Publicerat December 19, 20169 yr Detta är en populär post. Hej allihopa! Jag är som namnet kanske antyder helt grön när det kommer till jakt, viltvård, utrustning samt kulturen och gemenskapen som tillhör När jag var liten tog min far alltid ut mig i skogen (dock inte jakt, mer fiske och svamp som stod högt i kurs), vilket gav mig oförglömliga minnen. Jag har nu själv blivit far för 3 år sedan. Ganska omedelbart efter att vår lilla prinsessa kom till världen började jag tänka på, och bli perplex, till varför jag för ganska längesen slutade röra mig i vår underbara skog och mark. Har alltid varit intresserad för djur och natur men någonstans på vägen tappade jag detta. Men nu har jag bestämt mig! Jag minns att när jag var liten och ute med min far i skogen drömde jag om att en dag ta jägarexamen så naturen skulle vara mitt andra hem. Nu är det dags att följa denna dröm och ge min dotter samma fina minnen jag själv går och bär på Jag är vapenvan, dock inte jaktvapen utan mer vanan man får efter x antal år som anställd i försvarsmakten. Jag har faktiskt inte de blekaste om vad man skall leta efter som "förstavapen", annat än att jag vill att det skall fungera för det mesta i skogen (klass 1 bössa)..är dock ganska kräsen så skulle inte nöja mig med krökt pipa och kikare som ramlar av efter några skott Förstår att man vid denna fråga alltid får motfrågan vilken typ av jakt och vilt man jagar.. mitt svar i dagsläget blir att jag just nu inte jagar något alls Jag har en önskan om att i första hand bedriva drev, tryck, vakt eller åteljakt. All form av jakt mot det klövvilt vi har är av intresse. Kommer inte från en "jägarsläkt" med omfattande nätverk så om ni har några tips om hur man "kommer in i gänget" tas dessa emot med varm hand! Jag bor strax utanför Halmstad. Förstår att det finns jägare och markägare som lägger ofantligt mycket tid ute i markerna för att skapa bra förutsättningar för en frisk viltstam, om tillfälle skulle ges drar jag mer än gärna mitt strå till stacken för att hjälpa till så mycket som möjligt (har ju en bra hjälpreda med mig i så fall ) Allt, verkligen allt som ni kan tipsa mig om tar jag tacksamt emot för att kunna ge mig själv en bra plattform att bygga vidare på. Kunskap är inte tungt att bära Tack för att ni tog er tid att läsa! Har ni frågor är det bara att kasta ut dem, jag är varken blyg eller speciellt hemlighetsfull Med vänlig hälsning // Niklas och en underbar treåring!
Publicerat December 19, 20169 yr Detta är en populär post. En sån måste du ha.... och en sån... och kläder... och en 4X4 bil.... och en laddutrustning... Och jaktarrende... och en hund... och en hundgård... oj, oj, oj Och..... Välkommen i dårarnas klubb
Publicerat December 19, 20169 yr Författare 1 hour ago Dansken sa: En sån måste du ha.... och en sån... och kläder... och en 4X4 bil.... och en laddutrustning... Och jaktarrende... och en hund... och en hundgård... oj, oj, oj Och..... Välkommen i dårarnas klubb Haha! Jo jag har fått dom vibbarna när jag stökat runt bland forumen skönt med eldsjälar och motiverade människor
Publicerat December 19, 20169 yr Ska du börja köpa saker......börja med att vapenskåp ! Oavsett vad det blir för utrustning i framtiden så är det ett måste. Sen behöver det inte bli så jäkla dyrt! Du får ihop ett komplett utrustningskitt för jakt inklusive studsare och hagelgevär för 10000 sek. Skulle dock lägga till ca 3000 för en skaplig 22a för övning!
Publicerat December 19, 20169 yr Detta är en populär post. 2 hours ago Dansken sa: En sån måste du ha.... och en sån... och kläder... och en 4X4 bil.... och en laddutrustning... Och jaktarrende... och en hund... och en hundgård... oj, oj, oj Och..... Välkommen i dårarnas klubb Lita inte på Dansken, bara en hund kommer aldrig att funka.
