Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Patronlägeslås

Featured Replies

Publicerat

För att följa reglementet vad det gäller vapenhantering vid transport o dyl för att man inte skall bli av med licens och bössa fortare än lönen vid den lönehelg, tänkte jag att det är bra att införskaffa ett patronlägeslås, när man tex. tillfälligt lämnar bössan i en bil. 

Nu har jag letat lite på nätet för att hitta en dylikt, men det verkar svårt. Någon som vet var man kan finna ett sådant, eller något annat smart sätt man kan göra bössa tillfälligt obrukbar, när man tvingas lämna den utan direkt uppsikt, tillfällig ?

Att sätta ett bygellås lockar inte, utan jag tänker mig en lösning som är utformad på ett sådant sätt, att det inte skadar bössan (om man inte försöker avlägsna låset med våld, förstås).

När jag ändå är inne på detta ämnet, tänkte jag fråga om ett lämpligt slutstyckshölster, som någon kan rekommendera och där rekommendationen bygger på den egna erfarenheten. Jag hittade två varianter, varav den ena är det här och det verkar vettigt, men det kanske finns andra varianter på temat som är lika bra/bättre till en billigare peng ?

Ja, ni som vet med er att ni har svar på frågorna, vad säger ni ?

Publicerat

Vad är du beredd att ge för ett patronlägeslås med båda nycklar?

Och är du säker på att du får det i Tikka T-3:an ?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

Vad är du beredd att ge för ett patronlägeslås med båda nycklar?

Och är du säker på att du får det i Tikka T-3:an ?

Hej Dansken och tack för visat intresse för frågeställningen. För att svara på fråga: 

1). Så har jag inte en susning ? Vad kostar det att köpa nytt ? Finns det s a s någon som framställer några sådan  i volymer, eller är det specialbeställning som gäller ? Om svaret är det senare, lär det återspeglas i priser.och som jag redan antytt i ovanstående svar, så blir det en dyr historia om det inte finns att köpa som massproducerat tillbehör.

Vad jag är beredd att betala ? inte en susning, som jag redan redogjort för, så vet jag inte vad det kostar över disk, eller om det finns att tillgå öht s a s. Men om jag ändå skall ge ett svar (som i viss mån blir ett icke-svar) så är det, så lite som möjligt :D:P.

2). Även här får jag lysa med min totala inkompetens inom detta ämne, vad det gäller jakt-och vapenrelaterade frågor. Men det kanske blir bättre över tid, allt efter det att jag hänger här på forat och kommer till skyttebanan och så (förhoppningsvis) småningom blir upptagen i ett jaktlag, alternativt får tillgång till (egna)  jaktmark(er). men som sagt, svaret på frågan är att jag har inte en susning. Om det finns att tillgå, är dom inte modellspecifika ?

Hade hoppats på att någon av forumisterna som hänger här, hade kunnat bidra med att upplysa om det.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Ingen som har ett konkret svar på frågan ?

Publicerat

jag har nog inte sett ett patronlägeslås till nån modernare bössa dels så säger ju lagen att vital del ska med men inte att bössan i sej ska göras obrukbar räcker ju med att man döljer vapenfodralet i låst bil

Publicerat
  • Författare
Just now killer_mouse sa:

jag har nog inte sett ett patronlägeslås till nån modernare bössa dels så säger ju lagen att vital del ska med men inte att bössan i sej ska göras obrukbar räcker ju med att man döljer vapenfodralet i låst bil

Jo,visst men för att ha både hängslen och livrem :P. Dansken köpte ett patronlägeslås till en CG ganska nyligen...

Publicerat

en uråldrig variant ja  men köp ett slutstyckesfodral å gör det till vana att stoppa i slutstycket i den när du tar en tur problem löst

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago killer_mouse sa:

en uråldrig variant ja  men köp ett slutstyckesfodral å gör det till vana att stoppa i slutstycket i den när du tar en tur problem löst

Det ämnar jag göra. Slut på både XXL och Fultema. Varför jag begränsar mig till dessa är därför dom har attraktiv prislapp på dessa (149:-) i jämförelse med butiker på nätet (som jag funnit) för i häradet ~200-250:- (exlusive frakt). Kan tyckas vara småpengar i sammanhanget, men många bäckar små. Dessutom är jag uppe i dryga 36 lusentappar, när jag köpt siktet, så det känns motiverat att spara in där det går, s a s.

