårdsfonden verkar tyvärr alltmer fungera som en kuliss för medborgarna i vars skydd staten ska kunna 
      smygbeskatta desamma för helt andra ändamål. 
      Jag tycker det är hög tid att klippa av alla dessa obehöriga sugrör i kassakistan som parasiterar på den ursprungliga avsikten med viltvårdsfonden.
      Än värre är det med fiskevårdsföreningar runtom i landet som i stor utsträckning drivs på ideell basis. Dessa tvingas  själva finansiera liknande markägarförteckningar med samma orimliga kostnader vilka sedan ska göda Lantmäteriet.
      Hur främjar detta fiskevården? Några pengar till fiskevård blir det knappast kvar när Lantmäteriet fått betalt. Statens olika upplägg för att håva in pengar till den ofantliga sektorn blir allt mer makabra och medborgarfientliga samt nu även naturvårdsfientliga.
      Frågan är också varför Lantmäteriet dyker upp som gubben i lådan på allt fler områden. 
      Lobbyism?  P.g.a. vinstkrav som de får hjälp på traven med att uppfylla?  Vad besitter Lantmäteriet för jaktliga kunskaper?
      Lantmäteriet känns faktiskt alltmer som en främmande makt som ställer till mer oreda än de gör någon nytta alls för de enskilda medborgarna.
Sign in to follow this  
Ramnor

Jaktmark Uppsala/Västerås/Sala

Recommended Posts

Ramnor

Tjenare alla jägare därute!

Jag tog jägarexamen när jag var 15 och jagade i fem år på mina föräldrars markplätt men drömde hela tiden om att få komma ut på riktigt, kunna följa ett djur mer än 500 meter. Nu i somras lyckades jag få in en fot på småviltjakten i Våmhus norr om Mora i Dalarna och fick äntligen komma ut, men det blir dyrt att åka fram och tillbaka och därför blir det inte så ofta.

Därför letar jag efter någon som vill ha hjälp med jakten på sin mark, något barmhärtigt jaktlag eller någon markägare som bara vill nyttja viltet, närmare mina hemtrakter mellan Sala och Uppsala. Men kan utan problem åka en timme eller kanske till och med två! Min ekonomi är inte så stark så jag kan tyvärr inte betala mig till en jaktmark. Det senaste jaktlaget jag pratade med ville ha 40 000 kr per säsong – som om det inte redan var en dyr hobby. Även om jag sa att jag bara kunde jaga vad och när de ville att jag skulle jaga.

Jag låter djuren gå före allt, vilket innebär lugna, ostressade djur och en snabb, värdig död. Jakt utan viltvård är inte jakt. Det finns inte på kartan att jag skjuter utan kulfång. Om det finns andra jägare på marken så spelar det ingen roll, ni lägger upp schemat efter ert behov av att få bort skadedjur eller önskemål om kött.  

Ni får också om ni vill få en uppskattning av hur starka stammarna är av olika vilt, möjliga/blivande trofévilt, problem och möjliga åtgärder, skogens generella hälsa, svampställen med mera.

Alltså, om ni vill att jag bara skjuter kråkor ojämna dagar med fullmåne så är det det jag gör! Beroende på hur ni vill ha det så kan jag ringa när jag planerar att komma till marken, eller så kan ni ringa när ni ska på semester och vill ha ut minken ur hönshuset! Vill ni ha köttet så är det inga problem.

Om det här låter det minsta intressant så tveka inte att ringa! Eller, om ni redan arrenderar ut jakten eller känner någon som skulle kunna vara intresserad så får ni gärna förmedla kontakt med jaktledaren/markägaren.

OBS: Marker längre bort kan också vara intressant om det finns tillgång till något... medelspartanskt boende!

Tack på förhand!