Publicerat December 19, 20169 yr Välkommen till Jaktsidan, och var inte orolig för att inte få tips. Du kommer att drunkna i dom......
Publicerat December 19, 20169 yr Författare 1 hour ago Urban sa: Ska du börja köpa saker......börja med att vapenskåp ! Oavsett vad det blir för utrustning i framtiden så är det ett måste. Sen behöver det inte bli så jäkla dyrt! Du får ihop ett komplett utrustningskitt för jakt inklusive studsare och hagelgevär för 10000 sek. Skulle dock lägga till ca 3000 för en skaplig 22a för övning! 10k låter billigt för totalsumma..? Då antar jag att vi pratar bössor från sekelskiftet och hemmasydda kläder av säckväv ? Kommer väl klara att pressa fram nånstans mellan 25 och 30 när det är dags tror jag. Förresten, istället för en 4x4, funkar Kia picanto som bra jaktracer ?
Publicerat December 19, 20169 yr Välkommen hit. Man behöver inte vara rik för att börja jaga, finns gott om billiga och kvalitativa vapen och kläder: läs remington och engelsons
Publicerat December 19, 20169 yr Detta är en populär post. 31 minutes ago Gröngöling sa: 10k låter billigt för totalsumma..? Då antar jag att vi pratar bössor från sekelskiftet och hemmasydda kläder av säckväv ? Kommer väl klara att pressa fram nånstans mellan 25 och 30 när det är dags tror jag. Förresten, istället för en 4x4, funkar Kia picanto som bra jaktracer ? Nja....mina "huvudbössor." Studsare och hagel har kostat mig 6500 kr. Sen köpte jag åvisso en splitter ny Zeiss till studsaren för det hiskeliga priset av 4200kr....så där har jag slagit i budgeten ordentligt.... Fast åandra sidan tror jag det går att tag innan du jagar i samma omfattning som mig.... Tänkte såhär Beggad Tikka M65. 4000 Beggad Merkel 12a 1000 Beggad Leopold 3-9 2000 Beggad radio 155a 1000 Då har du 2000 kr att köpa kläder för. Tror iofs du kommer göra som de flesta nybörjare och handla prylar för en 30-40 kkr. ...... men du kommer inte att vara så mycket bättre rustad för det. Det är bättre att lägga pengarna på jakten istället.....
Publicerat December 19, 20169 yr 1 hour ago Urban sa: Nja....mina "huvudbössor." Studsare och hagel har kostat mig 6500 kr. Sen köpte jag åvisso en splitter ny Zeiss till studsaren för det hiskeliga priset av 4200kr....så där har jag slagit i budgeten ordentligt.... Fast åandra sidan tror jag det går att tag innan du jagar i samma omfattning som mig.... Tänkte såhär Beggad Tikka M65. 4000 Beggad Merkel 12a 1000 Beggad Leopold 3-9 2000 Beggad radio 155a 1000 Då har du 2000 kr att köpa kläder för. Tror iofs du kommer göra som de flesta nybörjare och handla prylar för en 30-40 kkr. ...... men du kommer inte att vara så mycket bättre rustad för det. Det är bättre att lägga pengarna på jakten istället..... Äh, bättre att köpa sig framgång och erfarenhet.
Publicerat December 19, 20169 yr Välkommen!! Hmmm, tror bestämt det står en klass1 studsare, en hagelsmällare och en 22,a i källaren som ska väck. Du får rubbet för 1500:- Köp ett beg vapenskåp så kommer du undan med mindre än 5000:-
Publicerat December 19, 20169 yr 4 hours ago faxe sa: Lita inte på Dansken, bara en hund kommer aldrig att funka. Nä, det är klart. Satsar man på wachtelhundar så kan man nog behöva något dussin för att hitta en som funkar hjälpligt å jaga med... (kunde bara inte låta bli, med tanke på den andra tråden om dugliga jakthundar som drog igång för inte så länge sedan) MVH Alias