Publicerat

Tur man började jaga för 35 år sen. Nuförtiden verkar det behövas så mycket prylar... :thumbsup:

Publicerat
  • Författare
Just now Dr Krall sa:

Tur man började jaga för 35 år sen. Nuförtiden verkar det behövas så mycket prylar... :thumbsup:

Eller hur..:lol:.

Publicerat

Mitt råd är hoppa över ett sådant lås. Det fyller ingen egentlig funktion med tanke på att man aldrig går längre från sitt vapen än så långt armen räcker när man befinner sig utanför hemmet och eftersom man inte färdas med vapnet med slutstycket i vapnet så är det ändå inte brukbart mer än som spett.

Jag har slutstycket i fickan och säkrare än så går det nog inte.

Vidare har jag alltid varit skeptisk till dessa lås i patronläget eftersom de måste vara av stål för att fylla någon funktion och jag vägrar att skjuta med stålhylsor för risken att skada patronläget och ett lås skulle således kunna orsaka samma skador om man har otur... Sen har vi det här med Murphys också... Allt som kan jävlas kommer förr eller senare att jävlas och har du då skaffat ett ordentligt lås, i härdat stål, som du sen måste borra ut eftersom nyckeln magiskt försvinner ner i en brunn eller något går sönder? Ja, du förstår säkert själv hur det dilemmat kan sluta...

Kan tillägga att trots att jag har jagat större delen av mitt liv och har aktivt skjutit vapen sedan jag var 6 år gammal så har jag ännu inte träffat någon som använt ett lås för patronläget så finns de överhuvudtaget så ligger de i en låda hemma hos folk och inte sitter i vapen ;) 

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Wizard sa:

Mitt råd är hoppa över ett sådant lås. Det fyller ingen egentlig funktion med tanke på att man aldrig går längre från sitt vapen än så långt armen räcker när man befinner sig utanför hemmet och eftersom man inte färdas med vapnet med slutstycket i vapnet så är det ändå inte brukbart mer än som spett.

Jag har slutstycket i fickan och säkrare än så går det nog inte.

Vidare har jag alltid varit skeptisk till dessa lås i patronläget eftersom de måste vara av stål för att fylla någon funktion och jag vägrar att skjuta med stålhylsor för risken att skada patronläget och ett lås skulle således kunna orsaka samma skador om man har otur... Sen har vi det här med Murphys också... Allt som kan jävlas kommer förr eller senare att jävlas och har du då skaffat ett ordentligt lås, i härdat stål, som du sen måste borra ut eftersom nyckeln magiskt försvinner ner i en brunn eller något går sönder? Ja, du förstår säkert själv hur det dilemmat kan sluta...

Kan tillägga att trots att jag har jagat större delen av mitt liv och har aktivt skjutit vapen sedan jag var 6 år gammal så har jag ännu inte träffat någon som använt ett lås för patronläget så finns de överhuvudtaget så ligger de i en låda hemma hos folk och inte sitter i vapen ;) 

Ok. Så då kanske det är lika bra att slå den tanken ur hågen, då. Naturligtvis kommer jag alltid att ha slutstycke separat vid transport av bössa eller i andra sammanhang, när det inte är under direkt och aktiv jakt, s a s. 

Publicerat

med tanke på hur ofta som polisen glömmer sina tjänstevapen här och där och får knappt en varning så

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago killer_mouse sa:

med tanke på hur ofta som polisen glömmer sina tjänstevapen här och där och får knappt en varning så

Det är skillnad på folk och folk, vet du väl ;). F ö så tycker jag att Åmål är en trevlig stad (åtminstone som turist, och på vår, sommar och höst) då jag varit förbi ett par gånger med "moppen". Men att bo där (som icke infödd), det vete tusan. Är nog lite "storstadsskadad", fast det ligger väldigt vackert vid Vänern.

Publicerat
53 minutes ago killer_mouse sa:

Begreppet "vital del" är inte definierat i lagstiftningen vilket gör att det i praktiken betyder antingen pipa/låda eller slutstycke/baskyl ska medöras. Vilket blir jävligt dumt med en bygel eller automat.......

Patronlägeslåsen var poppis på 1980-talet men föll sedan i glömska, jag tror inte Abloy gör några längre.

