Publicerat December 20, 20169 yr Va fan! Har ju noll erfarenhet av vildsvin men det här känns ju lite extremt.
Publicerat December 20, 20169 yr Det där såg jag och Jansson i händerna på en 150 kilos jugge för 10 år sedan. Han hade två stora jämthundshanar och spjut, bössa behövdes inte enligt honom
Publicerat December 20, 20169 yr "Skär av allt biologiskt material på sin väg." Ja vad annars? Wolverine? Nåja, jag skulle hellre ha en hillebard, så att man klyva lite bränne också..
Publicerat December 20, 20169 yr Författare Jag ser helt klart en trend här.. Andra annonsen idag! https://knivshop.se/p/smitt-avfangsspjut/
Publicerat December 20, 20169 yr Detta är en populär post. Inte helt ovanligt i Tyskland bland hundförarna.. Uppfödaren till några av mina hundar skulle köpa 2 st vorsthrar ifrån en uppfödare i forna öst Tyskland för ett par år sedan (3 år). Han blev bjuden på jakt när han hämtade valparna, vapen behövde han inte ta med, det fanns på plats! Han kom dit och uppfödaren tyckte att han kunde gå som hundförare så han fick hanen och tiken till valparna i koppel, så han fick se hur dom jagade. Sen fick han ett spjut... " det blir garanterat närkamp och hundarna bryr sig inte om storleken på grisarna å ibland vill man inte gå för nära " Blev ett snyggt foto på en smålänning med spjut och 2 vorsthrar
Publicerat December 20, 20169 yr Såg en diskussion om detta på en Eftersöksjägargrupp. En hade postat ett klipp på slutet på ett eftersök där två hundar jobbade på en skadad gris. Grisen sköts och de flesta var rätt eniga om att det var snyggt jobbat. Förrutom en - förmodligen tysk - person då. Som ansåg det dumheter och djurplågeri att förstöra hundars hörsel med skott. För där använde man just spjut, och han använde en ton som lät ungefär såhär: "ja, jag sparar mina hundar, ni gör som ni vill". Kunde inte låta bli att le åt bilden i huvudet jag hade av en spjutviftande tysk som mellan raderna kallade skjutande svenskar för barbarer...
Publicerat December 30, 20169 yr Vet inte om ni minns den högljudda diskussionen (på gränsen till krig) för några år sedan mellan Racerback och Vildsvinsbutiken? Dom var bland annat i Nyhetsmorgon och en av dom (minns inte vem) hade med spjut och en GIGANTISK stickkniv - en redig grisajägare Mvh
Publicerat Januari 26, 20179 yr Detta är en populär post. En av mina nya "kompisar" som är professionell hundförare i Tyskland har en hel del bilder på spjut.....
Publicerat Januari 26, 20179 yr Har ett liknande spjut själv faktiskt Väldigt smidigt faktiskt på gris-eftersök när man inte kan skjuta och kniven inte räcker till.
Publicerat Maj 5, 20179 yr "Spjutet" kallas Saufeder och är inte ovanligt bland hundföarare som vill avfånga t.ex. påskjutet vilt som inte kan skjutas då det har hundar på sig.
Publicerat Maj 5, 20179 yr Det var någon som sålde såna där i en Facebookgrupp tidigare i år. Det blev stort rabalder. Man kan ju tycka olika om det är ett lämpligt sätt att avfånga grisar, men visst är det väl tillåtet? Eller?