Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite insändare från "förr" innan man frågade på internetforum

Featured Replies

Publicerat

Läsgodis den här gången. Man minns en del när man köpte J o F på 70- o på 80-talet innan man hade tillgång till internet. :D Du har verkligen samlat på dig mycket gammalt material genom åren dansken.:)

Publicerat

Riktigt underhållande :D

Publicerat

Ja visst var det en stor skillnad!:thumbsup:

Publicerat

Jo saker var annorlunda förr. Jag har ett dokument som följde med mina födelsehandlingar.  Det är ett litet papper där det står namn osv. samt att personen i fråga "is classified as a white person". Av nog så stor betydelse född på 70talet i Sydafrika och helt otänkbart en bibba år senare.

Publicerat
4 minutes ago mdef sa:

Jo saker var annorlunda förr. Jag har ett dokument som följde med mina födelsehandlingar.  Det är ett litet papper där det står namn osv. samt att personen i fråga "is classified as a white person". Av nog så stor betydelse född på 70talet i Sydafrika och helt otänkbart en bibba år senare.

Ah, så vid tveksamhet, så är det bara att kolla..
Jag borde ha en sån lapp, som säger att jag är från västerbotten, det borde juh göra att man får parkera lite mer gynnsamt, för det är juh jag van :) 

Publicerat
8 hours ago lindgren sa:

Jag borde ha en sån lapp, som säger att jag är från västerbotten, det borde juh göra att man får parkera lite mer gynnsamt, för det är juh jag van :) 

Jag skulle skriva ut dubbla p-böter:yes:.

Publicerat
21 hours ago lindgren sa:

Kanske läge att lämna förslag till Västerbottens inavelsråd? :D (ni som råkade höra  humorserien "Till häst genom Västerbotten" förstår.....)

Publicerat
31 minutes ago Abex sa:

Kanske läge att lämna förslag till Västerbottens inavelsråd? :D (ni som råkade höra  humorserien "Till häst genom Västerbotten" förstår.....)

Boken måste man ha! ;)

DSC_2002 (Medium).JPG

Publicerat

Att vi har skärpt till oss en del i hur vi uttrycker oss i både skrift och tal är nog ingen dum idé, men tyvärr så spårade det ur tämligen omgående och i dag törs man ju fan inte ens köpa mörk färg hos färghandlaren för att inte riskera att bli kallad för rasist... Det har gått på tok för långt i alla avseenden i rädslan att trampa någon på tårna - och effekten har blivit omvänd rasism faktor 10!

Kom ner på jorden i stället alla ni som ojjar er och ta inte allt så j-la allvarligt. Man måste kunna skämta med varandra utan att allt skall behöva tolkas som allvarligt eller någon djupare innebörd. Tänk om alla Norgehistorier helt plötsligt skulle bli åtalbara? Eller blondinhistorier?

Min äldsta son som är född i England har även han en notering i födelsebeviset - caucasian. Rätt vanligt i länder där man har en blandad befolkning från jordens alla kanter och det är en lika viktig detalj såsom ögonfärg och hårfärg när någon skall identifieras. 

Publicerat

Att status är som ni påpekar, dvs PK-maffian tagit det åt andra hållet är väl ingen som missat. Jag uppfattade inte att någon tog saker på allt för stort allvar i tråden heller. Att vi är många som tycker att många i samhället tar saker för allvarliga är en annan femma.

Gällande att man hamnar i olika "fack" vid födelse är väl inte heller så konstigt som du säger Wiz. Däremot har nog de flesta förstått att vara vit på 70-80talet i Sydafrika innebar att man slapp en hel del skit. Just detta dokument är underlaget för bedömning enligt särbehandlande lagstiftning som bl annat innebar att vissa raser inte fick äga mark i vissa områden, t exempel. Dessa lag gällde i olika former ända fram till 1991 och var grunden till aktiv särbehandling av olika grupper baserat på ras. Att det omvända särbehandlingen i praktiken gäller i en hel del områden numera är ju inte bra heller. Min mening var inte att dra igång en debatt om PK-het heller. Jag lade mest in inlägget som ett exempel på att det var annorlunda förr. Vissa saker är bättre nu. Vissa är sämre. Mycket är annorlunda. 

Publicerat

Lite ot men ändå inte.

image.jpg