/T

Publicerat
15 minutes ago MrT. sa:

Det är skillnad på folk och folk, vet du väl ;). F ö så tycker jag att Åmål är en trevlig stad (åtminstone som turist, och på vår, sommar och höst) då jag varit förbi ett par gånger med "moppen". Men att bo där (som icke infödd), det vete tusan. Är nog lite "storstadsskadad", fast det ligger väldigt vackert vid Vänern.

knappt att jag pallar med åmål för allt folk så smaken är som baken

Publicerat
16 minutes ago pmt sa:

Begreppet "vital del" är inte definierat i lagstiftningen vilket gör att det i praktiken betyder antingen pipa/låda eller slutstycke/baskyl ska medöras. Vilket blir jävligt dumt med en bygel eller automat.......

Patronlägeslåsen var poppis på 1980-talet men föll sedan i glömska, jag tror inte Abloy gör några längre.

/T

läste nånstans att klass 3 hänglås/kedja skulle funka rent lagligt men lite stora prylar

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago killer_mouse sa:

knappt att jag pallar med åmål för allt folk så smaken är som baken

Fick inte intrycket att det var många som bodde där :lol:.

Publicerat
39 minutes ago pmt sa:

/T

Japp, jag har funderat en del över just den biten för min bygel. Nu är den iof så pass kort att den går ned i en hockeytrunk eller liknande men annars blir det ju jäkligt knepigt med en bygel om man prompt inte kan ta den med sig.

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Det ämnar jag göra. Slut på både XXL och Fultema. Varför jag begränsar mig till dessa är därför dom har attraktiv prislapp på dessa (149:-) i jämförelse med butiker på nätet (som jag funnit) för i häradet ~200-250:- (exlusive frakt). Kan tyckas vara småpengar i sammanhanget, men många bäckar små. Dessutom är jag uppe i dryga 36 lusentappar, när jag köpt siktet, så det känns motiverat att spara in där det går, s a s.

Jag har ett som jag tillverkade på 15 minuter av en fodral till en ficklampa som jag beställde för $1 på Ebay., Funkar utmärkt. Speciellt bra att den är mjuk så det inte blir så obekvämt när man sätter sig i bilen utan att ha slutstycket i hölstret.

DSC_1978 (Medium).JPG

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago redtop sa:

Jag har ett som jag tillverkade på 15 minuter av en fodral till en ficklampa som jag beställde för $1 på Ebay., Funkar utmärkt. Speciellt bra att den är mjuk så det inte blir så obekvämt när man sätter sig i bilen utan att ha slutstycket i hölstret.

DSC_1978 (Medium).JPG

Kan man lägga en beställning :D !? Fast de slutstycksfodral jag tittat på, kan man fästa i bältet och det tror jag är en bra lösning för mig, då jag ibland är lite tankspridd.

Publicerat
Just now MrT. sa:

Kan man lägga en beställning :D !? Fast de slutstycksfodral jag tittat på, kan man fästa i bältet och det tror jag är en bra lösning för mig, då jag ibland är lite tankspridd.

Nej du får slöjda själv. Du behöver en sax att klippa upp flärpen med och en tändare att smälta ihop kanterna. Det tog nog 5 minuter att slöjda. Resterande 10 minuter var för att leta efter tändaren.

Den här har givetvis fäste för bältet, men det är på baksidan så det syns inte i bild.

Publicerat
  • Författare
Just now redtop sa:

Nej du får slöjda själv. Du behöver en sax att klippa upp flärpen med och en tändare att smälta ihop kanterna. Det tog nog 5 minuter att slöjda. Resterande 10 minuter var för att leta efter tändaren.

Den här har givetvis fäste för bältet, men det är på baksidan så det syns inte i bild.

Hm. Bra idé, måste jag säga. Vad heter slutstycksfodral på engelska ? Bolt, something :unsure:.

Publicerat
44 minutes ago killer_mouse sa:

läste nånstans att klass 3 hänglås/kedja skulle funka rent lagligt men lite stora prylar

Ja, det är ju det det blir. Men som lagen är skriven är det klass3 som gäller.

/T

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Fick inte intrycket att det var många som bodde där :lol:.

4 pers på 88 m2 är i bland för mycket folk för mej